'Horeca is mensenwerk'

5 minuten

‘Dank voor de goede zorg’ steekt zorgmedewerkers een hart onder de riem. Inmiddels heeft de stichting al 24.000 maaltijden bereid en bezorgd. Enkele betrokkenen vertellen over de kracht van dit initiatief; en hoe het is georganiseerd. 

Initiatief: Dank voor de goede zorg
Site:dankvoordegoedezorg.com

‘Dank voor de goede zorg’ is in het leven geroepen om mensen die in de zorg werken juíst nu te ontlasten en een hart onder de riem te steken. Dagelijks verstrekt de stichting, een initiatief van vrijwilligers, duizend maaltijden aan het Jeroen Bosch Ziekenhuis en andere zorginstellingen. Zodat zorgmedewerkers na een lange dienst even geen omkijken hebben naar de boodschappen en koken. Vanaf komende week start het initiatief ook in Eindhoven en Flevoland.

De oprichting

Hoe de stichting is opgezet? Gemma Schneemann, een van de initiatiefnemers, weet het antwoord. Ze vertelt: ‘Voor het oprichten van een stichting heb je de hulp nodig van een advocaat en een notaris. Als iedereen goed meewerkt, dan kan dat binnen een aantal dagen. De advocaat weet wat er moet worden aangeleverd aan de notaris, en maakt de stukken klaar. Onze notaris heeft het met spoed ondertekend, waardoor we binnen vier dagen ingeschreven stonden in het handelsregister en een kamer van koophandel nummer hadden, waarmee je een rekening kunt openen. Of sneller: een bestaande rekening kunt koppelen. Dat duurt normaal gesproken allemaal een stuk langer.’ 

‘Daarnaast zijn we ons idee – maaltijden voor de zorg – gaan vormgeven. We hebben menu’s samengesteld, het inkoopproces geregeld, de kosten en onkostenvergoeding uitgezocht en bedacht hoe we een aantal mensen kunnen betalen. Want niet iedereen werkt als vrijwilliger. Kortom, drie routes: juridisch, financieel, organisatorisch. De organisatie groeit steeds verder. Inmiddels hebben we zelfs al drie mensen die zich bezighouden met webcare en social ads. En er is full dedicated ondersteuning voor boekhouding en facturatie.’

De culinaire organisatie

De initiatiefnemers benaderden Roel Immens (Roels, Zoetelief en Côte) en Edwin Kats (Noble en Noble Kitchen) voor de culinaire organisatie. Samen sturen zij zzp’ers en vrijwilligers aan bij het bereiden van de maaltijden. Roel Immens deelt zijn ervaringen.

Hoe is Dank voor de goede zorg verder mogelijk gemaakt?

Roel: ‘Door goede samenwerkingen, sponsors en donaties. Een van onze donateurs betaalt bijvoorbeeld de rekening van de websitebouwer, die weer tegen een gereduceerd tarief werkt. Het gaat ook goed met het aantal donaties, waarmee we weer andere kosten kunnen dekken. Zoals benodigde materialen en de zzp-koks die wij met de stichting inhuren. Edwin Kats en ik hebben de leiding in de keuken en doen dit geheel op vrijwillige basis. Zo ook Suzanne Hoevenaars van Bossche Locals, zij is operationeel verantwoordelijk. Een aantal van onze eigen medewerkers werkt ook vrijwillig mee. In poules kunnen we met zo’n zes man per dag werken. Bediening, koks, bedrijfsleiders, keukenhulpen; iedereen die dat wil mag helpen als dat nodig is. En dat willen ze gelukkig ook graag.’ 

Vanwaar dan ook keuze voor zzp-koks?

‘Om het hen ook gemakkelijker te maken. Je moet elkaar echt helpen in deze periode. Als zzp’ers kunnen ze het extra werk goed gebruiken. We werken ook met een poule voor deze koks. Zo verdelen we de uren eerlijk over de zzp’ers.’

Wat doe jij in deze periode met jouw eigen restaurants?

‘We hebben traiteuren overwogen, maar we besloten uiteindelijk toch alle restaurants te sluiten. Met traiteuren zouden we bij lange na de omzetten die wij in de regel draaien, niet halen. Dan zou het bezigheidstherapie worden. Ik zet me dan liever in voor een goed doel zoals dit. Dat wil niet zeggen dat we momenteel niet aan onze restaurants werken. We richten ons nu op de zaken waar we normaal minder aan toekomen: food en drank calculeren, de menukaarten aanpassen en alvast nadenken over volgende stappen.’

Weet je al hoe die stappen eruit zien?

‘Ik heb eigenlijk nog geen idee. Het is echt koffiedik kijken. Maar je wilt ook niet op het laatste moment belangrijke beslissingen moeten nemen. Dus denken we na over verschillende scenario’s. Wat als we straks weer open mogen, we de maatregel van anderhalve meter afstand in acht moeten houden en de regelingen komen te vervallen? Onze restaurants zijn groot, hebben allemaal twee verdiepingen. Dus tafels verder uit elkaar zetten is het probleem niet. Maar de vermindering in omzet daardoor wel. Gaat dat gebeuren? Hoe vangen we dat dan op? En wat doen we met het café?’

‘Anderhalve meter afstand houden is voor de harde horeca een doodsteek. Wat als gezonde twintigers tot vijftigers wel uit eten mogen maar ouderen of mensen met een verlaagde weerstand nog niet? Is het dan een idee deze mensen tóch van maaltijden te voorzien? Kunnen ze dan afhalen? Gaan we toch bezorgen? Dat zijn allemaal dingen waar we over nadenken. Maar niks is nog zeker, dus beslissingen nemen kunnen we simpelweg nog niet.’

Hoe overbrug je deze periode financieel?

‘We zijn een gezonde onderneming. Wij bestaan al achttien jaar en hebben altijd meegekregen dat liquiditeit behouden essentieel is voor een onderneming. Dus reserves hebben we. Nu krijgen we een gedeelte van de personeelskosten vergoed vanuit de overheid. Ik weet dat er op dit moment ontzettend veel kritiek is op de overheid, ook op de NOW-regelingen. Maar dat wij deze vergoedingen al gestort hebben gekregen, verdient voor mijn gevoel een compliment.’ 

Wat is je gouden tip voor andere ondernemers?

‘Ik vind het heel moeilijk om op zo'n moment een goede tip te geven. Maar ik zie om me heen dat er veel vanuit emotie gehandeld wordt. Vaak worden dan verkeerde beslissingen genomen. Probeer het hoofd koel te houden. Ondernemerschap en visie gaan straks meer dan ooit een belangrijke rol spelen in ieders onderneming.’

Sligro staat voor je klaar in deze moeilijke periode. Onze vestigingen blijven open en we leveren indien gewenst. We zullen alle hulp bieden waar mogelijk. Ook in de vorm van tips en inspiratie op dit platform.

Personeel

13 maart 2020

Hoe restaurant Oriëntal Green House omgaat met het coronavirus

Directeur Simon de Wit, ook regionaal bestuurslid van KHN, vertelt over de maatregelen die zijn bedrijf neemt om gasten te beschermen en...

Lees meer
Ondernemerschap

24 oktober 2020

Inzetten op een online bierproeverij (en meer)

Hertog Jan Proeverij is in de afgelopen jaren flink gegroeid, maar sloeg dit jaar noodgedwongen ook andere wegen in.

Lees meer
Ondernemerschap

29 november 2020

De Brielsche Aap verrast gasten telkens weer

Toeval bracht Edith Schoo op een verlaten eiland in Brielle. Ze keek daar doorheen en zag een unieke horecalocatie voor zich: De Brielsche...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen