Hoogtepunten: groen, eerlijk en gezond

3 minuten

Aan het eind van het jaar blikken we traditioneel terug op de hoogtepunten uit weekendinterviews van 2020. Inzichten, lessen en ervaringen. Vandaag deel 3: groen, eerlijk en gezond.

Bijzondere locaties

Als we het over groen hebben, dan gaat het bijvoorbeeld over een locatie. Zo spraken we Edith Schoo van de Brielsche Aap. Ze opende een horecaconcept op een verlaten eiland in Brielle, een natuurmonument. Een unieke locatie die zich niet alleen leent voor een restaurant. Vanwege de coronabeperkingen toverde ze de locatie samen met een evenementenbureau om tot concerttuin. ‘Omdat concerten binnen niet waren toegestaan, zochten zij een tuin voor optredens.’ Dat leverde ook succes op voor de Brielsche Aap. ‘We werden ineens voor heel Nederland zichtbaar door reclame, merchandise, foto’s en filmpjes. Uiteindelijk hebben we hier natuurlijk veel langer profijt van.’    

Ook Frans ten Oever van Smaakcentrum West-Friesland vertelde over de meerwaarde van een ‘groene beleving’. Hij bouwde een Smaakcentrum waar gasten aan alle kanten vrij wegkijken, en waar Frans kan werken met zijn eigen verse producten. Zodat zijn gasten ook iets leren. ‘We hebben een eigen kas en een terrein van circa 4500 vierkante meter waar straks groenten, noten en fruit groeien. We laten zien hoe alles groeit én bloeit, en vervolgens proeven hoe dát smaakt.’ 

Bewuste mindset

Anders ondernemers gingen in op bewuste keuzes die zij maken bij inkoop van producten. Omdat ze het zelf belangrijk vinden, hun gasten dit doen en doordat de maatschappij dit steeds meer van de horeca verlangt. 

Horeca-ondernemer Albert Hotzky gaf aan geen concessies aan kwaliteit te doen. Hij serveert alleen gerechten met kwaliteitsvlees. Hij merkt dat gasten bereid zijn te betalen voor biologische producten, en daarvoor zijn ze bij de horeca aan het goede adres. ‘Steeds meer mensen kiezen liever voor af en toe een goed stuk vlees, in plaats van dagelijks vlees te eten van matige kwaliteit. En zo’n goed stuk vlees perfect bereiden en serveren, dat kun je toch echt het best aan horecaprofessionals overlaten.’

Iets waar Rob van Leeuwen van HOF Catering zich in zou moeten vinden. Hij zette in 2020 een koerswijziging in: duurzaam wordt volgens hem het nieuwe normaal. Zo vertelde hij over de producten waar hij mee werkt: ‘Ik vind het verhaal achter een product, waar het vandaan komt, heel belangrijk. Voor mij is dat altijd al zo geweest. Je ziet dat, wellicht door het coronavirus, heel veel mensen zich in deze periode zijn gaan beseffen hoe belangrijk gezondheid en duurzaamheid is. De essentie van wat mensen eten en drinken wordt belangrijker. Ik werkte altijd al zo duurzaam mogelijk, dit is hét moment om dat meer aandacht te geven.’

Rik Jansma van Basiliek startte dan ook niet zonder reden een nieuw concept: Dutch Pokebowl. Hij en zijn vrouw bestelden zelf veel maaltijden, maar zij misten iets in het aanbod. ‘Poké bowls vielen wel in de smaak. We bedachten dat ook Nederlandse producten hier uitermate geschikt voor zijn. Bij Dutch Pokebowl maken we dus poké bowls van mooie Nederlandse producten zoals zoete aardappel, groene asperges en hennenei.’ Want: wat goed is, vind je zeker ook dichtbij. 

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen