Hoe beperkingen mogelijkheden bieden

4 minuten

Een cocktailunit op het terras, tafeltjes aan de overkant van de straat, dineren in de cocktailbar en meer tijd voor gasten. Edgar Stemmerich vertelt hoe Brasserie Eleanor er nu uitziet én hoe ze zich weten te onderscheiden. 

Wie: Edgar Stemmerich
Wat: mede-eigenaar Eleanor
Website: eleanor.nl

Hoe kun je Brasserie Eleanor het beste omschrijven?

‘Brasserie Eleanor is een onderdeel van boutique hotel Eleanor. Het heeft een wereldse uitstraling. Ons interieur heeft invloeden van wereldsteden als Parijs, New York en Amsterdam. Onze kaart heeft een Franse inslag, maar met een twist. Die twist is van Italiaans tot Aziatisch. Dit combineren we zoveel mogelijk met streek- en seizoensproducten.’ 

Hoe ziet Eleanor er nu uit, met de huidige maatregelen?

‘Ons terras is niet groot. De stoelen stonden daarom altijd lekker knus tegen elkaar aan. Twee rijen met om elk tafeltje vier stoelen. Met toestemming van de gemeente staan er nu ook tafels aan de overkant van de straat. Hierdoor is er bij mooi weer plek voor 24 personen om buiten te borrelen of dineren. Binnen redden we het gelukkig ook om, met behoud van anderhalve meter afstand, dertig gasten te placeren. Als alles meezit, opent ook onze cocktailbar volgende maand weer. Hopelijk mogen we dan binnen weer honderd gasten welkom heten. Doordat de cocktailbar dan overdag en begin van de avond als brasserie fungeert, schat ik dat we dan binnen veertig tot vijftig procent van onze normale capaciteit kunnen draaien.’

Hoe onderscheiden jullie jezelf?

‘Van donderdag tot en met zondag verhuist onze cocktailbar naar buiten. Op het terras staat dan een cocktailunit waar Boaz, de manager van onze cocktailbar, de meest luxe cocktails bereidt. Hij maakt elke avond een aantal vaste cocktails, maar maakt ze ook op aanvraag. Geeft een gast aan van zuur of zoet te houden, maar een bepaalde smaak zeker niet op prijs te stellen? Dan bedenkt Boaz ter plekke een lekkere cocktail. Gasten mogen door de maatregelen nu niet ‘aan de bar hangen’, maar de interactie brengt ook een andere sfeer op het terras. Zoals ook vóór de corona-periode onderscheiden we ons nu ook met de eigenzinnige uitstraling van zowel de brasserie als ons hotel. Modern, authentieke elementen, de wereldse invloeden. Daarnaast zorgen we voor een constante goede kwaliteit van gerechten, drank en gastvrijheid.’

Hoe waarborg je in deze periode de kwaliteit van Eleanor?

‘Door ook in deze periode zoveel mogelijk te werken met lokale leveranciers en gebruik te maken van verse streek- en seizoensproducten. Dat waarborgt niet alleen de kwaliteit van onze producten, hiermee steunen we ook andere lokale ondernemers. Wat betreft de kwaliteit van de gastvrijheid bieden de beperkingen die we nu hebben ook mogelijkheden. Dat we niet ‘ramvol’ kunnen zitten, zoals op een ouderwetse zaterdagavond, maakt het meer overzichtelijk. We kunnen minder dicht bij te tafels komen, maar daar staat tegenover dat we het sneller zien als een gast ergens behoefte aan heeft. Het zorgt ervoor dat we geen onnodige contactmomenten hebben met gasten, maar wél gastgericht zijn. De bediening heeft nu ook meer tijd voor de gasten. Die waarderen het als we een wijnadvies geven of rustig de tijdelijk beperkte menukaart toelichten.’

Hoe beperkt is jullie kaart nu?

‘De kaart is een ‘best of’ van Eleanor en een drietal wisselende specials. De favoriete gerechten staan op de kaart, aangevuld met seizoensgerechten. Zo staat er nu dorade met zeegroenten en antiboise op de kaart, maar ook mosselen en asperges en kreeft als special. Wanneer de maatregelen wat versoepelen en er hierdoor meer mensen in de keuken kunnen werken, gaan we kijken hoe de kaart er dan uit komt te zien. Voor nu is het een beetje leven van dag tot dag.’

Wat is het voordeel van een beperkte menukaart?

‘Het is voor de veiligheid van de mensen in de keuken. Hoe uitgebreider de kaart, hoe meer mensen je nodig hebt in de keuken. Dan wordt het natuurlijk steeds lastiger voldoende afstand te bewaren. Met vier voor-, hoofd- en nagerechten kan de keukenbrigade op gepaste afstand werken.’

Met welke ambitie gaan jullie de zomer in?

‘We willen het beste boutique hotel van Zeeland worden. Dat is natuurlijk lastig te meten. Maar ratings van gasten zeggen een hoop. We promoten Eleanor op Facebook, Instagram, reserveringssites en natuurlijk op onze eigen website. Mensen moeten je zien. Dat veel Nederlanders dit jaar in eigen land op vakantie gaan werkt daarbij zeker in ons voordeel. Het meest gunstig zou zijn het als van de zomer niet te warm is om overdag de stad in te gaan. Dan pikken we de borrelaars aan het eind van middag nog mee. Bij heel warm weer zoeken mensen ‘s avonds de terrassen wel op, maar overdag met name het strand. Laten we hopen op een mooie zomer met veel mogelijkheden en goed weer!’

Ondernemerschap

03 april 2021

Van evenementenlocatie naar camping

Met het lanceren van een camping zorgden Hugo Oudejans en Hans van der Stok voor meer inkomsten. Toch lukte het ze dichtbij hun...

Lees meer
Ondernemerschap

26 juni 2021

De kracht van een allround concept

Het lukte Wouter en Yvonne Leurs om in een onbekende omgeving hun restaurant op de kaart te zetten. Wouter vertelt over de groei van De Vier...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen