Coronamaatregelen: snel starten met bezorgen of afhalen

4 minuten

Nu restaurants in ieder geval tot en met 6 april gesloten blijven als gevolg van de coronamaatregelen, zoeken restaurateurs naar middelen om toch omzet te genereren. Een van de mogelijkheden is eten bezorgen of laten afhalen. Maar waar moet je daarbij op letten? We helpen je op weg met onderstaande stappen.  

Op de foto: Joris Bijdendijk van RIJKS (een van de restaurants die inzet op afhalen en en bezorgen). Credits Rinze Vegelien.

De bezorgwijze: zelf of uitbesteden?

Je kunt eigen medewerkers inzetten voor de bezorging. Óf je schakelt een bezorgservice in. Elke keuze heeft zijn voor- en nadelen. Wanneer je het zelf regelt, heb je de volledige controle en kun je meer eraan verdienen. Maar het betekent ook dat je zelf meer moet regelen: het bezorgpersoneel bijvoorbeeld en hoe zorg je dat je bezorgservice bekendheid krijgt? Nu het bezorgen en afhalen van maaltijden ook is toegestaan, kun je jouw zaak transformeren naar een bezorg- en afhaalrestaurant. Vermijd hierbij drukte, zorg dat je niet met andere mensen dicht op elkaar staat en laat mensen bij afhalen hun consumpties mee naar huis nemen (ter plaatse opeten is niet toegestaan).

Je kunt ook samenwerken met bezorgdiensten, zodat je je alleen hoeft te focussen op de gerechten en goed zichtbaar en vindbaar bent via hun apps. Maar daar betaal je wel een commissie voor.   

  1. De regio waarin je bezorgt

Je bezorggebied is afhankelijk van meerdere factoren. Bijvoorbeeld maximale reistijd, concurrentie en het vervoersmiddel waarmee wordt bezorgd. In het algemeen geldt: hoe langer de reis die het gerecht aflegt, hoe minder de kwaliteit. Of hoe groter de uitdaging om de gewenste kwaliteit te bewaken. Houd daar ook rekening bij in het bepalen van je bezorgregio. Daarnaast wil je je afspraken - bijvoorbeeld over bezorgtijden - na kunnen komen. Het is verstandiger om kleiner te beginnen en op te schalen dan jezelf voorbij te lopen. Zeker omdat je die goede eerste indruk maar één keer kunt maken.  

  1. Het vervoersmiddel waarmee je bezorgt

  2. Dat zal wanneer je bezorgen als tussenoplossing ziet met name zijn wat er momenteel beschikbaar is. Maar het type vervoer bepaalt de mogelijkheden. Met een auto of scooter leg je gemakkelijker grotere afstanden af. Maar in de drukke binnenstad of voor bestellingen in een kleinere regio kan een fiets of e-bike praktischer zijn. Bijkomend voordeel: je hoeft je daarmee geen zorgen te maken over parkeren. Aan de andere kant: je hebt minder vervoersruimte en bezorgers zitten niet droog bij nat weer.   

  3. Je medewerkers

  4. Wellicht kun je medewerkers die anders geen werk hebben, inzetten bij de bezorgwerkzaamheden. Het keukenwerk spreekt voor zich, maar als je bezorgen in eigen beheer oppakt, heb je ook mensen nodig die de gerechten langsbrengen. Overleg bijvoorbeeld met je bedieningspersoneel of zij daar een rol in kunnen spelen. Zij weten als geen ander hoe ze zich tegenover gasten horen op te stellen en zijn zich er al van bewust dat ze een visitekaartje van je zaak zijn. Want hoewel je dit keer je gerechten niet in het restaurant serveert, ook thuis is je naam aan de beleving verbonden. 

  5. De gerechten die je bezorgt: nieuw of bekend

  6. Je kunt je menukaart in de meeste gevallen niet één op één overzetten in een bezorgkaart. Niet elk gerecht leent zich voor bezorgen. In je restaurant serveer je immers mooi opgemaakte gerechten op borden van precies de juiste temperatuur. Dat is met bezorgen een stuk lastiger. Denk daarom goed na over de gerechten die je serveert. Je bezorgkaart hoeft niet per se hetzelfde te zijn als je reguliere menukaart. Maar bekende recepturen zijn sneller te verwerken in de keuken en ze hebben zich al bewezen. 

  7. De juiste materialen   

  8. De kwaliteit van je gerechten hangt grotendeels samen met hoe je vervoert. Een thermobox is het meest budgetvriendelijk en temperatuurbestendig van 20 tot 100 graden Celcius. Een inductiesysteem is prijziger maar biedt een nauwkeurige temperatuurcontrole. Verder speelt natuurlijk ook de verpakking een rol. Test daarom hoe lang je koude gerechten koud houdt en warme gerechten warm. Besluit op basis daarvan eventueel voor andere materialen te gaan en stel je bezorgregio vast. Vergeet warm en koud natuurlijk niet afzonderlijk te verpakken.

  9. Meer tips en inspiratie voor benodigde materialen? Kijk ook hier.

Sligro staat voor je klaar in deze moeilijke periode. Onze vestigingen blijven open en we leveren indien gewenst. We zullen alle hulp bieden waar mogelijk. Ook in de vorm van tips en inspiratie op dit platform.

Ondernemerschap

16 oktober 2020

Partycatering, corona en dark kitchens 

De passie blijft partycatering, maar XO Food Group mikt mede door de huidige tijd op ‘meerdere schaakborden’. Robert-Jan Steenhagen vertelt...

Lees meer
Ondernemerschap

29 november 2020

De Brielsche Aap verrast gasten telkens weer

Toeval bracht Edith Schoo op een verlaten eiland in Brielle. Ze keek daar doorheen en zag een unieke horecalocatie voor zich: De Brielsche...

Lees meer
Ondernemerschap

20 maart 2020

Hoe Yoghurt Barn omgaat met het coronavirus

Yoghurt Barn sloot de deuren, reduceert kosten en gebruikt deze tijd vooral om plannen te maken.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen