4x je restaurant fysiek klaar voor 2021

2 minuten

Wil je restaurant volgens de laatste trends voorbereiden op de heropening straks? Dat kan al met enkele snelle aanpassingen.  

Vooraf: de bewuste, eerlijke en natuurlijke trend zet in de breedte door. Denk ook na hoe je dit in je interieur kunt verwerken.  

Ontsnappingsdrang

‘Beleving’ wordt al snel een containerbegrip, maar hoeft dat niet te zijn. Zoals we eerder vooruit blikten hebben veel van je gasten na het afgelopen jaar en de huidige periode een ontsnappingsdrang. Ze zijn inmiddels toe aan een andere omgeving, maar vrij over de hele wereld bewegen zit er voorlopig nog niet in.

Een bezoek aan je restaurant is waardevoller dan ooit, en nog meer wanneer je inspeelt op een gevoel wat ze nog missen. Natuurlijk begint het bij je concept en je menu, maar het oog wil ook wat. Met een nieuw kleurtje op de muren, nieuw meubilair of zelfs met kussens of andere accessoires in nieuwe kleuren ben je al een heel eind. Het hoeft niet duur te zijn. 

Het gevoel van samen

Gasten missen momenteel vooral ook het sociale aspect. Denk na over hoe je - hoewel er straks zo goed als zeker nog beperkingen zullen zijn - het gevoel van samen versterkt. Bijvoorbeeld met een open keuken, een andere tafelopstelling met een meer vrij zicht of met een nieuwe flexibele (buiten)bar. Maar natuurlijk ook met een hartelijke begroeting bij binnenkomst en een verdere gastvrije behandeling.    

Creatief en flexibel 

Meer dan ooit hebben horeca-ondernemers zich van hun creatieve en flexibele kant laten zien. Deze vaardigheden zijn na de heropening nog steeds belangrijk. Een onzekere toekomst vraagt van bedrijven dat ze zich aan elke situatie kunnen aanpassen. Houd je floorplan en routing kritisch tegen het licht en denk na over meerdere scenario’s. Zodat je met elke bezetting een optimale indeling hebt en je gasten én medewerkers de benodigde afstand kunnen houden. Ook wanneer je in de buitenruimte wat extra’s wilt doen om meer gasten te kunnen bedienen.  

Tech of cash

In de afgelopen jaren waren de horecazaken die volledig overstapten op uitsluitend digitaal betalen pioniers. Maar door corona is online betalen inmiddels gemeengoed geworden. Naast de veiligheidsvoordelen - minder aantrekkelijk voor inbrekers  - biedt meer digitaal ook op hygiënevlak voordelen. Als je dit blijvend wilt doorvoeren, zorg dan wel dat je dit duidelijk vooraf aan je gasten communiceert. Zodat zij niet voor verrassingen komen te staan.   

Meer klaar zijn voor 2021? Bekijk ook deze online sessies:
Online inspiratiesessie voor chefs (door Sietse Blummel)  
Online inspiratiesessie Met je team sterk door de crisis  
Online netwerksessie bezorgen en afhalen  

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen