Festival en horecagelegenheid: het beste van twee werelden

3 minuten

Met Stadsoase de Zomertuin in Eindhoven haalt Adam Heri het vakantiegevoel naar de stad. Daarbij wordt gastvrijheid niet vergeten.

Wie: Adam Hery
Wat: Horecamanager Stadsoase de zomertuin
Website: stadsoasedezomertuin.nl

Hoe omschrijf je Stadsoase De Zomertuin het beste?

‘De Stadsoase is een horecagelegenheid met een festival vibe. De combinatie van een festival en een horecagelegenheid biedt gasten een plek in de stad waar ze een vakantiegevoel ervaren. Lekker eten, genieten van een drankje, voeten in het zand, muziek, spelende kinderen, loungehoekjes. Het verschil met een festival is dat gastvrijheid bij Stadsoase De Zomertuin heel belangrijk is. Over het algemeen is er op festivals weinig weinig contact tussen medewerkers en bezoekers. Bezoekers halen hun hapje of drankje en that’s it. Dat is bij ons anders.’

Hoe ziet gastvrijheid er bij jullie uit?

‘We hebben ons team zo vormgegeven dat er volop aandacht is voor gasten. Per dag werken er 25 tot 30 medewerkers voor zo’n 500 bezoekers. Hierdoor hebben we tijd gasten te placeren en te vragen of alles naar wens is. En er is alle ruimte voor een extra praatje en départ.’

Hoe lukt het jullie in deze tijd om aan goed personeel te komen?

‘Deels doordat we vorig jaar tijdens de eerste editie van Stadsoase De Zomertuin een netwerk opbouwden. Veel medewerkers van vorig jaar werken weer bij ons. Nieuwe medewerkers recruiten we deels zelf via LinkedIn, Facebook en Instagram. Een deel van de werving - van de festivalmedewerkers - besteden we uit aan uitzendbureaus. ’

Wat is het verschil tussen horecamedewerkers en festivalmedewerkers?

'In de regel zijn horecamedewerkers gastvrij en weten ze hoe ze gerechten en drankjes uitserveren. Festivalmedewerkers zijn gewend aan de massa. Hierin helpen en trainen de medewerkers elkaar, waardoor we uiteindelijk echt één goed team hebben.’

Hoe bepalen jullie wat er op de kaart komt?

‘We geven lokale ondernemers graag een podium. Waar mogelijk werken we met lokale producten. Mozzarella uit Son en Gin van onze buren bijvoorbeeld. Verder organiseren we binnenkort Limoncello Thursday om de Limoncello uit Den Bosch onder de aandacht te brengen. We kijken ook naar de juiste balans tussen gezond en ongezond. Zetten we nacho’s op de kaart? Dan zetten we daartegenover een gezonde variant: nacho’s van zeewier.’ ‘Omdat we met QR-codes en een bestelapp werken, is het heel belangrijk dat gerechten fotowaardig zijn. Bestellingen worden niet aan tafel opgenomen, we krijgen dus niet altijd de gelegenheid een gerecht uit te leggen of aan te prijzen. Gasten zien vaak echt alleen de foto’s op de digitale kaart, dus gerechten moeten er de foto’s aantrekkelijk uit zien.’

Waarom werken jullie met QR-codes?

‘Een menukaart staat vast, met QR-codes kunnen we makkelijk schakelen. Is een gerecht uitverkocht? Dan halen we dat gerecht uit het systeem. Wordt een gerecht weinig besteld? Dan zorgen we dat dit gerecht beter zichtbaar is. Dit doen we vooral om food waste te voorkomen. Door gasten ongemerkt een beetje te sturen verkopen meer van wat we wíllen verkopen, kunnen we met verse producten werken en hoeven we aan het eind van de dag weinig weg te gooien.’

Hoe wordt jouw zaak toekomstbestendig?

‘Uit eten is niet meer alleen eten. Het draait meer en meer om beleving. Ik verwacht dat er in de toekomst steeds meer mensen zijn die dichtbij huis, het gevoel willen hebben ergens anders te zijn. Om hierop in te spelen willen we na de zomer kijken of het haalbaar is van de winter een wintereditie van de Stadsoase te lanceren.’

Training
Personeel

Vervolgtraining Leidinggeven (3)

Heb je eerder de Vervolgtraining Leidinggeven (2) gevolgd? Schrijf je dan nu in voor de Vervolgtraining Leidinggeven (3).

Bekijk training
Ondernemerschap

29 november 2019

Een beetje ‘duister’ spreekt gasten aan

Een verscholen pand in het centrum van Utrecht waar zwart de boventoon voert. Ontdek Noir!

Lees meer
Ondernemerschap

25 december 2019

Interviewjaaroverzicht: bijzondere beleving

Dat beleving belangrijk is binnen de horeca, dat weten we al even. Maar wat is een onderscheidende beleving eigenlijk?

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen