4 manieren om je streekproducten te promoten

2 minuten

Hoe laat je je gasten op een creatieve manier weten dat er lokale gerechten op de menukaart staan? Vier manieren om je streekproducten te promoten.

Met streekproducten onderscheid je je. Natuurlijk kun je aan tafel vertellen over het bijzondere verhaal achter je producten uit de buurt. Van die ene kaasboerderij die vol passie en op een eerlijke manier de mooiste kazen maakt. Of die boerderij waar de koeien alleen maar de beste voeding krijgen. Maar je kunt het ook nét wat origineler aanpakken. Zeker wanneer je veel gasten van uit de buurt trekt.

Zet de foodmiles erbij

Een van de voordelen van lokale producten is dat ze minder kilometers hebben afgelegd naar het bord. Duurzaam: minder CO2-uitstoot! Dit kun je op een creatieve manier laten weten door bijvoorbeeld bij enkele ‘lokale’ gerechten het aantal foodmiles van de lokale hoofdbestanddelen te vermelden. Extra aantrekkelijk voor je bewuste gasten. Zo snel mogelijk van het land op jouw bord.  

Deel je menukaart onder naar afkomst

Wat je nog wel eens ziet bij concepten met meerdere wereldkeukens op de kaart, kan natuurlijk ook met lokale afkomst. Dus geen Mexico, Verenigde Staten of Thailand. Maar Ede, Lunteren en Wekerom. Of zelfs gerechten ingedeeld naar waar het hoofdbestanddeel vandaan komt. Zeker een meerwaarde wanneer je werkt met veel lokale leveranciers of veel lokale gasten trekt. Herkenbaar!

Werk met een speciaal lokaal menu (met een herkenbare lokale naam)

Of laat je creativiteit de vrije loop en combineer al je lokale producten in één lokaal gerecht of zelfs lokaal menu. Met een passende naam die laat weten dat het om een lokaal gerecht gaat natuurlijk. Denk aan een plaatsnaam, een streek, een natuurgebied, een lokale held of noem het maar op. Zo maak je de lokale beleving compleet.   

Licht een leverancier uit op de kaart

Richt op de menukaart ruimte in om te vertellen over die ene leverancier met dat bijzondere verhaal. Dan kunnen je gasten dat meenemen in het maken van hun keuze. Of laat een kaart zien met daarop de locaties van je leveranciers. Zo krijgen je gasten in één opslag het juiste beeld. 

Duurzaamheid

07 januari 2021

2021 bewust beginnen: 5 denkrichtingen

In januari staan we traditioneel stil bij goede voornemens voor het nieuwe jaar. We zetten 5 bewuste richtingen op een rij.

Lees meer
Duurzaamheid

04 juni 2019

4x Ondernemingen om van te leren

De markt staat nooit stil. Iedere dag ontstaan er foodtrends of worden culinaire ontwikkelingen gespot. Deze vier vooruitstrevende...

Lees meer
Duurzaamheid

24 mei 2017

Scoren met storytelling

Veel leveranciers bieden kant-en-klaar reclamemateriaal met prachtige beelden en een herkomstverhaal. Maar je kunt natuurlijk ook je eigen...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen