‘Geen concurrent, maar een aanwinst’

4 minuten

In vijf jaar tijd twee pizzarestaurants en een pastarestaurant openen. Sidney en Merel Diekstra weten zich te onderscheiden met Italiaanse ingrediënten, traditionele gerechten, authenticiteit en plusservice. 

Wie: Sidney Diekstra
Wat: Eigenaar La Base (Weesp en Amersfoort) en Passata (Weesp)
Website:labasepizza.nl / passata.nl

Wat is de kracht van La Base en Passata?

‘Voor beide zijn dat verse ingrediënten, authenticiteit en de ‘plusservice’. La Base is een pizzarestaurant met de service van een ‘gewoon’ restaurant. Een jas aannemen, gasten placeren en stoelen aanschuiven is in de meeste pizzarestaurants niet vanzelfsprekend. Bij ons wel. Die service is bij Passata, ons pastarestaurant, net zo. Voor beide concepten geldt dat we zoveel mogelijk met verse en Italiaanse producten werken.’

Wat maakt jullie onderscheidend van andere Italiaanse concepten?

‘We hebben een certificaat om echte traditionele Napolitaanse pizza’s te bakken, deze pizza’s vind je nergens anders in Nederland. Wij hebben alleen maar Italiaanse koks in dienst die stuk voor stuk een of meerdere ‘grootmoeders recepten’ meenamen uit Italië. Dat maakt onze maaltijden echt authentiek.’ 

Hoe versterken de concepten elkaar?

‘In Weesp zitten La Base en Passata in dezelfde straat, er zitten maar vier deuren tussen. La Base openden we in 2015, Passata twee jaar later. Sindsdien merken we dat we nieuwe gasten krijgen bij La Base. Waar zij voor die tijd niet zo getriggerd werden door een ‘pizzeria’ werd hun nieuwsgierigheid toch gewekt na een bezoek aan Passata. Andersom geldt dat ook: na een lekkere pizza en onze goede service, worden gasten ook nieuwsgierig naar Passata.’

In juli 2020 openden jullie een tweede La Base in Amersfoort. Hoe bereidden jullie je voor op de opening?

‘De planning was al dat La Base Amersfoort 1 juli 2020 zou openen. Dat we in een maand tijd drie restaurants moesten (her)openen, hadden we natuurlijk niet kunnen voorzien. 1 juni mocht de horeca weer open. Door maatregelen tegen het coronavirus moesten we voor de restaurants in Weesp het nodige regelen en ons team instrueren. Juni in Weesp konden we eigenlijk zien als de generale repetitie voor La Base Amersfoort. Doordat we maar dertig personen tegelijk mochten plaatsen, misten we zo’n 20 tot 25 % van de verkoopoppervlakte. Maar het had als voordeel dat de eerste periode heel overzichtelijk was en daardoor gesmeerd verliep.’

Inmiddels is de horeca weer bijna drie maanden gesloten, hoe anticiperen jullie hierop?

‘Dat is voor Weesp anders dan voor Amersfoort, en nu ook anders dan tijdens de vorige horecasluiting. Tijdens de vorige sluiting kon er bij onze restaurants afgehaald worden, maar bezorgden wij ook maaltijden zelf. Dat laatste besteden we nu uit. We willen onze medewerkers niet ‘s avonds in het donker en door de kou laten fietsen. In Amersfoort is Ubereats hier een goed alternatief voor. Zij hebben een bezorggebied van 2,3 km vanaf het restaurant. Wat betekent dat de kwaliteit van de maaltijden bewaard blijft. Daar hebben wij tijdens de eerste sluiting uitgebreid onderzoek naar gedaan.’

En in Weesp?

‘In Weesp is er geen bezorgservice. We bieden gasten bij La Base en Passata wel de mogelijkheid om af te halen. Doordat de restaurant vlakbij elkaar liggen, kunnen we ook bestellingen combineren. Gasten kunnen ze op één punt afhalen.’ 

‘Daarnaast hebben we nu een traiteurwinkeltje. Daar verkopen we huisgemaakte sauzen en scroppino’s, en pads, cups en bonen van ons eigen Italiaanse koffiemerk. Om mensen thuis een lekkere pizza te laten maken verkopen we ook pizza-pakketten, uiteraard met verse ingrediënten.’

Hoe managen jullie de huidige ontwikkelingen richting de medewerkers?

‘In het begin was dat heel lastig. Met name omdat wij alleen maar Italiaanse koks in dienst hebben. Er kwamen heel veel slechte, corona-gerelateerde, berichten uit Italië. Dat raakte en beangstigende ons team enorm. Hierom kozen we er bewust voor om eerst iedereen een kans te geven alles te laten landen, voor zover dat kon. Pas na vijf weken hebben we de draad opgepakt. Nu is ons hele team aan het werk, volle focus op onze gasten en de producten die we hen bieden.’

Wat zijn jullie doelen voor de korte termijn?

‘Wanneer er weer zicht is op het openen van de horeca, gaan we ons team klaarstomen voor de heropening. Het is dan natuurlijk al een hele tijd ‘goedenavond, hier is uw maaltijd, tot ziens’. Met geluk maken we een kletspraatje, maar nooit te lang want dan wordt het eten koud. We moeten de organisatie echt weer even finetunen. Het ‘hoe was het ook alweer?’ weer even goed met elkaar doornemen, maar ook weer kijken hoe we in kunnen spelen op eventuele nieuwe maatregelen die we dan weer moeten naleven.’  

Wat zijn jullie ambities voor de toekomst?

‘In de toekomst willen we graag verder uitbreiden. Hier hebben we zeker geen haast mee, we breiden alleen uit als we weer een pand vinden dat onze harten steelt. Daarnaast willen we niet gezien worden als concurrent van andere Italiaanse restaurants in de stad, maar écht iets toevoegen. Afhankelijk van die factoren bepalen we of we verder uitbreiden. Met nog een La Base, een Passata of een combinatie.’

Ondernemerschap

20 oktober 2018

Door momenten te creëren kunnen we meerdere doelgroepen bedienen

Het nieuwe Metro City Kitchen zit dagelijks vol met zakelijke gasten én dagjesmensen. Linda Verkerk runt samen met Rowan Kok het restaurant...

Lees meer
Ondernemerschap

24 februari 2018

Trammmhuys Voorburg werkt zonder menukaart en heeft geen vaste prijzen

Bobby van Galen is zo succesvol met Hoftrammm dat hij, opnieuw in samenwerking met Pierre Wind, een tweede restaraurant is begonnen...

Lees meer
Ondernemerschap

20 juli 2019

We waken dat onze concepten elkaar gaan beconcurreren

Zes totaal verschillende concepten met elk een andere functie en doelgroep; dat is wat Baroef succesvol maakt. Interview met Bert van den...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen