70% omzet voor mijn horecabedrijf is nu goed

4 minuten

Eén bedrijf. Vier eigentijdse concepten. Rudy van Meijel van De Heere van Meijel vertelt hoe het hem lukte zo’n 70 procent van zijn reguliere horeca-omzet te draaien nog voordat de maatregelingen weer versoepeld werden.

Wie: Rudy van Meijel
Wat: Eigenaar De Heere van Meijel
Website: deheerevanmeijel.nl

Het horecabedrijf

Hoe omschrijf je De Heere van Meijel het beste?
‘Een eigentijds horecabedrijf waar gasten komen om het leven te vieren. ‘Vier het leven’ is dan ook ons bedrijfsmotto. Gasten vieren het leven met een borrel, diner, dagje uit of eventueel thuis. En voor dat laatste bevat ons horecabedrijf ook een eigentijdse slijterij. Onze vier concepten zijn complementair aan elkaar. Kernwaarden die wij in onze organisatie hoog in het vaandel hebben, en waar we alle keuzes op sturen zijn onder andere puur, eerlijk, oprecht en no nonsense.’ 

Hoe zag de afgelopen periode er voor jullie uit?
‘We hebben ons gericht op het maken van food-, wijn- en bierpakketten en we organiseerden af en toe samen met andere horeca-ondernemers een online pubquiz. Deelnemers konden een kleine bijdrage geven of een pakket afnemen. Er deden tot zo’n 1200 deelnemers mee, verdeeld over 300 teams. Vrijwel allemaal namen ze een hapje en drankje af van één van de organiserende horecabedrijven. Naar omstandigheden zijn we deze periode goed doorgekomen, maar het is natuurlijk super weer gasten te mogen ontvangen.’

Hoe gaat het sinds de opening?
‘We hebben geluk dat we buiten nu nog 65 zitplaatsen hebben en dat het weer steeds gunstig was. Warm genoeg om buiten te zitten, niet te warm om binnen te zitten. Daarbij heb ik goed gekeken naar wat er mogelijk is binnen de regelgeving. Wij kunnen alleen binnen al zestig personen tegelijk plaatsen door gebruik te maken van het restaurant en het grand café. Het was een beetje een grijs gebied. De spelregels zijn daar namelijk niet duidelijk en waterdicht in. Dan ben je ook ondernemer om de ruimte te zoeken waar die geboden wordt. Onze gemeente lijkt het daarmee te gedogen. Natuurlijk maken we hier dan, op een verantwoorde manier, gebruik van. Tot juli placeerden we in beide ruimtes maximaal dertig personen en hielden we ons aan de maatregelen.’

Gastvrijheid boven omzet

Waar liep je tegenaan na de opening? 
‘Ik ben met tijdsloten gaan werken, om zoveel mogelijk omzet te genereren. Maar dat ging ten koste van de gastvrijheid die mensen van ons gewend zijn. De gasten hadden er allemaal begrip voor, maar het gaf mij geen goed gevoel. Ik heb uiteindelijk snel besloten om de kortetermijnvisie te laten varen en daarmee er bovenal te zijn voor de gasten en behalen van zo veel mogelijk omzet meer los te laten. Dat maakt dat het allemaal sneller normaal voelt. Voor mij, de gasten én voor mijn team. De keukenbrigade draaide drie shifts: lunch en twee keer diner. Zij werden daar ook niet gelukkiger van. Ik merk nu dat het zoveel omzet eigenlijk niet scheelt. Mensen tafelen langer en de jongens uit de keuken kunnen eerder stoppen. Dat scheelt hen lange dagen en mij personeelskosten. Nu draaien we gemiddeld tussen de 65 en 70 procent van de reguliere omzet. Dat is gezien de omstandigheden hartstikke goed.’

Hoe manage je je team nu?
‘Ik betrek het team zoveel mogelijk bij hoe we ervoor staan en wat we verwachten. We moeten steeds weer aanpassen, maar we proberen dat wel zo te doen dat we er nog plezier aan kunnen beleven. We overleggen heel veel en ik neem veel beslissingen in overleg. Nu de hoogspanning er weer is, zie ik dat mijn team weer geniet van werken. Ze zijn weer gelukkig in hun vak.’

De ambitie

Hoe gaan jullie de zomer in? 
‘Meijel is een dorp waar normaal in de zomer een aardige leegloop is. Nu veel mensen tijdens de vakantieperiode in eigen land blijven, kan het ons juist twee extra goeie maanden opleveren. Dat er nu binnen aan het aantal personen geen maximum meer gekoppeld is, betekent voor mij weinig groei. Met anderhalve meter afstand past er niet veel meer. Ik denk dat de enige échte oplossing een vaccin tegen corona zou zijn. Toch hoop ik dat we na de zomer weer in veel opzichten naar het oude kunnen.’

Wat doe je als het weer bij het oude is?
‘Ik wil graag een eigen bier op de markt brengen en ik wil me richten op horecaconsulting. Ik heb ‘Analyse ontwerp en verandering van arbeidsorganisaties’ gestudeerd, met als afstudeerrichting verandermanagement’. Die kennis brengt mij heel erg veel, zeker als het gaat om het managen van een team. Met deze achtergrond en jarenlange horeca- en ondernemerservaring wil ik andere horeca-ondernemers graag helpen. Kennis is er immers om te delen, niet alleen om te bezitten.’ 

Social media

16 april 2020

Hoe je nú social media inzet voor je zaak

Bezorgen of nu je zaak op orde krijgen voor straks? Blijf in ieder geval in contact met je gast.

Lees meer
Ondernemerschap

01 augustus 2020

De doelgroep blijkt anders dan we dachten

De Amsterdamse Foodhallen, een eigen vestiging aan de Van Woustraat en een webshop. Thijs van Koesveld vertelt over de groeiambitie van...

Lees meer
Ondernemerschap

18 maart 2020

Horeca in tijden van corona: wat kun jij doen?

Om jullie in deze moeilijke periode zo goed mogelijk te ondersteunen, publiceren we de aankomende tijd enkel content rondom corona en...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen