Horeca Kengetallen: 'Productiviteit is ons belangrijkste kengetal'

dinsdag, oktober 27, 2020 - 17:49

In de serie Horeca Kengetallen nemen we een kijkje in de boeken van horecaondernemers. Wouter deelt de cijfers van zijn onderneming Yoghurt Barn. In deze aflevering: hoe gaat hij om met personeel? Helaas heeft Wouter Staal, net als iedereen in de horeca, zijn deuren weer moeten sluiten. Dat vraagt om een flexibele instelling, maar er is daarnaast ook meer tijd om na te denken over kansen en van elkaar te leren.

Focus op productiviteit

‘Bij de Yoghurt Barn werken in totaal 230 medewerkers waarvan gemiddeld 15-20 per vestiging. Bij het aannemen van personeel kijken wij niet naar leeftijd, geslacht of je ervaring. We kijken echt naar wie jij bent als persoon, wat is je karakter en past dat binnen ons bedrijf? Wij maken ook gebruik van anoniem solliciteren. Als nieuwe mensen bij ons komen werken, gaan ze aan de slag met ons on-boarding trainingsprogramma en de YB Academy. Bij ons wordt elke nieuwe collega op dezelfde manier ingewerkt. Tijdens de coronacrisis hebben we nog meer focus op personeel. Zo hebben we een e-learning voor ons personeel ontwikkeld, zodat zij gemotiveerd blijven.’

Feel good food met een positieve impact

‘Mijn vrouw en ik zijn Yoghurt Barn begonnen zonder enige horecaervaring of gevoel voor koken. Wij hadden een enorme drive om milieubewust te ondernemen. Elk bezoekje aan de horeca heeft impact op het klimaat. Duurzaamheid heeft altijd op nummer één gestaan; zowel in de bedrijfsvoering, bij ons persoonlijk als in de gerechten. We hebben een afvalreductie van inmiddels bijna 100% procent. Van onze koffiedrap en sinaasappelschillen worden bijvoorbeeld zeepjes gemaakt. We staan echt voor “feel good food” met een positieve impact.’ 

‘Sinds kort zijn we ook echt klimaatpositief gaan ondernemen. Dat betekent dat elke gast die bij ons binnenstapt en iets bij ons bestelt een positieve impact op het klimaat heeft. Als je een kop koffie bestelt, komt er altijd een bepaalde hoeveelheid CO2 vrij. Wij hebben per gerecht en drankje uitgezocht hoeveel die uitstoot is en kijken hoe we dit kunnen compenseren. We zetten deze CO2-uitstoot ook op de kaart met een klimaatlabel, zodat je kunt kiezen voor een duurzamere optie in plaats van enkel op smaak, grootte of prijs.’

(Klimaat)neutraal onderaan de streep 

‘We zijn één van de eerste ter wereld die op deze manier onderneemt en dat levert natuurlijk veel publiciteit op. Gasten worden steeds milieubewuster en vinden het belangrijk om daar aan bij te dragen. Bij de Yoghurt Barn kan dat op een unieke manier. Onderaan de streep blijven de kosten neutraal. Wat levert ons dan op? Een uniek verhaal en drive, daar komen mensen op af. Ook de gesprekken en de onderhandelingen die je hebt met leveranciers veranderen. Het gaat niet meer over prijs/kwaliteitverhouding, maar over hoe duurzaam een product is.' 

'Veel leveranciers willen met ons samenwerken en meedoen met ons duurzame verhaal. Dat geeft ons een goede onderhandelingspositie maar bovenal voelt het fijn om een passie te delen! Zuivel heeft de laatste tijd een “zure bijsmaak” gekregen, maar er is ook veel innovatie op het gebied van zuivel. Onze samenwerkingspartner Arla investeert bijvoorbeeld heel veel in duurzaamheid. De afgelopen jaren zien we de trend naar plantaardig. Wij zijn één derde plantaardig.’

Lokale samenwerkingen

‘Wij hebben dertien vestigingen, maar elke vestiging moet zelf zijn broek ophouden. We zijn geen franchise onderneming, zoals veel bedrijven met meer vestigingen. Soms heeft een locatie pijn. Dan gaan we kijken wat er mogelijk is. We kijken naar lokale samenwerkingen en onderzoeken wie is de lokale doelgroep is. Waar komt de gast vandaan? Hoe kunnen we samenwerken? Het gaat om vragen stellen. We werken bijvoorbeeld samen met My Jewellery, maar ook met de hotelschool Breda. Het gaat erom dat je mensen kunt binden.’ 

Ondernemerschap

03 juni 2019

Kleinschaligheid de reden van groot succes

Tegen de helling bij de kerk in Neer staat het voormalig raadhuis van het dorp. Een locatie in het centrum en sinds 2012 de plek waar...

Lees meer
Horeca Kengetallen

19 april 2019

'Onze zelfgemaakte ice tea gaat 12 keer over de kop'

In een supermarkt is van alles te koop, voor ieder wat wils. Laat dat nu precies het idee zijn achter restaurant-cocktailbar Supermercado in...

Lees meer
Horeca Kengetallen

17 september 2018

Omgaan met personeel: 4 basistips

Gemotiveerde medewerkers zorgen voor tevreden gasten, en dus voor een bloeiend bedrijf. Hoe je meer haalt uit je personeelsbeleid?

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen