De Brielsche Aap verrast gasten telkens weer

4 minuten

Toeval bracht Edith Schoo op een verlaten eiland in Brielle. Vervallen en afgesloten met hoge, verroeste hekken. Maar ze keek daar doorheen en zag een unieke horecalocatie voor zich: De Brielsche Aap. Interview over een lange adem en landelijke publiciteit.

Wie: Edith Schoo
Wat: eigenaar De Brielsche Aap
Website:debrielscheaap.nl

Hoe kun je De Brielsche Aap het beste omschrijven?

‘Het is een eiland met een restaurant met terras aan het water, een openluchttheater, een druivenkas, een natuurspeeltuin en heel veel prachtige natuur waarin je picknickplekjes en kunst vindt.'

 

 

'Het is lastig een label te hangen aan De Brielsche Aap, omdat er zoveel mogelijk is. Je kunt bij ons terecht voor een wandeling, een optreden, een zakendiner, een trouwerij of snelle lunch. De doelgroep is hiermee ook heel breed. Iedereen is welkom.’

Hoe is de Brielsche Aap tot stand gekomen?

‘Voor mijn studie fotografie kreeg ik de opdracht een vervallen pand te fotograferen. Ik koos voor de oude kas op het eiland in Brielle. Hier was in jaren niemand geweest. Ik betrad het eiland voor de eerste keer. Wat ik er aantrof: een vieze gevaarlijke brug, verroeste hekken, planten en onkruid metershoog. Maar ik zag zó veel horecamogelijkheden. Ik zette de ideeën op papier en mijn man ontfermde zich over de praktische aspecten zoals elektriciteit en afwatering. We presenteerden ons plan bij de gemeente en de bank. Zonder horeca-ervaring wilden we van ‘niets’ iets maken. De vergunningen en leningen kregen we niet zonder slag of stoot. Dat het eiland ook een natuurmonument is vol met reigers -een beschermd dier- hielp natuurlijk niet mee. Uiteindelijk duurde het zes jaar voor we groen licht kregen en duurde het nog twee jaar tot de opening.’

Hoe bracht je De Brielsche Aap onder de aandacht?

‘Ver voordat we openden brachten we De Brielsche Aap al onder de aandacht via social media. Geregeld deelden we op Facebook we foto’s van de vorderingen. Elke inwoner van Brielle kent het eiland en was nieuwsgierig naar onze plannen en de uitvoering hiervan. Als een real life soap werden we gevolgd door de inwoners. Toen we in december 2018 officieel openden, hadden we onszelf al aardig op de kaart gezet.’

Niet lang na de opstart volgde de coronasluiting. Hoe anticipeerde je hierop?

‘We wilden het contact met onze gasten tijdens de sluiting behouden. Ook wilden we maatschappelijk verantwoord ondernemen. Tijdens de horecasluiting maakten we één keer per week soep. Mensen die geen boodschappen konden of durfden te doen, mantelzorgers en mensen uit de zorg konden dit gratis ophalen. Voor henzelf, maar ook voor anderen.’

‘Een maand na de heropening van de horeca zijn we een samenwerking aangegegaan met de artiest Typhoon en Tribe Company. Omdat concerten binnen niet waren toegestaan, zochten zij een tuin voor optredens. Wij hadden die! De Brielsche Aap werd ‘De Tuin van 2020’, waar twee maanden lang drie concerten per dag werden gegeven. Financieel was het wellicht beter geweest de normale gang van zaken door te laten gaan, maar voor de lange termijn was dit beter.’

Kun je dat uitleggen?

‘We draaiden in de eerste maand na de horecasluiting heel goed met de horeca. We zetten meer om dan tijdens De Tuin van 2020. Maar zonder de organisatie van De Tuin van 2020 hadden we onszelf nooit zo professioneel kunnen promoten. We werden ineens voor heel Nederland zichtbaar door reclame, merchandise, foto’s en filmpjes. Uiteindelijk hebben we hier natuurlijk veel langer profijt van. Door de professionele aanpak van Tribe Company heeft de omgeving geen overlast ondervonden. De gemeente heeft al laten weten hierdoor in de toekomst ook open te staan voor evenementen.’

Hoe gaat het nu?

‘Sinds een week hebben een winkeltje met lokale producten, pata negra, beleg voor een eigen borrelplankje. Veel gasten hebben tijdens de vorige sluiting veel afgehaald. Traiteur zijn is voor ons nieuw. Dat is ons geval gunstig, gasten zijn nieuwsgierig en weer toe aan iets anders. Het is een uitje bij ons af te halen. Niet alleen maaltijden of iets uit ons winkeltje, ook koffie met huisgemaakte koekela. Bij mooi weer genieten mensen dat op een bankje ergens op het eiland. Het geeft ze toch een beetje een terrasgevoel.’

Wat zijn jullie plannen voor de komende maanden?

‘We hebben onlangs een nieuwe chef aangenomen. Hij is een goede kok, maar ook een manager. Hij zorgt nu voor mooie, kwalitatief goede traiteurgerechten zoals ribfingers van de basterd, spies van ribeye en rollade in heerlijke saus met pruim en abrikoos. Ondertussen werkt hij samen met onze sous chef aan een nieuwe kaart voor wanneer we weer open mogen. Verder maken we vooral plannen voor de lange termijn.’

Wat ligt er voor de lange termijn op de plank?

‘Er ligt een aanvraag bij de gemeente voor een horecavergunning op het grasveld voor het openluchttheater. Als dat lukt kunnen we zo’n duizend gasten meer kwijt. Dat vraagt natuurlijk om mooie evenementen. We hopen hiermee in het nieuwe jaar de vele verloren feestjes van 2020 in te halen.’

 

Ondernemerschap

14 januari 2021

Trendsetters in Tholen

Judith en Nathalie creëerden met Hotel Tholen en Restaurant JuNa een jonge, bruisende plek in Tholen.

Lees meer
Ondernemerschap

27 maart 2020

Eugène van Angelbeek: 'Juist nu moeten we anderen ondersteunen'

Nu zijn restaurants gesloten zijn, zet Eugène van Angelbeek zich samen met compagnon Arjen Kräwinkel, Ron Blaauw en vele anderen in voor het...

Lees meer
Ondernemerschap

03 juli 2020

70% omzet voor mijn horecabedrijf is nu goed

Rudy van Meijel vertelt hoe het hem lukte zo’n 70 procent van zijn reguliere horeca-omzet te draaien. Nog voordat de maatregelingen weer...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen