Blijven bezorgen of afhalen (of niet)

3 minuten

Op dit moment zetten veel restaurants in op nieuwe omzetstromen. Van bezorgen, afhalen tot menuboxen voor thuis. Maar hoe gaat het straks wanneer de deuren van je restaurant weer open mogen? Is je zaak er klaar voor om deze concepten verder uit te bouwen tot een groter succes? Of kies je er juist voor weer de vertrouwde weg in te slaan? We zetten enkele keuzes voor je op een rij. 

Bezorgen iets voor nu of structureels?

Tijdens de (gedeeltelijke) sluiting stapten veel restaurant over op bezorgen. Maar is dit iets structureels? Dat je bezorgomzet in de afgelopen maanden een boost kreeg, wil niet zeggen dat dit straks automatisch ook zo blijft. Zelfs als je de allerbeste kwaliteit levert, kan op dit moment ook extra de gunfactor een grote rol spelen. En wellicht werkt het, omdat het nu ‘nieuw’ is. Nu meer en meer restaurants op de bezorgmarkt zijn toegetreden, is onderscheiden ook met je bezorgkaart straks belangrijker dan ooit. 

De keuze hangt ook samen met je capaciteit. Kun je het bezorgen straks ook inpassen in je reguliere keukenprocessen? Medewerkers die nu bezorgen, zijn wellicht straks ergens anders in je bedrijf nodig. En bied je keuken voldoende ruimte of is extra ruimte nodig? Breng nu al alle consequenties in kaart, zodat je straks de juiste keuze maakt.   

Afhalen combineren met fine dining? 

Wat voor bezorgen geldt, geldt ook voor afhalen. Maar hierbij speelt ook je locatie een belangrijke rol. Is je ruimte geschikt om zowel in te zetten voor fine dining als take-away? En hebben beide doelgroepen geen last van elkaar? Eén gedachte is werken met twee verschillende ingangen, maar dit is natuurlijk niet mogelijk op elke locatie. Sommige restaurants werken daarom met een flexibele inrichting. Bijvoorbeeld verrijdbare meubels of designschermen. Daarmee creëren ze een scheiding tussen de afhaalroute en het restaurant zelf. Maar ook deze mogelijkheden zijn afhankelijk van de locatie van de keuken en andere pandkenmerken. 

Doorontwikkeling: maaltijdboxen next level?

Veel restaurants zijn in de afgelopen periode met succes overgestapt op maaltijdboxen voor thuis. Wil je hierop blijven inzetten, zorg dan dat je je blijft onderscheiden. Een optie is: meer segmenteren. Je kunt boxen aanbieden die nét wat meer thuisbereiding vergen voor de koks. Zodat zij bijvoorbeeld meer beleving aan tafel kunnen bieden. Niet alleen even opwarmen, maar deels tafelbereiding. Zo spreek je wellicht zelfs een extra doelgroep van hobbykoks aan. Keerzijde: hierbij heb je minder controle op de kwaliteit en presentatie van het uiteindelijke gerecht. Geef daarom duidelijk aan wat het vereiste niveau is en dat de kwaliteit van het gerecht afhangt van de kwaliteit van de thuiskok. Het is een keuze.

Meer voorbereiden? Lees ook:

Tips die je nu in de keuken kunt oppakken. 
Hoe je medewerkers bindt en aantrekt, juist nu.

Hulp nodig bij het bepalen van je optimale keukenindeling? Sligro en Bouter denken graag met je mee. 

Training
Ondernemerschap

Training Conceptdenken

Maak de juiste keuzes door een sterk concept

Bekijk training
Ondernemerschap

21 november 2019

'Ik neem alleen goed lopende zaken over'

Marcel Löhr bouwde zijn horeca-onderneming in negen jaar tijd uit tot zes zaken. Hij vertelt.

Lees meer
Horeca Kengetallen

14 mei 2020

Horeca kengetallen: maak je klaar; iedereen wil straks jouw terras op

Mark Tamsma ondersteunt horecaondernemers als accountant en adviseur. Hij weet als geen ander met welke lastige bedrijfseconomische...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen