In 6 stappen starten met bezorgen

3 minuten

Er zijn tal van redenen waarom je gaat bezorgen. Misschien als manier om met je horecazaak verder te groeien. Of als omzetbooster voor de daluren. Denk je erover je concept uit te breiden en bezorgmaaltijden aan te bieden? Dan zijn dit de 6 basisstappen. 

Stap 1: kies je bezorgwijze

Er zijn twee opties wanneer je wilt gaan bezorgen. Of je bezorgt ze zelf. Of je werkt samen met een externe partij. 

Voor welke optie je gaat, is afhankelijk van meerdere factoren. Van gemak, kosten tot tijd. Bijvoorbeeld: wil je zelf de touwtjes in handen houden en dus ook de kosten dragen? Of focus je je alleen op de bereiding en ben je bereid een deel van je omzet af te staan aan een bezorgpartij? 

Stap 2: kies je bezorggebied

Tot waar je bezorgt is maar net afhankelijk van wat je bezorgt. En hoe je dat doet. Maar over het algemeen gaat een langere reistijd ten koste van de kwaliteit van je gerecht. Zorg dat je weet hoe lang jouw gerecht op niveau blijft. Daarnaast is het verstandig om te beginnen met een kleiner bezorggebied. Je kunt altijd uitbreiden, maar slechts één keer een eerste indruk achterlaten. 

Stap 3: kies je vervoersmiddel

Als je bezorgen uitbesteedt, hoef je deze keuze niet te maken. Anders zijn er ook hier tal van factoren die meespelen. De grootte van je bezorggebied bijvoorbeeld. Maar ook het imago wat je wilt uitstralen: niet voor niets kiezen veel bezorgers voor de e-bike. Geen last van file, altijd een parkeerplaats en duurzaam. Bij grotere afstanden kan een scooter of auto weer meer geschikt zijn.

Stap 4: kies je medewerkers 

Bezorgpersoneel is het visitekaartje van je zaak. Het enige persoonlijke contactmoment. Denk dus na over hoe je wilt hoe ze zich richting de besteller gedragen. Uiteindelijk wil je dat ze zich hetzelfde gedragen als de rest van je team. Houd ook rekening met minimum leeftijd, maximum werkuren en toegestane vervoersmiddelen. En: laat je medewerkers alleen bezorgen of helpen ze daarnaast bijvoorbeeld mee bij de afwas? 

Stap 5: kies je gerechten

Wil je je profileren bij een nieuwe doelgroep of juist je bestaande doelgroep uitbreiden? Je bezorgkaart hoeft niet per se hetzelfde te zijn als de kaart in je restaurant. Niet elk gerecht leent zich immers even goed voor bezorging. Aan de andere kant wil je je natuurlijk wel onderscheiden van de concurrentie en je keuken moet de extra taken op kunnen vangen. Met de gerechten die je al op de kaart hebt staan is dat meestal wat makkelijker. 

Stap 6: kies je materiaal

Voor het bezorgen kun je kiezen uit meerdere bezorgsystemen. Een thermobox is het meest budgetvriendelijk, verkrijgbaar in meerdere maten en temperatuurbestendig van 20 tot 110 graden. Komt het nauw qua temperatuur? Dan kun je kiezen voor een inductiesysteem.  

Meer over bezorgen? Houd verder rekening met deze tips die we eerder gaven

Ondernemerschap

21 november 2020

Daghoreca voor een ‘vergeten’ doelgroep

In Pommepomme draait het volledig appels. Robert Sassen en Job Oosting hopen met dit nieuwe concept meer lokaal publiek naar hun geliefde...

Lees meer
Ondernemerschap

30 maart 2017

Erik Tas: totaalconcept met ieders favoriete ontbijt

Interview met chef-kok Erik Tas over de veranderende Nederlandse ontbijtcultuur en hoe hij daarop inspringt.

Lees meer
Ondernemerschap

17 mei 2018

Zo zorg je voor de juiste routing in jouw keuken

Het gaat in de keuken om het bereiden van de smakelijkste gerechten. Maar: een goede routing helpt daarbij. Wat zet je waar neer en waaraan...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen