Checklist: wat mag je zeker niet vergeten voordat je je zaak opent?

5 minuten

De afgelopen maanden waren voor iedereen in de horeca, misschien nog zacht uitgedrukt, ‘dynamisch’ te noemen. Of je zaak nu gedeeltelijk open was voor afhaal en bezorging, of helemaal dicht, het waren roerige tijden. Nu op 1 juni vanaf 12:00 uur de horeca weer open mag zijn er 1000 zaken waar je aan moet denken, daarom helpen we je graag en zetten we enkele belangrijke aspecten nog even voor je op een rij.

Rondom je zaak
Als je de afgelopen tijd door bent gegaan met bezorgen en/of afhalen, dan heb je je gastenbestand mogelijk ook uitgebouwd en weet men je dus nog steeds makkelijk te vinden. Let vanaf 1 juni dan heel erg goed op de spitsuren in en om je zaak. Hoe?
Zorg dat je bezorging/afhaal via een andere ingang/counter gaat.
Stippel de routing uit voor je gasten en maak dit zichtbaar.
Denk daarnaast aan je parkeergelegenheid indien je deze bij je zaak hebt. Laat lege vakken tussen de auto’s en plaats extra rekken bij de fietsenstalling zodat ook zij iets meer ruimte krijgen.

Oriënteren & Reserveren
Nu (online) reserveren voor iedereen verplicht is, heb je natuurlijk al nagedacht over online reserveringssystemen. Indien je zaak in een straat zit met andere horecazaken, is het slim om te kijken of je samen met één tool kunt werken. Op deze manier kun je ook werken met shifts en deze makkelijk op elkaar aanpassen, zodat je de drukte in de omgeving samen kunt beperken. Welke zaken kun je nog meer vragen of communiceren bij een reservering?
Het aantal personen.
Of gasten in goede gezondheid verkeren, vóór en tijdens hun bezoek.
Check of het één huishouden betreft of wat de relatie tussen de gasten is.

Voorafgaand aan het bezoek
Het is zover. Je (vaste) gasten staan te popelen om bij je te komen, ontbijten, lunchen, of dineren. Waar moet je zeker aan denken?
Communiceer de regels die gelden in en om je zaak (en de maatregelen die je in het kader van veiligheid hebt getroffen) voorafgaand met je gasten. Het gaat om hoe veilig je gasten zich voelen.
Communiceer het bij de reserveringsbevestiging, op je website en denk aan eventuele raamstickers, posters en neem je fans via je sociale kanalen ook mee in dit verhaal. Check hier voor materialen die je kunt inzetten. 
Op je website is het verder, zeker op dit moment, van groot belang om te communiceren op welke dagen je open bent en tijdens welke uren. Heb je een terras, doe je aan afhalen of bezorgen? Spread the word!

Tijdens het bezoek
Gasten druppelen je zaak binnen en ook al ben je goed voorbereid en weten zij wat de huisregels zijn, een rij is zo ontstaan. Breng in kaart waar de plekken zijn waar het mogelijk vast kan lopen en breng daar afstandsmarkeringen aan. Andere tips:
Bij een reservering van twee personen of meer laat je één persoon zich aanmelden, de rest wacht op afstand zonder te hinderen. 
Elke reservering dient zich aan te melden en wordt door een vast aanspreekpunt in de zaak naar de tafel gebracht.
Zorg dat er bij de ingang één vast punt hebt waar gasten hun handen kunnen desinfecteren. 
Probeer de aanrakingen door gasten te beperken of te voorkomen door bijvoorbeeld het gebruik van deurhoezen en voetopeners.

Wanneer je kiest voor één gastheer/vrouw bij binnenkomst denk dan aan de volgende werkzaamheden:
Controleren van de reservering.
Checklist ten behoeve van gezondheid doornemen en eventueel temperatuur screenen.
Nogmaals wijzen op huisregels: sta ‘beweging in de zaak’ alleen toe bij het toiletbezoek of bijvoorbeeld het ophalen van de bestelling. Maar ook binnen is binnen, niet naar buiten om te roken.
Placeren van gasten.
Regisseur op het plaatsen van een ‘stopteken' (kan een krijtbord zijn) indien de zaak vol is.
Erop wijzen om jassen te laten meenemen naar de tafel.
Wijzen op de zichtbare communicatie over de getroffen maatregelen.

Aan tafel
Wanneer je gasten aan tafel zitten neem je hen mee in je menukaart. Check of je via een app of website een digitale menukaart kunt tonen. Lukt dat niet meer voordat je open gaat? Zet dan krijtborden, (recyclebare) papieren wegwerp of afwasbare menukaarten in.

Uitserveren
Check of je kunt uitserveren via een trolley of bijzettafel.
Je kunt er ook voor kiezen om je gasten om en om gerechten af te laten halen bij een uitgiftepunt. Maak een keuze en voorkom chaos of onduidelijkheid.
Overweeg om duurzame disposables te gebruiken, dat is hygienisch en scheelt (afwas)tijd.

Betalen

Contactloos of met pin betalen.
Desinfectie van pinautomaat voor en/of na iedere betaling.
Kies het liefst voor ‘voor’ en doe dit in het zicht van de gasten.
Neem je gasten mee naar, als het kan, een aparte uitgang.

Na het bezoek
Korte evaluatie mogelijk maken over bezoek, om van te leren. Indien je gasten online hebben gereserveerd heb je alle gegevens, perfect om terugkoppeling te vragen. Dit kan uiteraard via een e-mail of een app. Op deze manier krijg je extra input van je gasten en dat kan helpen om je zaak waar nodig en mogelijk bij te sturen. 

Natuurlijk zijn er nog veel meer zaken waar je als horecaprofessional aan moet denken. Denk bijvoorbeeld aan het opstarten van je machines. Staan je koffiemolens nog goed afgesteld en is de doorlooptijd van je koffiemachine nog conform je richtlijnen? Check je tapinstallaties, maar ook de machines in je keuken. Loop alles door met experts en je collega’s en zorg dat alles straks staat!

Sligro staat voor je klaar in deze uitdagende periode en uiteraard daarna! Wil je nog meer tips voor je herstart? Check sligro.nl/horecaherstart!
 

Training
Gastvrijheid

Training Service & Upselling

Een training die gegarandeerd leidt tot blije gasten, een hogere omzet en meer werkplezier!

Bekijk training
Ondernemerschap

02 april 2020

‘Onze vaste gasten helpen ons hier doorheen’

Trivio Del Villagio (top 100 beste Italiaanse restaurants) profiteert nu van de reputatie die het voor tijden van corona heeft opgebouwd.

Lees meer
Ondernemerschap

20 november 2018

4 tips om meer uit je menukaart te halen

De menukaart is het visitekaartje van je restaurant - naast je medewerkers natuurlijk. Met de juiste presentatie en samenstelling kun je...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen