Hoe Yoghurt Barn omgaat met het coronavirus

4 minuten

Yoghurt Barn besloot al voordat de overheid coronamaatregelen aankondigde alle vestigingen te sluiten. Hoewel de financiële schade in een maand kan oplopen tot een bedrag van 100.000 euro, wilde de keten elk risico voorkomen. ‘Duidelijkheid is nu het allerbelangrijkst.’ 

Wie: Wouter Staal
Wat: CEO Yoghurt Barn 
Website: www.yoghurtbarn.nl

Jullie besloten al voor de aangekondigde overheidsmaatregelen álle vestigingen te sluiten. Hoe moeilijk was die beslissing? 

‘Ontzettend moeilijk. Aan de ene kant heb je de financiële schade, op maandbasis mogelijk zo’n 100.000 euro. Aan de andere kant hebben we een verantwoordelijkheid te nemen. Dan is het vreemd wanneer we gewoon doorgaan alsof er niets aan de hand is terwijl er niet voor niets het advies was om sociale contacten te vermijden.’ 

‘Ik heb overlegd met onze aandeelhouders en de bank, en ze gaven aan: wij steunen je in deze beslissing. 12 uur ‘s middags lieten we onze medewerkers weten dat we gingen sluiten. ‘s Avonds kondigde de overheid aan dat alle horeca dicht moest. Toen waren we blij dat we die keuze zelf al hadden genomen. De vele positieve reacties die we kregen bevestigden nog meer dat we de juiste keuze hadden genomen.’ 

Wat deden jullie met de voorraden? 

‘Yoghurt Barn staat voor 0% food waste, ook in deze tijden. We hebben daarom onze voorraden naar de lokale voedselbank gebracht. Thuisbezorgd wilde voor ons kosteloos maaltijden bezorgen naar ambulancemedewerkers, ziekenhuizen, daklozencentra en de voedselbank. Prachtig dat we dit konden doen. Dat gaf ons hele team, Thuisbezorgd en natuurlijk de mensen die konden genieten van onze producten ontzettend veel positieve energie.’ 

Waarom richten jullie zoals andere horeca-ondernemers niet op andere manieren om toch omzet te genereren?

‘Wanneer er nog steeds wordt gezegd dat je beter binnen kunt blijven, vinden wij het niet verantwoord om onze mensen naar hun werk te laten komen. In plaats daarvan richten wij ons op kostenbeperking. We hebben met al onze pandeigenaren contact opgenomen om aan te geven wat we gaan doen. Ik hoor veel verhuurders zeggen dat hun huurders hun huur later mogen betalen. Maar uitstel is geen afstel. Het betekent dat je deze maand geen inkomsten hebt en dan later wel dubbele lasten op je bordje krijgt. Een deel van de verhuurders gunde het ons direct dat we geen huur hoeven te betalen. Met de andere pandeigenaren zijn we continu in overleg. Uiteindelijk moeten we elkaar helpen om hier samen uit te komen.’  

Hoe manage je het team in deze situatie?

‘In crisistijd is duidelijkheid het allerbelangrijkst. We hebben aan alle medewerkers laten weten wat deze situatie voor hen betekent: je komt thuis te zitten, maar je krijgt gewoon doorbetaald. Daarvoor maken we gebruik van het noodpakket van de overheid. Daarnaast sporen we iedereen aan om anderen te helpen waar mogelijk. Iedereen zit thuis, en dat is erg vervelend. Maar dat betekent niet dat je niets kunt doen. Ik zie prachtige initiatieven in onze app-groep voorbijkomen. Bijvoorbeeld medewerkers die voor ouderen koken. Zo zie je dat ze ook thuis de Yoghurt Barn mentaliteit tonen. We hebben drie pijlers. Ten eerste yoghurtinspiratie: dat ligt nu redelijk stil. Met uitzondering van de inspiratie die we voor thuis bieden. Onze andere twee pijlers staan nu voorop: family en goed doen.’

Wat doen jullie verder in de tussentijd? 

‘Klussen waar we normaal niet of nauwelijks aan toekomen pakken we op. Met het managementteam zijn we bijvoorbeeld nu druk met het opzetten van onze eigen Yoghurt Barn Academy. Iedereen heeft zijn eigen taak toegewezen gekregen aan de hand van expertisegebieden en werkt zijn eigen lesonderdeel uit. Van allergenen tot marketing. Verder benutten we deze tijd nu om een nieuw schoonmaakplan op te stellen en om bijvoorbeeld de houten tafels van een nieuw laklaagje te voorzien.’

Wat is je gouden tip aan andere ondernemers?

‘Betaal nu absoluut niet meer dan nodig. Je personeel is belangrijk. Kijk voor de rest naar waar je de kosten naar 0 kunt terugschroeven. Verder is dit de periode om je businessmodel onder de loep te nemen en te kijken waar je de processen kunt verbeteren.’

Sligro staat voor je klaar in deze moeilijke periode. Onze vestigingen blijven open en we leveren indien gewenst. We zullen alle hulp bieden waar mogelijk. Ook in de vorm van tips en inspiratie op dit platform.

Ondernemerschap

15 mei 2020

Bij LETS Restaurant is juni nu al volgeboekt

‘Een gedekt terras maakt reserveren extra aantrekkelijk.’ Mark Minkman van LETS Restaurant is nu al klaar voor 1 juni.

Lees meer
Ondernemerschap

30 april 2020

Je menukaart na de herstart: enkele aandachtspunten

We zetten een aantal aandachtspunten voor je op een rij voor het samenstellen van je nieuwe menukaart.

Lees meer
Drank

10 mei 2020

Cocktails als margemaker in de bezorging

Bartender Chi-Ho Ta, mede-eigenaar van cocktailbar Calaboose, licht de kracht van dit out of the box-concept en van samenwerken toe en...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen