Gin-tonic, rum-cola of whisky-ginger ale. Klassieke cocktails die al honderden jaren worden gedronken, maar steeds in een nieuw jasje worden gegoten. We lichten drie huidige cocktails uit. Hier kun je niet om heen!
1. Mocktails
Mensen willen wel eens wat anders dan een fruitsapje of een frisdrank als ze uitgaan. No of low alcohol cocktails blijven immens populair. Cocktails zonder alcohol, dus. Maar wél met de kwaliteit en smaaksensatie van een normale cocktail. Boutique softdrinks en premium mixers, zoals die van Fever-Tree, met interessante smaken. Daar kan je bij mocktails je slag mee slaan. Mix bijvoorbeeld een ginger beer met vanille, rozensiroop en citroensap voor een verassende ginger rose mocktail. Wil je er toch een alcoholische cocktail van maken, voeg dan een premium wodka of florale gin toe.
2. #Drinkstagram
Social media is voor de horeca belangrijker dan ooit. Bij een avondje uit hoort een foto van de consumpties, en daarom is de look van de cocktail steeds belangrijker voor de gast. Met een bijzondere garnering, mooi en divers glaswerk en een gekleurde cocktail breng je je drankje op een hoger niveau. Presenteer bij je cocktail ook het flesje van je mixer - gebruik bij een gin-tonic bijvoorbeeld 2/3 van je mixer, en zet het flesje ernaast om de gast te laten weten wat hij drinkt. En hoe meer mooie drankjes op social media, hoe meer exposure voor jouw zaak!
3. Natuurlijk en suikervrij
Als je een bijzondere spirit mixt met iets wat heel zoet en kunstmatig is, verberg je de smaken van de spirit. Dat ontgaat de gast ook niet - de afgelopen jaren is er met mixers een stijgende trend in natuurlijke, gezonde producten. De easy mixer (spirit en frisdrank) is altijd in trek geweest, alleen gaat het nu veel meer om de kwaliteit ervan. Als je je cocktails daarom mixt met natuurlijke frisdrank, zoals bijvoorbeeld die van Fever-Tree, sluit je perfect aan op deze trend, en geef je de gast ook een bijzondere smaaksensatie. Probeer bijvoorbeeld eens een elderflower tonic bij een florale gin voor een frisse, bloemige smaak.
Dit artikel is een partnerbijdrage van Wonderful Drinks.
Meer weten?
Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van drank bij ZiN Inspiratielab.