Checklist: wat te doen in de komende drie weken?

3 minuten

Nu de overheid heeft besloten dat de horeca minstens tot 19 mei gesloten blijft, is het zeker dat het wat langer duurt voordat je weer gasten in je restaurant mag ontvangen. Een lastige periode, maar die je zeker ook nuttig kunt besteden. Hieronder enkele checks waarmee je bij de herstart niet voor verrassingen komt te staan.  

Brainstorm met het personeel

Haal de banden aan en brainstorm samen over wat er nodig is voor de herstart. Organiseer video-overleg met meerdere mensen tegelijkertijd. Stel samen een stappenplan op met wat je de komende weken kunt en moet doen en maak een onderverdeling: wie is waarvoor verantwoordelijk? Aan wat voor gespreksonderwerpen je onder meer kunt denken: 

Onderhoud en apparatuur
Controleer je keukenapparatuur en voer onderhoud uit. Stel je voor: je mag straks weer open, dan zit je er niet op te wachten dat je niet verder kunt. Ontkalk de vaatwasser, vervang gescheurde deurrubbers en vervang zo nodig de olie van de vacumeermachine. Wanneer ze langdurig stilstaan, kan er namelijk schade ontstaan. Vergeet ook de grondige reiniging niet van al je apparaten, de keuken en het restaurant. Mocht je dat nog niet hebben gedaan.   

Betalen of uitstellen? 
De meeste bedrijven betalen hun vakantiegeld normaal gesproken uit in mei en juni. Door de coronacrisis kan dit een behoorlijke uitdaging zijn; er zijn ook voorbeelden van bedrijven die hebben besloten het vakantiegeld nu niet uit te keren. Mocht je door de verlenging nog meer in zwaar weer verkeren, bespreek dit dan in ieder geval met je medewerkers. Druk een besluit niet door, maar neem dit altijd in goed overleg. Daarbij is het ook een optie om een uitzondering te maken voor medewerkers die wellicht in zwaar weer verkeren. Je wilt immers dat je medewerkers zich bij een heropening vol motivatie inzetten. 

Neem ook in deze periode je andere kosten onder de loep. Kun je bepaalde zaken niet of moeilijk betalen, ga dan in overleg met de crediteur. 

Contact met je partners en leveranciers
Heb je een mooie menukaart bedacht voor straks? Of extra hygiënische middelen nodig? Controleer voor de zekerheid of alle benodigde voorraden aanwezig zijn bij je leveranciers, zodat je straks niet zonder zit. 

Omgaan 1,5 meter economie
Denk samen na over hoe je jouw concept kunt organiseren rondom 1,5 meter afstand. Of als dat niet kan, wat er nodig is om dat toch te kunnen. Van de inrichting, routing, ploegendiensten, meer mise-en-place tot wellicht outdoor cooking of een extra mobiele keuken. En behoud je de bezorg- en afhaalmogelijkheden? De processen en organisatie hangen vanzelfsprekend nauw samen met wat je serveert. Denk dus na over de vereisten, wat daarvoor nodig is en stem daar ook je kaart op af. Het één kan niet los worden gezien van het ander.

Vergeet verder niet:

Hoe je in contact blijft met je gasten
Met deze tips voor hoe je nú social media inzet voor je zaak.

En hoe je verder toewerkt naar de herstart
Met deze tips voor hoe je straks sterker uit deze crisis komt. 

Financieel

Zoals inmiddels bekend heeft de overheid meerdere maatregelen gelanceerd om ondernemers (gedeeltelijk) te ondersteunen. Heb je hier nog geen gebruik van gemaakt of twijfel je of je regelingen hebt gemist? Maak bijvoorbeeld gebruik van deze tool van VNO-NCW en MKB Nederland. Hiermee kun je direct berekenen of je ergens voor in aanmerking komt en word je doorverwezen naar waar je steun kunt aanvragen. 

Sligro staat voor je klaar in deze moeilijke periode. Onze vestigingen blijven open en we leveren indien gewenst. We zullen alle hulp bieden waar mogelijk. Ook in de vorm van tips en inspiratie op dit platform.

Ondernemerschap

25 juli 2020

Foodtruckfestival als alternatief voor partycentrum

Bram Gesthuizen vertelt hoe hij met werknemers, familie en vrienden de tuin van zijn partycentrum omtoverde tot foodtruckfestival.

Lees meer
Ondernemerschap

14 januari 2021

Trendsetters in Tholen

Judith en Nathalie creëerden met Hotel Tholen en Restaurant JuNa een jonge, bruisende plek in Tholen.

Lees meer
Gastvrijheid

16 juli 2020

Zo word je een echte leider in gastvrijheid

Gastvrijheid is ontzettend belangrijk in iedere organisatie. Volgens Jeff Dadema (letsgoactive training Groep) de smeerolie voor ‘samen’. En...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen