Eazie: de gezonde fastfood formule die blijft groeien

5 minuten
Fastfood kan ook gezond zijn. Dat bewijst ondernemer Shengli met de gezonde fastfood formule eazie waarmee hij over 5 jaar marktleider mee wil zijn.
Binnen vijf jaar wil het gezonde fastfood concept eazie groeien van veertien naar 50 zaken in Nederland. Ondernemer Shengli Huang vertelt hoe hij dit samen met zijn broer Shunli wil gaan realiseren.

ShengliWie: Shengli Huang (41)
Wat: Eigenaar en franchisegever eazie
Aantal zaken: 14
Website: www.eazie.nl


Wat is het succes van eazie?


'Wij zijn een gezond fastfoodconcept waar je met dezelfde snelheid en tegen dezelfde prijs als bij traditionele fastfoodketens een snelle hap kunt eten, alleen zijn onze maaltijden voedzaam, laag in calorieën en kun je ze zelf samenstellen. Daarnaast zijn de gezonde gerechten voor een breed publiek aantrekkelijk en selecteren wij onze franchisenemers zorgvuldig. Deze factoren samen hebben er volgens mij voor gezorgd dat wij gemiddeld nu drie zaken per jaar openen.'

Welke ontwikkelingen zie je in de markt van gezond fastfood?


'Mensen gaan steeds bewustere keuzes maken waardoor onze doelgroep steeds groter wordt. Niet alleen kiezen zij voor gezondere voeding, maar ook biologisch voedsel wordt populairder. Het is alleen niet zo dat wij deze trends direct toepassen binnen ons concept. Dagelijks komen er 300 tot 400 gasten die meestal binnen 30 minuten weer weg zijn, daar ligt onze kracht. Voor het introduceren van nieuwe producten of concepten kijk ik dan ook altijd naar een aantal factoren: is het gezond, kunnen wij het snel bereiden in onze keukens en is het voor een breed publiek toegankelijk? De poké bowl is hier een goed voorbeeld van. De ingrediënten van deze bowl met rauwe vis en groente zijn te vergelijken met sushi waar de Nederlandse consument al ruimschoots bekend mee is. Het is gezond en snel te bereiden en daarom een mooi gerecht wat we gaan toevoegen aan onze kaart. Maar ook verse spring rolls gaan we in het nieuwe jaar introduceren en in januari en februari kun je kiezen voor boerenkool als groente bij een wokgerecht. Daarnaast hebben we afgelopen jaar vezelrijke noedels met minder calorieën en koolhydraten opgenomen en wokken we zonder olie.'

Binnen twaalf jaar zijn er veertien filialen geopend, met de ambitie om over vijf jaar 40 zaken te hebben. Hoe zorg je dat je snel en verantwoord kunt groeien?


'Om onze doelstelling van 40 eazie filialen binnen vijf jaar te behalen moeten wij groeien met een deel eigen filialen en voor een gedeelte met franchise-ondernemingen. Daarvoor hebben we goede en gedreven ondernemers nodig die binnen de formule passen. Op dit moment openen wij rond de drie filialen per jaar, maar dit aantal moet flink omhoog. De stip op de horizon is gezet om over een aantal jaar marktleider te zijn van het marktsegment gezonde fastservice-formules.'

Waarom is er gekozen voor een franchise structuur?


'Na het openen van het derde eazie filiaal liepen wij tegen een aantal problemen aan. Mijn broer en ik konden niet voortdurend op de vloer aanwezig zijn zoals wij gewend waren om het personeel te begeleiden en ik merkte dat ik meer een manager moest worden die het personeel in meerdere zaken tegelijk kon aansturen. Wij hebben toen in elke zaak een filiaalmanager aangesteld om de kwaliteit in alle opzichten te waarborgen, maar voor de lange termijn zagen wij de oplossing in een franchiseformule.'

Hoe vind je ondernemers die bij jullie formule passen?


Wij hebben een bureau dat de werving en selectie voor ons doet. Daarnaast zijn wij lid van de NFV - Nederlandse Franchise Vereniging - en staan regelmatig in hun blad wat eraan bijdraagt dat we als een betrouwbare formule worden gezien. Maar veruit de meeste franchisenemers die melden zich bij ons, zo'n 300 per jaar. Dit gebeurt nadat ze een keer bij eazie een hapje gegeten hebben. Een klein aantal van deze ondernemers is daadwerkelijk geschikt als franchisenemer voor eazie. Je moet gepassioneerd zijn over gezonde voeding, een team op kunnen bouwen, zelf in de zaak aanwezig willen zijn om dit team te leiden en een goede ondernemer zijn. Ja, dat zijn nogal wat eisen maar ze krijgen er ook veel voor terug.'

Wat betaal ik als franchisenemer voor eazie?


'Vijf procent van de netto omzet dragen ze af aan ons. In vergelijking met andere franchiseformules is dit heel weinig, daar ben ik me van bewust. Op het moment dat wij besloten om van eazie een franchiseformule te maken hebben wij samen met een adviseur dit bedrag bepaald door simpelweg de kosten en opbrengsten tegen elkaar af te zetten.'

Gaat dit bedrag omhoog nu het concept zo hard groeit?


'Voorlopig niet. Eazie groeit op een gezonde manier waarbij het voor ondernemers ook heel aantrekkelijk is om als franchisenemer aan de slag te gaan.'

Welke voorwaarden stel je aan een nieuwe locatie?


'Voor ons zijn er drie belangrijke criteria: er moet veel traffic zijn, voldoende mensen in de omgeving die buiten de deur willen lunchen en de bewoners in de omliggende wijk moeten aansluiten bij onze doelgroep. Dan kom je op locaties uit waar veel winkelend publiek langs komt, waar kantoren zitten en waar veel studenten komen.'

Tenslotte: naast alle gezonde gerecht zie ik ook ijs op de kaart staan. Wordt hier gezondigd?


'Nee, ook met ons ijs kun je verantwoord genieten. Vroeger hadden wij Ben & Jerry's op de kaart staan dat natuurlijk niet heel healthy is. Ik ben toen gaan kijken of we zelf ijs konden ontwikkelen waarin alleen natuurlijke producten zaten, waar geen suiker aan was toegevoegd en met zo min mogelijk allergenen. Dit is me gelukt! De calorieën in ons eazie-ijs is twee tot drie keer lager dan in Ben & Jerry's, dus daar ben ik heel trots op. En we verkopen ook nog eens meer ijs! Een geweldig product waar we nog meer uit willen halen. In het voorjaar starten we een marketingcampagne waar onze gasten zelf een ijssmaak mogen insturen. Net zoiets als de Lay's campagne Maak de Smaak waar via crowdsourcing de doelgroep betrokken wordt bij de productontwikkeling.'
Duurzaamheid

29 mei 2020

Duurzaam wordt het nieuwe normaal

Met een koerswijziging bereidt HOF Catering zich voor op nieuwe tijden. Rob van Leeuwen over het belang van duurzaamheid.

Lees meer
Ondernemerschap

26 mei 2018

Tapwand met 100 bieren en 80 wijnen bij 't Taphuys in Arnhem

Taphuys in Arnhem (en Tilburg) is een horecazaak met 100 bieren op de tap en 80 wijnen in klimaatkasten. Als gast koop je een kaart en...

Lees meer
Ondernemerschap

15 september 2017

Proeflokaal Sijgje: vier dezelfde restaurants met compleet verschillende gasten

Erwin Nieuwenhuizen opende twee jaar geleden samen met zakenpartner zijn eerste restaurant, Proeflokaal Sijgje. De formule sloeg zo aan, dat...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen