Een beetje ‘duister’ spreekt gasten aan

4 minuten

Maak kennis met Noir: een verscholen pand in het centrum van Utrecht waar zwart de boventoon voert. Met ‘chique ordinaire’ gerechten, exclusieve wijnen, bijzondere frisdranken en speciale bieren. 

Naam: Arnaud Verbeek
Zaak: Noir (Utrecht)
Website: Noirutrecht.nl

Twee mannen uit Utrecht met een passie voor eten en drinken, veel horeca-ervaring en een heel goed idee. Arnaud Verbeek en Raoul Witteman wilden een restaurant neerzetten met de sfeer van een Parijse jazzbar uit de jaren twintig. Ze startten een crowdfundingcampagne en binnen een week was het streefbedrag bereikt. Noir kon vorig jaar van start.

Waar komt de naam Noir vandaan?

‘Dat kwam tijdens het bedenken van een naam gewoon telkens bovendrijven. Ergens voor of ergens achter. Uiteindelijk hebben we besloten er niets voor of achter te zetten. Noir past ook goed bij de sfeer die we wilden creëren. Die is het beste te omschrijven als de sfeer van een Parijse jazzbar uit de jaren twintig. De meeste mensen hebben dan meteen wel een goed beeld. Een donkere, wat verscholen, rokerige ruimte. Chique dames en heren, jazzmuziek op de achtergrond. Noir komt ook terug in de aankleding. Muren, tafelbladen, servetten en borden: we hebben veel zwart gebruikt.’

Even terug naar jullie start: hoe ging de crowdfundingcampagne in zijn werk?

‘We namen contact op met CrowdAboutNow; een Utrechts Crowdfundplatform. Zij werden erg enthousiast van ons idee, dus we konden de campagne snel in werking zetten. We maakten een kort filmpje waarin we uitlegden wat ons idee was, wat Noir zou worden. Die zetten we online en verkochten daarbij cadeaubonnen en munten. Mensen die ons wilden helpen Noir te realiseren konden ons geld lenen, maar ook cadeaubonnen of munten kopen. Binnen een week hadden we nodige 45.000 euro bij elkaar! Je voelt dan gewoon de liefde en het vertrouwen van de mensen. Dat is echt iets prachtigs.’

Wat was het doel van de munten?

‘Een munt kostte 250 euro en kan bij Noir ingewisseld worden voor een diner voor vier personen. Compleet verzorgd en met gerechten die niet op de kaart staan. Er zijn destijds 75 munten verkocht. De 75 kopers en hun tafelgenoten krijgen iets aan aangeboden wat anders niet te verkrijgen is bij Noir. Soms vragen andere gasten wel eens of ze ook kunnen krijgen wat ‘de tafel naast hen heeft’. Het antwoord is heel simpel: ‘Nee.’ Deze vip-behandeling is echt alleen voor mensen met onze munt.’

Op welke doelgroep richten jullie je?

‘Onze doelgroep is breed, maar het zijn vooral mensen die graag iets totaal anders willen. Iedereen is welkom. Maar we richten ons bijvoorbeeld niet perse op winkelend publiek, wat je in het centrum van Utrecht misschien wel zou verwachten. Noir zit ook niet in een straat waar veel winkels zitten, maar in een straat die parallel loopt aan de Oudegracht. Het is een erg diep pand, maar de pui is slechts 2,5 meter breed. We vallen dus niet heel erg op. Iets wat goed bij Noir past. We willen wel een beetje ‘duister’ blijven. Dat mensen het gevoel hebben dat ze iets ontdekt hebben waarvan anderen het bestaan niet afweten.’  

Komt dit ook terug op jullie kaart?

De kaart houden we zoveel mogelijk ‘chique ordinair’. Klassieke gerechten met een eigen twist. Zo hebben we bijvoorbeeld lang gestoofde ossenstaart op de kaart staan. Een gerecht wat oma vroeger maakte. Alleen maakte zij het met aardappelpuree en bij ons krijg je een strak opgemaakt bordje met heerlijke aardappelmousseline naast de ossenstaart. Ook onze dranken zijn niet standaard. Op onze ginkaart staat een zwarte gin & tonic. Een eigen gin van de plaatselijke slijterij die een frisse, niet te zure smaak creëert. Het is een heel zacht, bloemig drankje waarin kardemom de boventoon voert.’ 

‘We hebben bijvoorbeeld ook frisdranken van watermeloen en basilicum-gember. Een milkshake IPA. Port en chardonnay hebben we niet in huis. Vragen mensen om een glas port bij de kaas, dan adviseer ik ze een appelcider of Madeira. Mensen zijn geneigd naar het bekende te vragen. Wij willen ze graag laten zien dat iets anders ook erg lekker is. Ik ben van origine sommelier. Het is en blijft toch leuk om mensen een goed wijn- en spijsadvies te geven. En ze te verrassen met de mogelijkheden.’

Is dit iets wat jullie medewerkers ook uitdragen?

‘Zeker. Het duurde voor ons best lang om goed personeel te krijgen. Via social media, het welbekende briefje op de deur en via via wisten we toch aan voldoende goede krachten te komen. Daar zijn we dus erg zuinig op. Ik wil ons personeel zoveel mogelijk kennis meegeven. Ze laten proeven, ruiken, combineren. Dit houdt het voor hen leuk en het enthousiasme dragen ze weer op onze gasten over.  Dit stellen de gasten natuurlijk zeer op prijs. We zorgen ook voor wekelijkse variatie. Een nieuw gerecht, nieuwe dranken of beide. Dan blijft er ook voor onze vaste gasten steeds iets nieuws te kiezen. Op deze manier blijven we ontwikkelen. Dat vind ik belangrijk: blijven leren en blijven verrassen.’ 

 

 

 

Ondernemerschap

27 april 2019

Onze eigen taart is een doorslaand succes

Het is niet alleen de omgeving waardoor de locaties van de Post Verkade Groep tot de absolute top behoren als het gaat om bruiloften en...

Lees meer
Training
Personeel

Training Leidinggeven (fastservice)

Praktisch leidinggeven in de horeca.

Bekijk training
Ondernemerschap

05 januari 2019

Een buitenwijk als ideale restaurantlocatie

Restaurant Bij Guusjes en Op Zuid liggen beide in de buitenwijken van Utrecht. Een strategische zet: een hotspot in de wijk worden in plaats...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen