Daghoreca voor een ‘vergeten’ doelgroep

3 minuten

In het bakkerscafé Pommepomme draait het volledig appels. Robert Sassen en Job Oosting hopen met dit nieuwe concept meer lokaal publiek naar hun geliefde wijk in Amsterdam te trekken. 

Wie: Robert Sassen en Job Oosting
Wat: eigenaren Pommepomme
Website: pommepomme.nl

Hoe kun je Pommepomme het beste omschrijven?

‘In één zin: ‘Where apples run the show’. Dat is met een knipoog, maar beschrijft wel waar het bij ons om draait. Pommepomme is een bakkerscafé op de Wallen van Amsterdam, waarin appels de hoofdrol spelen. Ons aanbod varieert van natuurlijke appelciders tot huisgemaakte appelchutney en van huisgemaakte appeltaart tot onze ‘The Real McCoy’. Dat is een in karamel gegaarde Tarte Tatin. Overigens kun je ook voor een biertje of wijntje met borrelplank bij ons terecht.’

Wat is de kracht van Pommepomme?

‘Op de Wallen vind je veelal horecazaken waar het tot ‘s avonds laat ‘doorgaat’: de pizzeria's, coffeeshops, shoarmazaken. Pommepomme is het grootste deel van de week daghoreca. Met uitzondering van donderdag tot en met zaterdag: dan zijn we tot 21 uur open. Hoewel iedereen welkom is, richten we ons met name op de ‘vergeten’ doelgroep van deze wijk. Dit zijn buurtbewoners en toeristen die iets meer willen dan alleen een snelle hap in de late uurtjes. Bij Pommepomme kun je terecht voor ontbijt, lunch en een borrel. Al liggen de openingstijden nog niet helemaal vast. We wilden peilen wat de meest gunstige tijden zijn, maar door de maatregelen rondom corona kregen we die mogelijkheid jammer genoeg niet. Zes dagen na de opening gingen onze deuren dicht.’

Hoe managen jullie de huidige ontwikkelingen richting de medewerkers?

‘Een groot voordeel is dat we op dit moment enkel een patissier in dienst hebben. Doordat de verbouwing van Pommepomme uitliep, schoof de opening op. Dat was jammer. Hoe later we open zouden gaan, hoe groter de kans zou zijn op een nieuwe horecasluiting. De coronacijfers liepen namelijk op. We kozen bewust niet meer personeel aan te nemen.’ 

Hoe anticiperen jullie op de maatregelen tegen het coronavirus?

‘Ervaring in bezorgen en afhalen hadden we niet. We stonden met 1-0 achter op horecazaken die hier, door de vorige sluiting, hun weg al in hadden gevonden. Met z’n drieën zijn we gaan brainstormen over hoe we dit het beste aan konden pakken. Wat kun je wel of juist niet bezorgen? Hoe behoud je de kwaliteit van taarten? Hoe breng je de beleving van Pommepomme over bij de mensen thuis? We kwamen uit op pakketten, in prijs variërend van € 17,50 tot € 52,50.’ 

En hoe succesvol zijn jullie boxen?

‘In de eerste twee weken hadden we al een paar honderd bestellingen, dankzij social media en mond-tot-mondreclame. Onze boxen worden sinds dag één enthousiast ontvangen. Maar we blijven in ontwikkeling. Zo werken we inmiddels samen met cider- en koffieleveranciers en kunnen mensen nu online bestellen. Als feedback kregen we terug dat meer informatie bij de bestelling op prijs wordt gesteld. Nu bevat elke box een brief met bijvoorbeeld de herkomst van producten en acties. Ook bevatten ze bericht dat we in december kerstpakketten samen gaan stellen. We moeten de details van de kerstpakketten nog uitdenken, toch hebben we de eerste bestelling van zevenhonderd pakketten al binnen!’

Wat zijn jullie ambities voor de lange termijn?

‘We sluiten niet uit dat we in de toekomst meerdere filialen openen. Maar deze plannen hangen vanzelfsprekend samen met wat ons de komende periode staat te wachten staat. Daarnaast hopen we meer ‘locals’ naar de Wallen te trekken. De verhouding tussen toeristen en lokaal publiek schatten wij op 90%-10%. Als 20 tot 30% van het publiek lokaal wordt, ziet het beeld van de Wallen er al heel anders uit. Natuurlijk kunnen wij dat niet alleen. De gemeente en ook andere, toekomstige bedrijven, spelen hier een rol in. Maar wij hopen hier met Pommepomme een steentje aan bij te kunnen dragen.’ 

Ondernemerschap

08 april 2019

Extra aandacht voor kinderen

Restaurant Herberg Jan is een paradijs voor jonge gezinnen. Eigenaresse Marjolein Bosch vertelt wat deze kindvriendelijkheid haar oplevert.

Lees meer
Ondernemerschap

03 april 2021

Van evenementenlocatie naar camping

Met het lanceren van een camping zorgden Hugo Oudejans en Hans van der Stok voor meer inkomsten. Toch lukte het ze dichtbij hun...

Lees meer
Ondernemerschap

10 februari 2021

6 basics voor tevreden gasten op je terras

Bij de heropening straks is je terras een belangrijk onderdeel om omzet mee te pakken. Maar hoe haal je nóg meer uit je terras?

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen