Inzetten op een online bierproeverij (en meer)

4 minuten

Hertog Jan Proeverij is in de afgelopen jaren flink gegroeid, maar sloeg dit jaar noodgedwongen ook andere wegen in. Van een eigen camping en wandelarrangementen tot een online proeverij. ‘Als het een succes wordt, gaan we door. Anders verzinnen we iets anders.’ 

Wie: Bram Clevis
Wat: Eigenaar Hertog Jan Proeverij (Samen met Judith Clevis)
Website: hertogjanproeverij.nl

Allereerst: wat is de Hertog Jan Proeverij? 

‘We zijn een bier- en eetcafé waar de gasten met name komen om te onthaasten en bourgondisch te genieten. We werken intensief samen met de tegenovergelegen Hertog Jan Brouwerij en ontvangen vele gasten van hen, maar we zijn een zelfstandig bedrijf. In de afgelopen jaren zijn we hard gegroeid. Allereerst doordat Hertog Jan een sterk merk is; daar profiteren we van. Maar als Proeverij zijn we ook met succes een nieuwe koers ingeslagen.’ 

‘In het verleden verzorgden wij als café de rondleidingen in de brouwerij van Hertog Jan. Toen ze dat in eigen beheer gingen verzorgen, zijn we in gaan zetten op gerechten. Dat begon met een paar gerechten, maar inmiddels zijn we uitgegroeid tot een bier- en eetcafé waar gasten ook terechtkunnen voor uiteenlopende arrangementen. Alle gerechten hebben nog steeds een link met bier.’

Hoe hebben jullie in het afgelopen halfjaar geschakeld?

‘We hebben ons vanaf dag één keurig aan de richtlijnen gehouden; dat waarderen onze gasten enorm. Verder hebben we gedaan wat binnen onze mogelijkheden lag en ook nieuwe mogelijkheden verkend. Zo boden we een wandelarrangement aan, wat nu in een andere vorm een vervolg krijgt.’

‘Daarnaast organiseerden we deze zomer onze eigen ‘Pub-up camping’. We lazen dat een festival in de buurt niet kon doorgaan. Toen hebben we gebeld of ze niet een paar tenten in het weiland tegenover ons wilden neerzetten en zo was het idee geboren. Hier in Arcen bevinden we ons in een toeristische omgeving. Meer Nederlanders bleven in eigen land en hadden ook meer te besteden. De afgelopen zomer was voor ons de beste zomer ooit. We waren bijna elk weekend volgeboekt. Dat gaf enorm veel positieve energie.’

(Tekst gaat verder onder de foto)

Camping Hertog Jan

Hoe gaan jullie om met de huidige beperkingen?

‘Op dit moment is het ook voor ons weer schakelen. Het voelt voor ons alsof we als braafste jongetje van de klas moeten nablijven. Maar we blijven denken in mogelijkheden. We testen bijvoorbeeld deze week ‘to go’: spareribs en hamburgers. In overleg met onze boekhouder hebben we gekozen om de prijzen hetzelfde te houden als in het café. Anders zie je de omzet dalen, terwijl je minder tegemoetkoming vanuit de overheid kunt ontvangen, én lever je marge in. Het moet het werk wel waard zijn. Als het een succes wordt, gaan we door. Anders verzinnen we wat anders.’  

Ook organiseren jullie een online proeverij. Wat houdt dit in? 

‘Voor € 50,- ontvangen deelnemers een speciaal bierpakket voor twee personen, met daarin: zes bijzondere bieren, twee proefglazen, kaas en worst. Via YouTube bieden we een exclusieve online bierbeleving. Een vriend van me is zytholoog. Makkelijker gezegd heeft hij doorgeleerd op het vlak van bier; hij kan je daar volledig in meenemen. Samen met een collega pak ik ook een deel van de presentatie op. Deelnemers genieten zo van een bourgondische avond vol beleving, maar dan gewoon comfortabel thuis.’  

Wat zijn jullie verwachtingen?

‘In maart hebben we al een keer een online proeverij georganiseerd via Facebook. Daar kregen we veel positieve reacties op. In de tussentijd hebben we wat opgeknapt aan het restaurant, waardoor we nu alle tijd hebben om het nóg professioneler aan te pakken. Gelukkig zijn de reacties opnieuw enthousiast. Voor deze editie hebben we alweer honderd aanmeldingen binnen. Over een week of twee organiseren we er weer een. Zeker in de komende periode zal de online proeverij een van de concepten zijn waar we het van moeten hebben.’ 

Wat zijn jullie plannen voor het komende jaar?

‘Er zijn ideeën en plannen genoeg. We hebben een stretchtent gekocht, wat buiten extra mogelijkheden biedt. De camping is afgelopen jaar zo goed bevallen dat we dit komende zomer weer willen organiseren. We willen gaan inzetten op bezorgingen voor bedrijven. En wat we heel graag willen: ons 15 jaar oude terras opknappen. Al verwacht ik dat dit wat langer op zich laat wachten. Alles is natuurlijk afhankelijk van wat mag en wat niet, en wat dat voor ons bedrijf voor gevolgen heeft. Maar we blijven licht positief met altijd een bourgondische inslag.’

Online bierproeverij

Ondernemerschap

05 november 2020

Learnings: je horecabedrijf in een veranderende wereld 

Learnings voor hoe je je horecabedrijf toekomstbestendig maakt ondanks een veranderende markt.

Lees meer
Ondernemerschap

19 december 2020

Liemès Food District helpt chefs ondernemen

Met elf wereldkeukens onder één dak biedt Liemès Food District gasten een grote keuze in gezond eten, en chefs een kans ondernemer te worden...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen