De kracht van opschalen

3 minuten

Tijdens de eerste horecasluiting opende Paul van de Vegte een drive in. Drive Indo is inmiddels zo’n succes, dat het ook na de lockdown blijft bestaan.

Wie: Paul van de Vegte
Wat: Eigenaar Javaans Eetcafé Groningen en Drive Indo
Website: javaanseetcafegroningen.nl / drive-indo.nl

Wat is de kracht van Javaans Eetcafé Groningen?

‘Er zijn slechts vijf plekken in de stad Groningen waar je Indisch kunt eten, maar wij zijn het enige restaurant met een Indische keuken. Het begon 21 jaar geleden als onderdeel van een franchiseformule, maar inmiddels ben ik ondernemer van een eetcafé met traditionele Javaanse gerechten, catering en foodtrucks. Sinds vorig jaar hebben we zelfs een drive-in met Indische gerechten: Drive Indo.’

Hoe kwam Drive Indo tot stand?

‘Tot drie jaar geleden caterden we vanuit de keuken van Javaans Eetcafé Groningen, maar toen verhuisden we omdat de keuken te klein werd. We betrokken voor de catering en thuisbasis van de foodtrucks een pand op een industrieterrein. Toen de horeca moest sluiten vanwege corona, maakte ik van dat pand een drive In voor Indische gerechten.’

Wat was ervoor nodig om de drive in te realiseren?

‘We hebben onder de roldeuren van het pand wanden geplaatst met een raampje erin. Dat was eigenlijk de enige grote aanpassing. Doordat we al caterden en met onze brandweerauto’s -onze foodtrucks- geregeld op festivals stonden, hadden we al het nodige in huis om de drive in mogelijk te maken. Niet alleen hadden we de juiste apparatuur in huis én een keuken van 90 vierkante meter. We hebben ook de ervaring om in rap tempo goede gerechten uit te serveren.’

Versterken het eetcafé en Drive Indo elkaar?

‘We merken dat we, sinds de horeca weer open is, heel veel nieuwe gasten in het eetcafé ontvangen. Veel daarvan kennen ons door de drive in. Gasten van de drive in kregen bij hun bestelling een cadeaubon van € 10,- voor het eetcafé. De drive in was zo’n succes dat we duizenden bonnen hebben weggegeven. Die zien we nu terug.’

Hoe verklaar je het succes van Drive Indo?

‘We waren één van de eerste horecabedrijven met een drive in -de horeca zat pas twee weken dicht toen we openden- en de naam sprak mensen ook nog eens aan. In no time vond de media ons: radio, tv, Horeca Nederland, tijdschriften. Ik had van te voren berekend dat ik met 25 tot 40 bestellingen per dag mijn kosten kon dekken, dus ik begon klein. Maar we zaten al na drie dagen op gemiddeld 75 auto’s per dag. Dat betekende dat we al snel op moesten schalen. We gingen veel meer inkopen en het team breidde uit van vier medewerkers naar tien per dag.’

Hoe blijf je onder aandacht?

‘Vooral door social media. Dat doen we niet alleen zelf, gasten reageren ook op veel van onze posts. Een goed voorbeeld hiervan is het éénjarig bestaan van Drive Indo. Bezoekers kregen 50% korting op het hele menu. Toen iemand in de rij op onze post reageerde dat ze 68 auto’s had geteld in de rij, creëerde zij onbedoeld een sneeuwbaleffect. Mensen bleven auto’s tellen en de uitkomst delen op sociale media. UIteindelijk telden wij ruim 200 auto’s, zo’n 230 reacties en meer dan 400 likes op de post.’

Hoe kijk je naar de komende periode?

‘Omdat Drive Indo zo’n succes is, blijft het bestaan. We hebben tot nu nog geen aandacht geschonken aan maaltijden bezorgen. Maar dat staat wel op de planning. Om kosten te besparen wil ik het niet uitbesteden aan bezorgplatforms. Dit houdt in dat ik zal moeten investeren in elektrische fietsen én personeel, maar ik verwacht dat we die kosten er zeker uithalen.’

Ondernemerschap

19 juli 2018

ML Haarlem: van sterrestaurant naar multifunctioneel horecabedrijf

Liane en Mark Gratama exploiteerden in Haarlem sterrestaurant ML. Na een verhuizing zijn ze nu eigenaar van multifunctioneel horecabedrijf...

Lees meer
Ondernemerschap

09 januari 2021

‘Geen concurrent, maar een aanwinst’

Sidney en Merel Diekstra weten zich te onderscheiden met Italiaanse ingrediënten, traditionele gerechten, authenticiteit en plusservice.

Lees meer
Ondernemerschap

25 oktober 2019

Vier Hoog: 'Succes maakt ons nog meer gedreven'

Vier Hoog is dé plek voor een ontspannen uitje voor iedereen. Of eigenlijk: zijn de plekken. De doelstelling: elk jaar een nieuwe vestiging...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen