'Het is belangrijk dat onze mensen nu betrokken blijven'

4 minuten

Grand Café de Wal in Ootmarsum groeide in slechts twee jaar uit tot een favoriete locatie voor de lokale bevolking én toeristen. Vanwege de toegankelijke eigentijdse stijl. Eigenaren Koen Lohuis en Stefan Blokhuis proberen nu op eigen wijze om te gaan met de coronacrisis.   

Wie? Koen Lohuis 
Wat? Mede-eigenaar Grand Café De Wal (samen met Stefan Blokhuis)
Website? grandcafedewal.nl

Wat is normaal gesproken de kracht van De Wal?

‘Vergeleken met andere horeca in Ootmarsum hebben we een wat modernere uitstraling. Twee jaar geleden zijn we gestart met ons grand café. We hebben zeven maanden verbouwd aan ons monumentale pand: klassieke elementen zoals glas-in-lood hebben we behouden, maar daar zijn moderne elementen aan toegevoegd. Van de meubels tot de knalblauwe muren. Het resultaat is een industriële inrichting die bij ons past en die aanspreekt. In de afgelopen twee jaar is het vooral heel snel gegaan. De mix van onze uitstraling en de goede prijs-kwaliteitverhouding van de kaart zorgde ervoor dat zowel Ootmarsum als de vele toeristen in deze omgeving ons goed wisten te vinden.’ 

En toen kwamen de noodmaatregelen… Hoe zijn jullie daar in de afgelopen periode mee omgegaan?

‘We hebben direct een ‘coronateam’ samengesteld van medewerkers. Samen hebben we gekeken naar wat anderen in de omgeving deden en zo zijn we gestart met afhalen. Stefan bedenkt elke week een wisselend menu met specials, bijvoorbeeld asperges. Die proberen we met ludieke video’s via onze social media kanalen te promoten. We hebben een paar medewerkers die daar echt goed in zijn. Elke week hebben we met het team overleg over wat past en wat niet.’

Is dat nu een grotere uitdaging dan normaal: wekelijks wisselen van kaart? 

‘Het voordeel is dat we al werken met een relatief kleine kaart en gewend zijn met de seizoenen te werken; dat is onze kracht. We werken samen met veel lokale leveranciers. Maar ook met de groothandel kunnen we snel schakelen. Worden er bijvoorbeeld temperaturen verwacht van 22 graden, dan vragen we onze leveranciers of ze mooie producten beschikbaar hebben die daarbij aansluiten. En voor Koningsdag hebben we nu een borrelbox samengesteld. Door te blijven wisselen, laten we ook aan de buitenwereld zien dat we bezig zijn met het bedrijf en niet versloffen. We merken aan de bestellingen en de geluiden die we terugkrijgen uit de omgeving dat de inspanningen aanslaan. Maar ook via social media krijgen we positieve reacties. Al halen we nu bij lange na niet onze normale omzetten, we willen we graag mee blijven doen.’ 

Hoe houd je je medewerkers betrokken?   

‘Door dus wekelijks te overleggen. En de medewerkers die daar niet bij aanwezig zijn, bel ik af en toe even. Gewoon om te vragen hoe het gaat. Zo zijn er ook plannen om online betrokken te blijven, bijvoorbeeld via een pubquiz of webinar of online cursus voor het team. De insteek is natuurlijk dat we waar mogelijk ongeschonden uit deze crisis komen. Dan is het belangrijk voor ons en ons bedrijf dat onze mensen betrokken blijven en gemotiveerd zijn als ze weer aan de slag kunnen. Je moet het nu echt samen doen.’ 

Welke verwachting had je voor de persconferentie dinsdag? 

‘Ik had meer duidelijkheid en concretere maatregelen voor de (horeca)ondernemers verwacht. Logisch dat de zorg alle aandacht krijgt, maar bij ons groeit ook de onzekerheid. Nu blijft het in het ongewisse. En kunnen we onze medewerkers en gasten bijvoorbeeld ook geen duidelijkheid bieden. Voorlopig is het dus nog steeds positief blijven en leven met de week.’

Hoe ga je verder om met de verlenging?

‘We gaan op de korte termijn door met wat we al deden. Voor de langere termijn kunnen we scenario’s verzinnen, maar je weet toch niet hoe het loopt. Voor een 1,5 meter samenleving hebben we bijvoorbeeld geen ideaal bedrijfspand. Maar natuurlijk zijn we wel bezig met een herstart. Vooral door veel in contact te zijn en samen te werken met andere ondernemers uit deze regio. Van meer ervaren horecaondernemers tot de slager op de hoek. We hebben meerdere werkgroepen samengesteld. Ootmarsum is normaal gesproken een toeristische omgeving. Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat deze omgeving zijn aantrekkingskracht behoudt. Als eenling kom je er niet.’

Tot slot: wat is volgens jou nu het belangrijkste?

‘Probeer het hoofd koel te houden en nuchter te blijven. Zorg goed voor jezelf en de mensen om je heen. Vooral door met elkaar in contact te blijven en samen plannen te maken.’

Sligro staat voor je klaar in deze moeilijke periode. Onze vestigingen blijven open en we leveren indien gewenst. We zullen alle hulp bieden waar mogelijk. Ook in de vorm van tips en inspiratie op dit platform.

Ondernemerschap

19 november 2020

Extra beleving (voor thuis) tijdens de feestdagen

Wil je tijdens de feestdagen nét wat meer beleving voor thuis bieden? Daarvoor zijn tal van mogelijkheden. Denk vooral interactief of in...

Lees meer
Ondernemerschap

30 april 2020

Je menukaart na de herstart: enkele aandachtspunten

We zetten een aantal aandachtspunten voor je op een rij voor het samenstellen van je nieuwe menukaart.

Lees meer
Ondernemerschap

18 maart 2020

Horeca in tijden van corona: wat kun jij doen?

Om jullie in deze moeilijke periode zo goed mogelijk te ondersteunen, publiceren we de aankomende tijd enkel content rondom corona en...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen