
Het ziet er naar uit dat we vanavond goed nieuws krijgen en dat je de deuren van je zaak weer mag openen! Ben jij klaar voor de heropening van jouw zaak? In dit artikel geven we je zes lastminute tips voor een succesvolle heropening.
Kijk kritisch naar je menukaart
De basis zijn natuurlijk de gerechten en dranken die je serveert. Je kunt de rest nog zo goed aanpakken, als de kwaliteit van je gerechten onvoldoende is, is dat wat overheerst. Zorg er ook voor dat je kaart optimaal aansluit bij de wensen van je gasten, dat je kaart onderscheid is waardoor gasten voor jouw zaak kaas én maak verwachtingen waar.
Kijk en handel productief
Laat zien dat je meedenkt met je gast en oprecht geïnteresseerd bent. Vraag bijvoorbeeld niet pas aan het einde - en al helemaal niet uit automatisme - of alles naar wens was. Maar vraag al eerder of alles naar wens is. Mocht dat niet helemaal zo zijn, dan heb je nog de kans om bij te sturen.
Kijk en laat je zien
Wanneer een gast zwaait om je aandacht, is dat meestal een teken dat het hem of haar anders niet lukte om je aandacht te trekken. Of dat het hen iets te lang duurt voordat ze kunnen bestellen of betalen. Een manier om dit te voorkomen: onderzoek of het lukt om met vaste routes te lopen. Gasten hebben al snel door wat de route is en kunnen inschatten wanneer je langs hun tafel komt.
Kijk vrolijk en kijk gasten in de ogen
Enthousiasme werkt aanstekelijk en je gasten verwachten aandacht. De basisregels: heet elke nieuwe gast welkom, zorg dat je medewerkers er verzorgd uitzien, zorg dat je aan tafel met je gast communiceert en maak bij het opnemen van de bestelling oogcontact. Werk je met een handheld? De truc is om hem wat lager te houden, zodat je eerder geneigd bent om je gasten aan te kijken en niet alleen naar het scherm kijkt.
Kijk naar de leuke zaken van het werk
Aan het einde van de dag heb je misschien de neiging om met je team terug te blikken op de mindere ervaringen. Dat kan zeker leerzaam zijn. Maar sta vooral ook stil bij de hoogtepunten, want dat motiveert immers veel meer. Gemotiveerde medewerkers zorgen voor tevreden gasten.
Tot slot:
Laat op je social media kanalen zien dat je weer open bent en dat je enthousiast bent om je trouwe gasten of juist nieuwe gasten te ontvangen!
Deze ZiN Trainingen helpen je bij een succesvolle heropening:
Klaar voor het terrasseizoen 2022
Training Employer branding: het succesvol vinden & binden van personeel