Hoe Pieperz omgaat met het coronavirus

4 minuten

Niet zomaar afhalen, maar Pick Up Points als concept neerzetten. Dat en meer bezorgen zijn voor Pieperz de maatregelen om deze tijd door te komen.  

Wie: Ton Verhoeven en Stijn Welsing
Wat: Eigenaar Pieperz (Veghel, Eindhoven, Eerde en Oosterhout)
Site: www.pieperz.eu

Hoe anticiperen jullie op de maatregelen tegen het coronavirus?

Ton: ‘De mededeling van verplichte sluiting kwam zondag als een donderslag bij heldere hemel. We zijn direct rond gaan bellen naar horecarelaties: wat doen zij? Met name de Italiaanse contacten bleken grotendeels te gaan inzetten op bezorgen en afhalen. Aangezien we vanuit twee van onze locaties al bezorgden, was het een logische stap om dat uit te breiden naar al onze locaties. Afhalen is dan ook snel in te passen. We hebben de ideeën die we al hadden nu sneller uitgerold.’  

Hoe bepalen jullie de bezorggebieden? 

Stijn: ‘Op basis van een ‘werkbare straal’. In Eerde hebben we voor de bezorging twee auto’s beschikbaar, daarmee kunnen we ook gemakkelijk in Schijndel bezorgen. In Veghel hebben we met name elektrische scooters en daar is ons bezorggebied daar op afgestemd. Het is ook gewoon ervaren en aanpassen. Met een platform als Thuisbezorgd of Uber Eats kun je gemakkelijk postcodes aan- en uitzetten. Zet je het uit, dan verschijnen we daar niet in de app.’

Daarnaast openden jullie Pick Up Points: niet zomaar afhalen, maar een concept. 

Ton: ‘We dachten: hoe kunnen we het voor klanten zo gemakkelijk mogelijk maken om van onze producten te genieten? Afhalen is daarop een antwoord. Mensen parkeren op een duidelijk aangegeven Pieperz Pick Up point, bellen hun bestelling door en onze medewerkers komen deze bij de auto afgeven. We werken met contactloos betalen. Binnen afhalen is ook mogelijk voor de mensen die dat willen, maar we hebben wel speciale maatregelen getroffen. Zo zitten onze medewerkers achter plexiglas, geven we met lijnen op de grond een minimale afstand aan en vermelden we duidelijk de RIVM-adviezen. Dinsdag begonnen we hiermee in Veghel; deze Pick Up points zijn we nu ook aan het uitrollen naar onze andere locaties.’

Hoe manage je deze ontwikkelingen richting je medewerkers? 

Ton: ‘We communiceren open en eerlijk. We vinden dat we een verantwoordelijkheid hebben richting onze medewerkers om hen zekerheid te bieden. Dan kunnen we niet alleen leunen op een noodpakket van de overheid, maar zullen we ook zelf met nieuwe ideeën moeten komen. We krijgen gelukkig positieve reacties op wat we doen. Mensen zien dat we snel schakelen en actie ondernemen; dat wekt vertrouwen. Het past ook bij wie we zijn: doen en vervolgens verbeteren. De leercurve is steil. Zo hebben we het eerste Pick Up point in één dag tijd gelanceerd. Elke ochtend zitten we met het kernteam bij elkaar om te evalueren en bij te sturen. Als we horen dat supermarkten plexiglas en belijning aanbrengen, dan stappen we direct in de auto om dat te bekijken. Nu werken wij daar ook mee.’

Hoe zorgen jullie voor publiciteit? 

Ton: ‘Voor het Pick Up Point hebben we eerder deze week een persbericht uitgezet; dat is goed opgepakt in de media. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat het relevant nieuws is. Ons Pick Up Point was iets nieuws en het eerste van Veghel. Daarnaast hebben we een eenduidige boodschap verspreid via onze eigen social media kanalen en onze mailinglijsten. De digiborden in onder meer Veghel waar we al op adverteerden hebben we voorzien van een nieuwe advertentie. Verder werken we zoals gezegd voor de bezorging samen met bezorgbedrijven en laten we op onze website de bestelmogelijkheden zien.’ 

Wat is jullie doelstelling voor de komende periode? 

Ton: ‘Met name continuïteit. Het is op dit moment nog lastig om in te schatten hoe we qua uren en inkomsten uitkomen. Maar de eerste signalen zijn positief. Als we 50-60% van de normale omzet kunnen halen, zijn we tevreden.’ 

Tot slot: wat is jullie gouden tip voor andere ondernemers? 

Stijn: ‘Zoek nu - nog meer dan anders - de samenwerking met anderen. Wij hebben nu ook veel aan de steun van anderen. Een ondernemer in Den Bosch kon zijn zes elektrische scooters niet langer inzetten voor zijn evenementen. Hij heeft ze nu tijdelijk aan ons uitgeleend, zodat wij ermee kunnen bezorgen. Vinden onze medewerkers ook erg leuk. Verder willen onze leveranciers met ons meedenken. Samen komen we hier sterker uit!’

Pieperz afhaal maaltijden bezorgen
Links Ton Verhoeven en rechts Stijn Welsing

 

Sligro staat voor je klaar in deze moeilijke periode. Onze vestigingen blijven open en we leveren indien gewenst. We zullen alle hulp bieden waar mogelijk. Ook in de vorm van tips en inspiratie op dit platform.

Ondernemerschap

23 april 2020

Checklist: wat te doen in de komende drie weken?

Hieronder enkele checks waarmee je bij de herstart niet voor verrassingen komt te staan.

Lees meer
Ondernemerschap

18 maart 2020

Wat te doen in tijden van corona: extra ideeën

Wij zijn er voor je in deze lastige tijden met tips en inspiratie. Bijvoorbeeld: hoe maak je juist nu je zaak klaar voor straks?

Lees meer
Ondernemerschap

14 augustus 2021

Verse ingrediënten uit de kelder van Phoodkitchen

Vanuit de urban farm in de kelder van Phoodkitchen, op de Caai in Eindhoven, serveren Tim Elfring en Sabine Ferron gezondheidsbevorderende...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen