Bij LETS Restaurant is juni nu al volgeboekt

4 minuten

Mark Minkman en zijn team van LETS (Love, Eat, Taste, Smile) Restaurant zijn al langere tijd volop bezig om van de heropening een succes te maken. Hij vertelt wat ze al hebben gedaan en wat ze nog gaan doen. ‘Een gedekt terras maakt reserveren extra aantrekkelijk.’

Wie? Mark Minkman
Wat? Eigenaar LETS Restaurant
Website? letsrestaurant.nl

Wat doe jij anders vanaf 1 juni?

‘Sinds de laatste persconferentie zijn er wel wat meer lichtpuntjes, maar het vergt wel aanpassingsvermogen. Normaal kunnen we 120 mensen ontvangen; nu zijn dat er maar 30 inclusief personeel. We hebben een deel van de tafels van binnen naar buiten gehaald. In plaats van ‘tweetjes’ kunnen we zo ‘viertjes’ creëren en dan hebben we binnen ook de benodigde ruimte. Het betekent wel dat ons terras nu plaats biedt aan maximaal 20 gasten.’ 

Hoe ga je om met deze beperking?

‘We hebben afspraken gemaakt met de ‘buren’ en mogen tijdens het diner een deel van hun buitenruimte gebruiken; zo kunnen we toch plaats bieden aan 30 gasten. Verder gaan we in shifts werken. We draaien bijvoorbeeld twee keer lunch. En we zijn in plaats van vijf dagen per week zeven dagen per week geopend, waarbij medewerkers vijf dagen per week werken. Iedereen zit te springen om weer gas te kunnen geven. Qua organisatie is het wat ingewikkelder dan normaal gesproken. Aan de andere kant werken we uitsluitend op reservering en gaat het om een beperkt aantal gasten. Daardoor is de inkoop wel makkelijker en meer op maat te realiseren.’ 

Welke maatregelen heb je verder genomen om veiligheid van gasten en medewerkers te bewaken? 

‘Bij de ingang vragen we gasten hun handen te desinfecteren en ook bij de toiletten hebben we desinfectiemiddel staan. Voor het bedienen hebben we uit voorzorg een trolleytafel aangeschaft. Daarop serveren we de dranken en gerechten, zodat we de benodigde afstand kunnen bewaren. En biertjes tappen we van achter plexiglas. In de keuken werken onze medewerkers met handschoenen, mutsen en mondkapjes op.’ 

Hoe zorg je dat de gasten vanaf 1 juni terugkeren?

‘We hebben eerst onze vaste gasten geappt: vanaf 1 juni gaan we beperkt weer open en dit doen we graag samen met jullie. Wil je alvast reserveren? Dan krijgen jullie voorrang. Daarnaast hebben we de gasten die kwamen afhalen gevraagd of ze een tafeltje willen reserveren. We hebben bewust het hele terras nu al gedekt en de muziek aan staan. Je mag er weliswaar nog niet plaatsnemen, maar het zorgt er wel voor dat gasten nóg meer gaan verlangen naar de heropening. Dat ze het nog meer gaan missen. De hele maand juni zijn we nu al volgeboekt.’

En wat doe je hetzelfde na 1 juni?

‘We blijven gerechten voor ‘thuis’ inzetten en gaan zelfs meer doen: ook barbecuepakketten bereiden voor gasten. Afhalen zit inmiddels zo in het systeem van mensen dat ik verwacht dat die vraag nog wel even doorzet. Anders dan veel andere restaurants die zich richten op een iets hoger segment, werken we niet met één afhaalmenu. Gasten willen ook bij afhalen wat te kiezen hebben.’

Hoe maak je van afhalen een succes?

‘We hebben rondgekeken: wat halen mensen af? Dat zijn vooral pizza’s, pasta’s en Aziatische gerechten. Daar hebben we op onze eigen manier op ingespeeld. We hebben bekende gerechten op de kaart gezet, maar dan de luxe versie daarvan. Bijvoorbeeld nasi met buikspek en kreeft. Ook staan er luxe pizza’s op de kaart. Een product als buikspek is niet duur, maar maakt nasi nét wat meer bijzonder. Het is even omdenken.’ 

Hoe heb je voor afhalen de juiste ‘formule’ gevonden?

‘Ik ben gaan afhalen bij andere restaurant in de regio. En heb die restaurants ook gepromoot op Facebook; we moeten elkaar helpen. Maar ik heb zo ook inspiratie opgedaan. Verder is het ook ervaren en bijsturen. In het begin lieten we mensen de gerechten thuis opwarmen, maar dat verliep niet zo soepel. Bij warm meegeven was het vervolgens ook lastig om de gewenste kwaliteit te bieden. Nu geven we een duidelijke instructie mee bij onze afhaalgerechten. Een voorgerecht kun je direct eten. Tegelijkertijd warm je het hoofdgerecht tien tot vijftien minuten op in de oven op 160 graden. Heb je je voorgerecht op, dan is je hoofdgerecht klaar. Dat werkt.’    

Wat is je gouden tip?

‘Maak vooral nu al herrie en speel in op wat gasten hebben gemist, zodat ze niet kunnen wachten tot ze weer bij je terecht kunnen en nu al reserveren. En probeer van alle minpunten pluspunten te maken.’

Ondernemerschap

23 april 2020

Checklist: wat te doen in de komende drie weken?

Hieronder enkele checks waarmee je bij de herstart niet voor verrassingen komt te staan.

Lees meer
Ondernemerschap

29 november 2020

De Brielsche Aap verrast gasten telkens weer

Toeval bracht Edith Schoo op een verlaten eiland in Brielle. Ze keek daar doorheen en zag een unieke horecalocatie voor zich: De Brielsche...

Lees meer
Ondernemerschap

22 oktober 2020

Tips die je nú in de keuken kunt oppakken

Wat kun je in deze periode al doen om straks kosten te besparen, je marges te verbeteren en je concept te versterken?

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen