Je menukaart na de herstart: enkele aandachtspunten

2 minuten

Iedereen is nu meer dan ooit gefocust op hun gezondheid. En nog kritischer op de producten waar we mee werken; wellicht kiezen we meer voor lokaal. Dit alles heeft vanzelfsprekend impact op vraag en aanbod. Kortom, op je menukaart. We zetten een aantal aandachtspunten voor je op een rij voor het samenstellen van je nieuwe menukaart. 

Denk niet te breed

Bied je je gasten normaal gesproken een erg brede keuze? Overweeg je kaart wat kleiner te maken dan gebruikelijk. Het is nog onzeker hoe en wanneer de herstart precies plaatsvindt. Maar de kans is groot dat je minder gasten tegelijkertijd bedient. Daarnaast wil je ondanks de onzekerheid zo gericht mogelijk kunnen inkopen en derving beperken of voorkomen. Met een kleinere kaart kun je eerst de basis goed neerzetten en vervolgens - zo mogelijk - weer opschalen. 

Ga (meer) voor plant-based

Gasten waren al in toenemende mate met hun gezondheid bezig. En na deze periode waarin het volop om gezondheid draait, is het waarschijnlijk dat ze die mindset doorzetten. Houd daar ook met je menukaart rekening mee en bedien die bewuste vraag. Door bijvoorbeeld meer plantaardige gerechten op je kaart te zetten (lees hier hoe) of die gerechten extra aandacht op de kaart te geven. Of door andere gezonde gerechten of dranken in de spotlights te zetten (bijvoorbeeld qua kleur, of met foto’s). 

Vertel je verhaal

Gasten die gerechten bestellen, genieten van heerlijke smaken. Maar ze missen wel de beleving die zo kenmerkend is voor een bezoek aan jouw restaurant. Denk na over wat dat is, en speel daar ook met je menukaart op in. Is het de persoonlijke behandeling? Plaats bijvoorbeeld foto’s van medewerkers met persoonlijke quotes. Is het je visie die meer dan ooit aansluit bij de huidige tijd? Laat dat terugkomen op de kaart (of eventueel in de vorm van een losse kaart of op tafel). Speel met je menukaart vooral ook in op wat je gasten gemist hebben, en durf het persoonlijk te maken.    

Bekijk hier ook enkele meer algemene tips. 

Sligro staat voor je klaar in deze moeilijke periode. Onze vestigingen blijven open en we leveren indien gewenst. We zullen alle hulp bieden waar mogelijk. Ook in de vorm van tips en inspiratie op dit platform.

Gastvrijheid

15 oktober 2020

Trainen in een veilige omgeving

Wij vinden het belangrijk dat we alle gasten aan ZiN Inspiratielab kunnen ontvangen in een veilige omgeving.

Lees meer
Ondernemerschap

23 april 2020

Checklist: wat te doen in de komende drie weken?

Hieronder enkele checks waarmee je bij de herstart niet voor verrassingen komt te staan.

Lees meer
Ondernemerschap

25 maart 2020

Nog een keer op een rij: overheidshulp in coronatijd

Van giften, uitstel van belastingen tot gemakkelijker lenen. De overheid helpt met een noodpakket ondernemers in coronatijd.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen