Horeca Kengetallen: Zó overleeft jouw cateringbedrijf de coronacrisis

5 minuten


De financiële gevolgen van de coronacrisis zijn voelbaar in alle segmenten van de horeca, ook in de cateringbranche. Met omzetverliezen van 40 tot 100 procent is focus op bestaande klanten en je aanpassen aan de huidige omstandigheden noodzakelijk. Welke kansen zijn er? Waar moet je op letten? En wat zijn haalbare oplossingen? Wij helpen je met tips om deze periode te doorstaan en je cateringbedrijf draaiende te houden. 

Volg en ga mee met veranderingen in de markt

Catering op locatie is momenteel bijna onmogelijk, dus het aanpassen van je diensten is noodzakelijk. Ga in gesprek met je opdrachtgevers om te ontdekken wat er wél kan. Wat is voor hen op dit moment belangrijk en wat zijn de mogelijkheden? Bedenk hoe je hier met jouw organisatie slim op in kunt inspelen en betrek je leveranciers in dit denkproces. Momenteel is er onder bedrijven bijvoorbeeld veel vraag naar voorverpakte lunchboxen. Zij maken daarnaast graag gebruik van apps om maaltijden op een locatie of werkplek af te laten leveren. Het investeren of aanmelden bij zo’n app kan erg helpen om je omzet draaiende te houden. Veiligheid staat voorop en het bezorgen van maaltijden maakt een toevlucht onder restaurants en cateraars. 

Deze verandering in de markt zat er al aan te komen, maar lijkt te zijn versneld door de coronacrisis. Ook restaurants die eerder nooit bezorgden, zijn genoodzaakt om dit nu wel te doen. Het bezorgen van maaltijden of gebruik maken van drop-points zal blijven bestaan. Meebewegen in de markt is belangrijk om je klanten van dienst te kunnen blijven. Ontdek de logistieke opties die voor jouw cateringbedrijf haalbaar zijn en hou daarbij rekening met de opties voor de lange termijn.

Gericht inkopen, beperkt menu en aangepast assortiment

Het productaanbod is veranderd, niet alles is momenteel voorradig en voor sommige (verse) producten geldt een langere levertijd. Gericht inkopen is dus essentieel. Kijk  goed naar wat er juist wél beschikbaar is en pas daar je menu op aan. Ontdek upsell-mogelijkheden en bedenk wat je kunt toevoegen aan jouw aanbod zonder het jezelf te moeilijk te maken. Door je assortiment zo optimaal mogelijk samen te stellen en een beperkt menu te bieden, bespaar je op de inkoopkosten en beperk je tegelijkertijd verspilling. Zo kun je jouw verkoopprijzen laag en scherp houden om klanten aan te trekken en je omzet te verhogen. Bekijk daarnaast kritisch welke andere middelen je nu nodig hebt. Het zou zonde zijn als je misgrijpt op producten die nu essentieel zijn, zoals desinfectiemiddel of verpakkingsmaterialen. Overleg met je leverancier wat er allemaal op voorraad is en hou rekening met deze bijkomende kosten tijdens je inkoop.

Bespreek afspraken met leveranciers

Ga ook in gesprek met je leveranciers en overleg wat ze voor je kunnen betekenen. Is het mogelijk om elementen van je contract, zoals de betalingstermijnen of betaalcondities, tijdelijk te versoepelen? Zijn er bonusafspraken die nu al kunnen worden uitgekeerd in plaats van aan het einde van het jaar? Zij kunnen ook creatief met je meedenken. Bepaalde producten die lang vers blijven als je bezorgt, zoals speciale frites. Vraag het na bij je accountmanager. En bespreek de huidige omstandigheden met al je leveranciers. Iedereen heeft het moeilijk en daarom is samenwerken en verbinding zoeken juist nu heel prettig.

Hoe zit het dan met personeel?

Blijf in gesprek met je medewerkers, bespreek wat ze in deze abnormale tijd voor je kunnen betekenen en andersom. Iedereen zit in hetzelfde schuitje, samen kom je het verst. Flexibele krachten en vaste medewerkers zijn erg waardevol, maar velen zitten momenteel thuis. Het is de kracht van een cateraar om persoonlijk contact te onderhouden, dus schroom niet om je medewerkers een belletje te geven. Investeer in de relatie met je medewerkers. Vraag hoe het gaat en hou ze betrokken bij je organisatie om de affiniteit en passie voor het vak te behouden. Medewerkers zoeken naar veiligheid en zekerheid, dus wees duidelijk over de situatie en probeer zorgen weg te nemen. Blijf in gesprek over de omstandigheden en wees open en eerlijk. Vraag naar ideeën en houd iedereen proactief op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. 

Veel cateringbedrijven zijn genoodzaakt om aflopende, tijdelijke contracten niet te verlengen. Het inhuren van externe krachten is daarnaast af te raden. Vraag in plaats daarvan om flexibiliteit van je medewerkers om vraagstukken intern op te lossen. Samen sta je sterk. Stimuleer bovendien het opnemen van vakantiedagen in deze rustige periode. Zo vermijd je straks een stuwmeer aan openstaande vrije dagen, terwijl je die juist niet kunt missen als je weer volledig in bedrijf bent.

Vergeet de overheidsregelingen niet!

Gelukkig biedt de overheid financiële steun om personele lasten van vaste krachten te overbruggen. De NOW- en TOGS-regelingen hebben al veel ondernemers geholpen in de eerste periode van de crisis. Binnenkort volgt de NOW2-regeling, waarbij rekening is gehouden met een extra percentage voor sociale lasten. Hierdoor komt er meer geld vrij om horecabedrijven en cateraars met minder dan 250 werknemers tegemoet te komen. Door middel van je SBI-code controleer je of je bent aangesloten bij de sector en in aanspraak komt voor een uitkering. De nieuwe TOVL-regeling volgt later dit jaar. De verwachtingen hiervoor zijn hooggespannen, want deze helpt horeca- en cateringbedrijven ruimschoots bij het beperken van het omzetverlies door de coronacrisis. Vergeet daarom niet om te onderzoeken hoe deze regelingen jouw organisatie kunnen helpen.  

Deze tekst is tot stand gekomen in samenwerking met Jan van der Meij, bestuurslid van VOCC. 

Training
Horeca Kengetallen

Training Menucalculatie en menu-engineering (fastservice)

Slimme keuzes voor grip op de keukenorganisatie.

Bekijk training
Horeca Kengetallen

28 november 2016

Híerom vindt chef-kok René Vermeulen kengetallen niet belangrijk

Kengetallen zijn niet heel belangrijk. Als ik een garnalengerecht op de kaart heb staan en de pleuris breekt uit met garnalenvissers, dan...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen