Een vijfgangendiner van vijf ondernemers

4 minuten

Een vijfgangendiner, maar dan anders. Met Veurn & Ett’n bieden vijf restaurants elk een deel aan van het diner, waar gasten in de auto van genieten. 

Wie: Huub Arends
Wat: Eigenaar Gasterij de Smid
Initiatief: Veurn & Ett’n
Site:veurn-ettn.nl

Wat is Veurn & Ett’n?

‘Veurn & Ett’n is Twents voor rijden en eten. Het is een samenwerking tussen ondernemers van vijf horecagelegenheden in Twente: Philip Kampkuiper van Bistro Kampkuiper, Jivar Misakian van Bistro de Kruidentuin, Henk en Christel Demmer van De Witte Hoeve en Mark Fox van Restaurant Fox. Zelf ben ik eigenaar van Gasterij de Smid. Gasten leggen met de auto een route af van veertig kilometer, maken onderweg een quiz en hebben bij alle deelnemende restaurants een stop. Tijdens de rit genieten ze in de auto van een vijfgangenmenu. Elk restaurant serveert één gang.’

Hoe is dit idee tot stand gekomen?

‘In december raakte ik in gesprek met Henk en Christel Demmer over wat te doen met kerst. De horeca zat dicht vanwege corona en we wilden allebei onze gasten meer bieden dan bezorg- en afhaalmaaltijden. Wij hadden iets voorbij zien komen in Gelderland, ook een initiatief waarbij je van restaurant naar restaurant rijdt. Hier hebben wij een Twentse variant op bedacht.’

Hoe kozen jullie de deelnemende restaurants?

‘Voordat we voor Veurn & Ett’n andere ondernemers benaderden hebben we gekeken naar wat bij ons en het idee past. Welke concepten bijten elkaar later niet? We willen natuurlijk geen directe concurrenten van elkaar zijn als de horeca weer open mag. Sterker nog: restaurants met uiteenlopende keukens, hebben ander publiek. Dit publiek krijgt op deze manier de kans kennis te maken met andere horecagelegenheden. We kozen voor restaurants in het buitengebied, niet te dicht bij elkaar en met voldoende parkeergelegenheid. We vonden het ook belangrijk dat ze actief waren met bezorg of afhaalmaaltijden. Zo hoeven ze nooit, stel dat Veurn & Ett’n een keer minder druk is, speciaal voor een paar auto's op te komen draven.’

Hoe is de taakverdeling binnen Veurn & Ett’n?

‘Elke ondernemer regelt het gerecht voor zijn eigen restaurant. Christel Demmer en mijn zoon Ruben regelen veel achter de schermen: Ruben is druk met sociale media, de website, bedenken en uitdraaien van routes, quizzen voor onderweg, het reserveringssysteem, attenties voor de gasten. Christel regelt de financiële kant. Ondernemers sturen eind van de maand alle facturen haar kant op. Zij regelt dat alles voor iedereen inzichtelijk is en betaalt begin van de maand ieder zijn deel uit.’

Hoe werkt de verdeling van de opbrengst?

‘Een vijfgangenmenu kost € 39,50, voor kinderen is er een leuk alternatief voor € 17,50. Van de verkoopprijs gaat een klein bedrag af af voor kosten zoals voor de websites en drukwerk. Wat overblijft splitsen we. Elke ondernemer krijgt een x bedrag voor zijn gerecht. Voor elke gang hebben wij vooraf een vergoeding bepaald. Hoe minder de ondernemer kwijt is aan inkoop, hoe meer hij overhoudt. Dat vraagt om wat creativiteit, want we willen natuurlijk wel mooie menu’s samenstellen. Zeshonderd gasten per weekend zorgen voor een mooi stuk omzet waarmee we onze primaire kosten goed in de hand kunnen houden.’

Hoe bepalen jullie het menu?

‘De volgorde van restaurants wisselt. Hiermee verandert ook maandelijks het menu. We hebben een groepsapp waarin we onze ideeën pitchen. Dit is vooral om te voorkomen dat gerechten absoluut niet matchen of er teveel van hetzelfde op het menu staat. Deze maand verzorgen wij, Gasterij de Smid, het hoofdgerecht: gegrilde-kip met stroganoff saus, aardappelgratin en een groenteroerbak.’

Hoe brengen jullie Veurn & Ett’n onder de aandacht?

‘Vooral via sociale media. We zien veel bijzondere vervoersmiddelen voorbij komen -oldtimers, versierde auto’s, campers en caravans-, we vragen gasten dan een foto te delen en ons te taggen. Niet alleen heeft Veurn & Ett’n eigen kanalen, met vijf horecabedrijven heb je nog eens vijf extra facebook accounts. Het bereik is hierdoor veel groter. We zien in ons reserveringssysteem dat gasten van steeds verder komen.’ 

Wat doet ‘Veurn & Ett’n’ voor jou als ondernemer?

‘De enthousiaste reacties van gasten de prettige samenwerking met de andere ondernemers doen me ontzettend goed. Ook merk ik aan mijn medewerkers dat ze het fijn vinden weer gasten te bedienen. Ze bedienen gasten in de auto -met inachtneming van maatregelen- alsof ze aan tafel staan. Even dat babbeltje, eet smakelijk, een grapje, uitleg over de route of quiz… We hebben dat allemaal gemist. Veurn & Ett’n houdt ons in beeld, en de dagelijkse werkzaamheden die erbij komen kijken houden ons fris en actief. Natuurlijk zien we uit naar de tijd waarin onze bedrijven weer open mogen. Maar dit is zo’n succes dat ik zeker niet uitsluit in de toekomst vaker mooie samenwerkingen aan te gaan.’ 

Ondernemerschap

20 maart 2020

Hoe Pieperz omgaat met het coronavirus

Niet zomaar afhalen, maar Pick Up Points als concept neerzetten. En Pieperz doet nog meer.

Lees meer
Ondernemerschap

17 mei 2018

Zo zorg je voor de juiste routing in jouw keuken

Het gaat in de keuken om het bereiden van de smakelijkste gerechten. Maar: een goede routing helpt daarbij. Wat zet je waar neer en waaraan...

Lees meer
Ondernemerschap

04 augustus 2018

Spelletjes als verdienmodel in de horeca

Terwijl je vriend en vijand afmat met wat potjes jenga, flipper of airhockey kun je bij de TonTon club en PUCK je hart ophalen bij de fine...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen