Eugène van Angelbeek: 'Juist nu moeten we anderen ondersteunen'

5 minuten

Nu zijn restaurants gesloten zijn, zet Eugène van Angelbeek zich samen met compagnon Arjen Kräwinkel, Ron Blaauw en vele anderen in voor het goede doel. Met hoogwaardige gerechten voor zorgmedewerkers en ouderen. Hij vertelt over hoe je zo'n actie organiseert.

Wie: Eugene van Angelbeek
Wat: mede-eigenaar De Jonge Dikkert en De Veranda
Initiatief: Bordje voor onze helden 
Site: www.bordjevooronzehelden.nl

Wat is bordje voor onze helden?

‘Het is een initiatief waarmee we een steentje bij willen dragen aan ouderen en mensen die een vitaal beroep uitoefenen. We brengen dagelijks zo’n tweehonderd sterrenmaaltijden bij verzorgingstehuizen, brandweer, onderwijzers, politie. Eigenlijk bij iedereen die eraan meewerkt ons land nu draaiende te houden.’

Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?

‘Het idee is tot stand gekomen na een brainstormsessie met John Heitinga. Die hadden we toen horecagelegenheden nog open waren. Het was al snel duidelijk dat de coronacrisis een enorme belasting zou zijn voor de vitale beroepen. Hoe konden we iets voor hen betekenen? Wij zaten al in een creatief proces hiervoor toen al snel de maatregelen en gevolgen opstapelden. Toen hebben we het proces versneld en een paar dagen later was daar ‘Bordje voor onze helden’.' 

Hoe is het gelukt dit in korte tijd op touw te zetten?

‘Doordat we bij deze actie verschillende expertises in huis hebben en iedereen zo kan doen waar hij of zij goed in is. Allereerst is de actie breed gedragen: naast mijzelf, gastheer en tevens mijn compagnon Arjen Kräwinkel, is Ron Blaauw één van de initiatiefnemers. Daarnaast speelt Kees van Dam, docent aan de Hogeschool Inholland, een belangrijke rol. Via Kees helpen studenten ons bijvoorbeeld platforms te maken, zoals het platform voor de donaties. Maar ze helpen ook met het bezorgen van maaltijden. Dat gebeurt onder andere in de lesauto’s van de rijschool van zijn vrouw. Rijlessen geven kan nu niet, dus ook Marijke van Dam helpt ons. Zij is een beetje de spin in ons web, pakt allerlei administratieve zaken op. Dat we allemaal echt ‘doeners’ zijn en ons vaker in hebben gezet voor goede doelen heeft ook geholpen met de snelle start. Dit initiatief is anders, maar helemaal nieuw was het niet voor ons.’

Wat maakt dit initiatief anders?

‘Dat het heel onvoorspelbaar is. We hebben geen idee wat morgen ons brengt. Worden de maatregelen weer aangescherpt? Moeten we weer schakelen en aanpassen? Zijn we zelf nog gezond? Iedereen zit nu in de overlevingsmodus. Als er een aardbeving is geweest in Groningen, dan zet je je met de rest van het land in om deze mensen te helpen. Nu heeft íedereen die aardbeving gehad. Dat betekent ook dat veel mensen en bedrijven nu niks kunnen missen, ze hebben zelf alles hard nodig. Dat is begrijpelijk, maar het maakt een actie als deze een stuk lastiger.’

Welke rol speelt jullie eigen personeel hierin?

‘Voor het vaste personeel maak ik gebruik van de overheidsregeling. Negentig procent van het salaris krijgen we hiermee doorbetaald. De medewerkers willen allemaal graag iets betekenen, maar zijn in principe nu vrij. Om het veilig te houden werken we met zo min mogelijk mensen. In de keuken staan we maar met twee man tegelijk. Doen we dat niet dan is de traffic al snel te hoog en is het lastig te werken met inachtneming van de getroffen maatregelen. Als we toch een beroep op anderen doen, dan werken ze vrijwillig.’

Hoe bespaar je kosten met dit concept?

‘We clusteren bijvoorbeeld onze bestellingen per regio om brandstof te besparen bij de bezorging. Elke dag een andere regio. Waar het kan bezorgen we ook zonder auto. Moeten we ergens in Amsterdam zijn? Dan springt John op de bakfiets om te bezorgen.’

‘Daarnaast ontvangen we voor dit initiatief ook veel gratis producten, waar we creatief mee omgaan. Als we een ‘berg’ komkommers krijgen, omdat de leverancier ze niet langer kan bewaren, zetten wij ze in het zuur en gebruiken we ze later in een gerecht. Om foodwaste te voorkomen kopen we in aan de hand van wat we gedoneerd krijgen aan producten. We kopen daarna bij wat een lekkere gezonde maaltijd maakt. Dat betekent soms dat niet alle maaltijden hetzelfde zijn en soms dat er twee dagen juist wél allemaal dezelfde maaltijden geleverd worden. Niet erg, want er wordt nooit twee keer aan dezelfde mensen geleverd. Gelukkig krijgen we via het platform op onze site wel donaties binnen. Met de donaties die we nu hebben ontvangen kunnen we nog twee weken vooruit. Maar we willen het platform nog wat beter uitrollen. Hopelijk komen er dan meer donaties binnen zodat we zolang als het nodig is door kunnen gaan.’

Wat doet ‘Bordje voor onze helden’ voor jou als ondernemer?

‘Het is onbedoeld natuurlijk ook een vorm van marketing. Maar dat is absoluut niet waar we het voor doen. Het ondersteunen van de mensen staat voorop. Dat we bijvoorbeeld veel maaltijden bij de VU leveren is een mooi voorbeeld. Daar zijn veel vaste gasten van De Veranda, één van mijn restaurants. Ik vind het prachtig dat we nu iets voor hen kunnen betekenen. En natuurlijk, het is ook een zaadje dat wordt gepland. Hopelijk krijgt dat straks de kans uit te bloeien tot iets moois.’

Wat is je gouden tip?

‘Hou de focus op de korte termijn. Het heeft nu geen zin om ver vooruit te denken, want niemand weet hoe het zal lopen.’  

Sligro staat voor je klaar in deze moeilijke periode. Onze vestigingen blijven open en we leveren indien gewenst. We zullen alle hulp bieden waar mogelijk. Ook in de vorm van tips en inspiratie op dit platform.

Ondernemerschap

20 maart 2020

Hoe Pieperz omgaat met het coronavirus

Niet zomaar afhalen, maar Pick Up Points als concept neerzetten. En Pieperz doet nog meer.

Lees meer
Ondernemerschap

20 mei 2020

Lagere prijzen voor de vertrouwde gasten

'Pas je aan, blijf positief.' Interview over de brasserie van Golfclub Kromme Rijn en de aanpassingen voor 1 juni.

Lees meer
Ondernemerschap

30 april 2020

Je menukaart na de herstart: enkele aandachtspunten

We zetten een aantal aandachtspunten voor je op een rij voor het samenstellen van je nieuwe menukaart.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen