Gastvrijheid centraal; geen tijdslots voor onze gasten

4 minuten

Een uniek concept op een prachtige locatie. Eigenaar Marnix vertelt over het succes van de Indiase keuken van Strandrestaurant Noordzee op Texel.

Wie: Marnix Koopmans
Wat: Eigenaar Strandrestaurant Noordzee, onderdeel van Strandhotel Noordzee
Website: strandhotelnoordzee.nl

Wat is de kracht van Strandrestaurant Noordzee?

‘Strandhotel Noordzee heeft een uitzicht op het strand en de zee en ligt als enige hotel ín de duinen van Texel. Niet alleen hebben we een unieke ligging, ook het concept van ons restaurant is uniek op Texel. Veel restaurants aan zee hebben voornamelijk vis op de kaart staan. Hoewel wij uiteraard dagverse vis serveren, hebben wij ook veel Indiase gerechten op de kaart.’

Waar komt het idee van een Indiaas menu vandaan?

‘Ik at ooit op vakantie in India de meest lekkere, kleurrijke gerechten. Dat inspireerde me enorm. Ik kwam thuis met het idee ooit een Indiaas restaurant te openen in Nederland. Begin 2021 werd die droom werkelijkheid. Een restaurant op Texel met een Indiase keuken was een gok. Gelukkig een goeie, want we onderscheiden ons grotendeels door onze keuken. We krijgen heel veel positieve reacties. Mensen halen een gerecht af en bellen vervolgens om ons te complimenteren, recensies zijn positief en mensen reserveren nu bij ons omdat ze een heerlijke afhaalmaaltijd hebben gehad. We verkopen soms wel zestig curry’s per dag. En dan heb ik het alleen over take away.’

Wat betekenen de huidige maatregelen voor jullie?

’Op dit moment proberen we steeds in te haken op de versoepelingen. Toen we van 12.00 tot 18.00 uur open mochten, hadden we een kaart met snel te bereiden gerechten. Elk gerecht moest binnen twintig minuten uitgeserveerd worden. Op die manier konden gasten meer op hun gemak eten, of -als ze voor een snelle hap kwamen- konden we de tafel vaker bezetten. Inmiddels mogen we tot 20.00 uur open en is de kaart hierop aangepast. Ondertussen kijken we vast wat er mogelijk is voor de volgende versoepelingen.'

Hoe bereiden jullie je daarop voor?

‘We hebben twee terrassen, waarvan er één niet overdekt is en geen windschermen heeft. Die kunnen we nu niet gebruiken. Dat willen we op korte termijn aanpakken. Als we meer gasten mogen verwelkomen, willen we dat op beide terrassen kunnen doen. Nu genieten veel hotelgasten nog van een maaltijd op de hotelkamer. Maar we willen geen nee verkopen, als ze straks in het restaurant willen lunchen of dineren.'

Wat heb je geleerd van de afgelopen periode?

‘We hebben geleerd dat tijdslots niet voor ons zijn weggelegd. Gasten moeten bij ons de mogelijkheid hebben op hun gemak te zitten. Als ze na het diner de zonsondergang willen zien, is het verre van gastvrij als wij ze dan verzoeken af te rekenen omdat het tijdslot erop zit. Daarbij werkt het ook niet prettig. Alle gasten komen tegelijk en iedereen bestelt tegelijk. Het geeft stress in de keuken en bij de bediening. De bediening is dan soms zo druk, dat er geen tijd is om te vragen of alles naar wens is of een extra drankje te verkopen. Dat laatste kost natuurlijk ook nog eens omzet.’

Hoe bepaal je nu je prijzen?

‘Wij kiezen er bewust voor onze prijzen niet te verhogen om de financiële klap te compenseren. Door onze locatie zijn onze marges al vrij ruim. Een cappuccino kost bij ons € 3,50. Als we daar nu meer voor gaan vragen, kunnen gasten dat natuurlijk niet waarderen. De prijzen van onze hoofdgerechten liggen tussen de € 15,50 en € 29,50. Daar krijg je echt een mooi gerecht voor. Zo betaal ik voor een roodbaars € 4,00 inkoop. We maken er een prachtig gerecht voor met bijpassende garnituren, waar we prima € 23,50 voor kunnen vragen. De prijzen hoeven echt niet omhoog, dat gebeurt alleen als de inkoopprijs ook flink zou stijgen.’

Wat zijn je plannen op korte termijn?

‘Omdat het zo’n succes is blijft afhalen ook in de toekomst mogelijk. Daarvoor zijn er wel aanpassingen nodig in de keuken. Die is nu eigenlijk al te klein voor restaurant en afhaal, laat staan als we straks meer gasten mogen verwelkomen. Ook daarna willen we doorgaan met aanpassingen waar we nog niet aan toe zijn gekomen of waar we de financiële middelen niet voor hadden. De bar wordt verplaatst voor een betere routing en we willen een ander interieur. Genoeg plannen op de plank, we blijven positief en we blijven investeren in de toekomst.’

Ondernemerschap

11 augustus 2018

Hoe Stravinsky blijft vernieuwen

Het begon met een Food & Beverage. Vervolgens kwam daar een hotelfunctie bij. En nog altijd blijft Stravinsky veranderen. Een interview met...

Lees meer
Gastvrijheid

06 mei 2021

Goed voorbereid op meer gasten: zo bereid je de keuken voor

Hoe bereid je je keuken voor op (extra) drukte? Roland Moesman van Bouter geeft tips.

Lees meer
Ondernemerschap

26 april 2018

Extra beleving in de (open) keuken met deze eyecatchers

De open keuken heeft een definitieve plek gekregen in de gastronomie. Koks bereiden gerechten in het zicht van de gast, die eten steeds meer...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen