Snel, betaalbaar en gezond als succesformule

5 minuten

Na zeven jaar als model de wereld rondreizen gooide Quinta het roer om. Samen met haar broer opende ze wat ze miste bij thuiskomst: een restaurant waar je snel, betaalbaar en vooral gezond kan eten. Inmiddels is Poké Perfect uitgegroeid tot een bedrijf met zeven restaurants. En daar blijft het niet bij.

Wie: Quinta Witzel
Zaak: Poké Perfect
Site:www.pokeperfect.nl

Hoe kwam je op het idee van Poké Perfect? 

‘Toen ik als model werkte had ik een hele gezonde levensstijl. Veel sporten en altijd gezond eten. Terug in Nederland ging ik studeren maar wilde ik dezelfde levensstijl behouden. Dat was moeilijker dan ik dacht. Er was namelijk niets te vinden in Amsterdam waar je snel en écht gezond kon eten. Iets wat in het buitenland vaak vanzelfsprekend was. In Amerika had ik had de Poké Bowl ontdekt, in Nederland was dit nog relatief onbekend. Ik zag kansen!’

Je had geen horeca-achtergrond. Hoe kon je dan toch een eigen restaurant starten?

‘Ik pitchte het idee van een eigen restaurant aan mijn broer. Hij had op dat moment een goedlopend klein hotel en was daarnaast wel toe aan een nieuwe uitdaging. Ook kregen we hulp van een vriend van de familie, die chef is in de Verenigde Staten. We vroegen hem wat hij van ons idee vond. Ook hij vond het fantastisch. De timing kon niet beter, want hij bleek op dat moment precies tijd te hebben ons te helpen. Hij kwam een paar maanden naar Nederland. Hij hielp ons met de receptuur, het uitzoeken van leveranciers, keukeninrichting, en het inwerken. Ook nam hij de sausontwikkeling voor zijn rekening. Iedereen kan groente snijden, maar de saus is wat een poké bowl echt onderscheidend maakt. Samen stelden we de menukaart samen en niet veel later openden mijn broer en ik onze eerste vestiging in Amsterdam.’   

Drie jaar later hebben jullie zeven vestigingen. Wat is de kracht van Poké Perfect?

‘Wat heel erg helpt is dat Poké Perfect het eerste poké bowl restaurant was. Inmiddels hebben we vijf zaken in eigen beheer, twee franchisebedrijven en de derde wordt binnenkort geopend. Bezorging heeft een groot aandeel in alle vestigingen, vooral in koudere periodes als mensen liever de deur niet uit gaan. We hameren erop dat onze mensen alles snel aan de bezorger mee kunnen geven. Door vaak te doen en te oefenen word je steeds sneller. Hoe sneller je bent, hoe hoger je in de zoekresultaten van de bezorgapp komt te staan. Dan wordt je sneller gevonden door de gebruikers van die apps. Maar of het nou voor afhaal, bezorging of voor in de restaurants zelf is; we houden ons altijd aan onze kernwaarden kwaliteit, snelheid en consistentie.’ 

Hoe zorgen jullie ervoor dat die kernwaarden gewaarborgd blijven in alle vestigingen?

‘We werken allemaal met hetzelfde keukensysteem, dezelfde ingrediënten, dezelfde leveranciers. We werken samen met een bureau die in alle vestigingen de voedselveiligheid, keuken procedures, bouwkundige staat controleert en of de HACCP wordt nageleefd. Het is een onafhankelijke organisatie die onverwacht langskomt in onze vestigingen om te checken of alles voldoet aan de eisen van De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Ze werken met rapporten die ze naar ons sturen. Evenals mystery guests. Die komen eens in de paar maanden langs om te kijken hoe het met de klantgerichtheid gaat. Hier maken we een wedstrijd van.’

Jullie maken er een wedstrijd van?

‘Een mystery guest geeft punten. De vestiging die aan het einde van het jaar de meeste punten heeft wint een prijs: een extra groot personeelsfeest. Maar kernwaarden waarborgen zit ook in de kleinere, niet minder belangrijke, aspecten. Zo moeten in elke vestiging de poké bowls dezelfde ingrediënten bevatten, maar ook precies dezelfde hoeveelheid. We werken met speciale maatlepels. Het is heel belangrijk dat iedereen weet welke lepel voor welk ingrediënt is. De verhoudingen moet altijd hetzelfde zijn. Daar geven we medewerkers ook training in.’

Hoe zien die trainingen eruit?

‘We hebben een app gelanceerd voor ons personeel, met tien filmpjes. Aan het eind van een filmpje volgt een soort examen van ongeveer twintig vragen. Een nieuwe medewerkers moet die examens voor zijn eerste werkdag gehaald hebben. Heeft iemand de filmpjes niet gekeken of slecht gescoord? Dan mogen ze nog niet van start. Klinkt streng, maar we hebben veel mensen in dienst. Het is ook prettig voor de leidinggevenden. Zij weten nu dat iedereen die aan het werk is bij Poké Perfect in ieder geval de basiskennis heeft. Welke vijf stappen heeft het maken van een poké bowl? Waar hangen brandblussers? Hoe zit het met allergenen? Hoe werkt de snijmachine? Wat zijn de kernwaarden? We willen alle neuzen dezelfde kant op. Op deze manier houden we het duidelijk en overzichtelijk. Wat extra fijn is omdat het verloop redelijk groot is.’  

Hoe komt dat grote verloop?

‘Ons team bestaat ook uit veel studenten. Zij moeten af en toe stage lopen, gaan reizen of hebben hun tijd nodig om aan een scriptie te werken. Dan gaan ze minder werken of stoppen ze. Uiteindelijk gaan ze natuurlijk op zoek naar een baan die aansluit bij de studie die ze volgen. Gelukkig vinden we via Instagram en Facebook altijd makkelijk nieuw personeel. Vaak zijn het vrienden van (oud)medewerkers of vrienden. We hebben nooit een tekort aan personeel gehad. Deze luxe komt wellicht doordat we écht zorgen voor goede werkomstandigheden. Hechte teams, een prettige werksfeer, trainingen, leuke uitjes. We willen het beste voor de teams.’

Welke doelen hebben jullie voor de toekomst?

‘We willen de grootste blijven met dit concept en groeien in franchise. Dat is de snelste manier om te groeien. Eind vorig jaar openden we een vestiging in Den Bosch, daar waren we de eerste met dit concept. En er zijn nog meer steden waar Poké Perfect echt nog ontbreekt. Leiden, Rotterdam, Groningen, Eindhoven en ga zo maar door. De gezonde levensstijl is geen trend maar is blijvend en voor steeds meer mensen belangrijk. Poké Perfect past binnen die levensstijl.’

22 maart 2019

De horeca kan een voortrekkersrol spelen

Met bijna dubbel zoveel deelnemers als verleden jaar is de Vegetarische Restaurantweek 2019 een groot succes. Initiatiefnemer Isabel Boerdam...

Lees meer

04 juni 2019

4x Ondernemingen om van te leren

De markt staat nooit stil. Iedere dag ontstaan er foodtrends of worden culinaire ontwikkelingen gespot. Deze vier vooruitstrevende...

Lees meer

25 april 2019

Recap: zo speel je verantwoord in op jonge gasten

Hebben de kinderen het naar hun zin, dan hun ouders ook. We zetten een aantal tips en aandachtspunten uit eerdere blogs voor je op een rij.

Lees meer