De gunfactor is een wisselwerking

4 minuten

Als je ondersteunt, word je ondersteund. Door andere ondernemers, gasten én je team. Andreas Zwiers vertelt over een boost in afhaalomzet en hoe hij zijn restaurant klaarstoomt voor de toekomst.

Wie: Andreas Zwiers
Wat: Eigenaar Restaurant Loo
Website:
restaurantloo.nl

Hoe ziet Loo er nu uit, met de huidige maatregelen?

‘We hebben wat praktische zaken aan moeten passen om de maatregelen te kunnen handhaven. Zo moesten we wat tafeltjes weghalen, hebben we op sleutelplekken serveerkarretjes neergezet en stellen we elke dag een medewerker aan als “hygiënemedewerker”. Hij of zij ontvangt de gasten, stelt hen de nodige gezondheidsvragen, placeert hen, maakt de toiletten geregeld schoon en is de hele avond het aanspreekpunt als het om corona of hygiëne gerelateerde zaken gaat. Daarnaast merken we dat er nu meer wordt afgehaald dan voor de horecasluiting.’

Waarom wordt er nu meer afgehaald?

‘Dit heeft deels te maken met dat mensen nog niet uit eten willen of durven. En doordat we deel uitmaken van een maatschappij waarin ondernemers elkaar steunen. Dat is een wisselwerking. Ik koop een deel van mijn producten bij lokale ondernemers. En plaatselijke ondernemers en agrariërs komen bij ons afhalen. Die gunfactor komt in ons team ook terug. Ik ben altijd goed voor mijn personeel. Er kan bij mij veel en ik zorg voor een prettige werksfeer, want dat gun ik ze. Andersom is dat ook zo. Afgelopen periode heeft niemand gesputterd. Vaste medewerkers zijn gaan bezorgen, oproepkrachten gingen tijdelijk bij de asperge- of aardappelboer werken. Daar zijn die ondernemers ook weer mee geholpen. Nu is het hele team weer compleet.’

Ligt jullie focus nu meer op afhalen dan op het restaurant?

‘Dat niet. Er kon bij ons altijd al afgehaald worden en dat gebeurde al zo’n vijftig keer in de week. Tijdens de sluiting was dat veel meer en bezorgden we ook maaltijden. Nu is het nog steeds zo’n twintig procent meer dan voor de sluiting. Met bezorgen zijn we inmiddels gestopt. We hebben de medewerkers weer hard nodig in het restaurant. Want de focus ligt nu juist meer op het restaurant.’

Kun je dit uitleggen?

‘Uit eten gaan is voor mensen een beleving. Het gaat niet alleen om de biefstuk die op het bord ligt. Het gaat om de sfeer, de service, het eten, niet op de klok hoeven te kijken, de ontspanning. Ik heb er bewust voor gekozen niet met tijdsloten te werken. Zo kunnen wij de gasten echt een avond uit bieden. Het gaat tegen mijn principes in iemand zijn portemonnee te laten trekken voor een half avondje uit. Ik vind het belangrijk ondanks de afstand nog steeds de service te bieden die ze van ons gewend zijn. Ik wil gasten nog steeds de full package bieden, ook als dat betekent dat we hierdoor iets minder omzetten.’ 

Hoe weet je de service in deze tijd te waarborgen?

‘De service waarborgen we door goed naar de gasten te luisteren. Ik sta in de keuken maar ga geregeld een babbeltje maken met de gasten. Dan hoor je veel. Zo horen we bijvoorbeeld dat het erg op prijs wordt gesteld dat gasten geen eindtijd krijgen. Niet alleen omdat ze langer willen tafelen, ook omdat veel mensen zich veiliger voelen als er minder mensen op één avond komen eten. Door met elkaar goed te communiceren is het ook makkelijker gasten een veilig gevoel geven. En dat is nu heel erg belangrijk.’

Hoe ga je de komende periode in? 

‘Positief! We hebben tot half maart verbouwd. In plaats van 52 zouden we nu 108 couverts kwijt kunnen. We kunnen dus niet wachten tot we die plekken daadwerkelijk mogen gebruiken. Om ons daarop voor te bereiden breid ik mijn personeelsbestand nu vast uit. Als we straks weer meer gasten mogen verwelkomen, wil ik er klaar voor zijn. Ik hoop dat ik eind van het jaar kan zeggen dat ik geen verlies heb gedraaid. Quitte spelen lijkt me goed en realistisch. Dan kunnen we ons vanaf 2021 weer focussen op de toekomst.’

Welke ambities heb je voor de toekomst?

‘Uiteindelijk wil ik heel graag drie zaken. De volle breedte van de horeca. Een restaurant heb ik al. Een café met een kleine kaart en een gastrobar in een mooie stad als Deventer staan nog op mijn wensenlijstje. Maar dat is nog heel ver weg. Voorlopig wil ik er eerst nog voor zorgen dat heel veel mensen bij Restaurant Loo mooie herinneringen kunnen maken.’

Ondernemerschap

30 oktober 2020

Van één naar drie locaties in coronatijd

In onzekere tijd een huurcontract voor twee extra locaties ondertekenen. Mark de Kwaadsteniet en zijn compagnon Bart Heijne durfden het aan.

Lees meer
Ondernemerschap

02 april 2020

‘Onze vaste gasten helpen ons hier doorheen’

Trivio Del Villagio (top 100 beste Italiaanse restaurants) profiteert nu van de reputatie die het voor tijden van corona heeft opgebouwd.

Lees meer
Ondernemerschap

20 maart 2020

Hoe Yoghurt Barn omgaat met het coronavirus

Yoghurt Barn sloot de deuren, reduceert kosten en gebruikt deze tijd vooral om plannen te maken.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen