‘Kwaliteit waarborgen lukt beter dan ooit’

4 minuten

Rik Jansma van Basiliek vertelt over het borgen van kwaliteit en over drie nieuwe concepten om extra inkomsten te genereren.

Wie: Rik Jansma
Wat: eigenaar Basiliek / Dutch Pokebowl
Website: restaurantbasiliek.nl / dutchpokebowl.nl

Hoe ziet Basiliek eruit met de huidige maatregelen?

‘We hebben zo min mogelijk veranderd. We moesten een aantal tafels uit het restaurant halen om voldoende ruimte tussen de gasten te kunnen waarborgen. Gelukkig hebben onze tafels afneembare bladen. Door het tafelblad te verwisselen is het makkelijk switchen tussen twee- en meerpersoonstafeltjes. We gingen van ruim 50 naar 26 couverts. Dat was de grootste verandering. Daarnaast deden we wat kleine aanpassingen.’ 

Over welke aanpassingen hebben we het dan?

‘We investeerden in goede handzeep voor op de toiletten en mooie, kleine flacons voor desinfectiemiddel. Op elke tafel staat een flacon, de hele avond voor de gasten aan deze tafel. Bestek geven we nu aan de gasten in een mooi kistje, dat dekken we niet meer per gang in. Bij het ontvangst hangen de gasten hun jassen aan een kapstok. Terwijl ik ze van daaruit in onze garderobe hang, lezen de gasten een A4’tje met daarop de gezondheidsvragen. Als ik terugkom en ze op alles ‘nee’ kunnen antwoorden, neem ik ze een deurtje verder mee en placeer ik hen. Het zijn vooral kleine dingen of handelingen die veranderd zijn. Verder proberen we zoveel mogelijk dicht bij onszelf te blijven.’ 

Hoe waarborg je in deze periode de kwaliteit van Basiliek?

‘Dat lukt nu eigenlijk beter dan ooit. Met dezelfde keukenbrigade maar de helft aan couverts kun je alles veel meer tijd geven. Heel bewust werken we niet met een tijdslot. We zijn ons ervan overtuigd dat gasten nog steeds een avond uit zijn als ze bij ons uit eten gaan. We kunnen nu voor dertig gasten een avondvullend diner verzorgen. De bediening heeft meer tijd voor de gasten en de keuken meer tijd voor hun gerechten. Het tempo ligt lager, elk gerecht krijgt nóg meer aandacht. Elk bordje kan dan nóg mooier worden opgemaakt. Daarnaast geeft het ons ook nog tijd om ook te werken aan drie andere concepten. Deze hebben we tijdens de corona-periode gelanceerd om meer inkomsten te genereren en zetten we nu ook in.’

Over welke concepten heb je het dan?

‘Het eerste is Dutch Pokebowl. Mijn vrouw en ik kwamen op dit idee doordat we de laatste tijd vaak maaltijden bestelden. Dat viel ons meestal nogal tegen. Poké bowls vielen wel in  smaak. We bedachten dat ook Nederlandse producten hier uitermate geschikt voor zijn. Bij Dutch Pokebowl maken we dus poké bowls van mooie Nederlandse producten zoals zoete aardappel, groene asperges en hennenei. De bowls kunnen afgehaald worden, maar we bezorgen ook. We bereiden het in de keuken van Basiliek, maar het zijn twee op zichzelf staande concepten. We hebben het geluk dat veel mensen Basiliek al kennen, of er op zijn minst van gehoord hebben. Deze naamsbekendheid versterkt het concept van Dutch Pokebowl.’

En de andere concepten?

‘Met de maatregelen is het nu niet mogelijk met een groter aantal mensen uit eten te gaan. Daarom gaan mijn vrouw Tabitha en ik vanuit Basiliek diners bij mensen thuis verzorgen voor groepjes tot twaalf personen. Tabitha als gastvrouw en sommelier, ik als chef. We verzorgen alles tot in de puntjes, gasten hoeven nergens aan te denken. We nemen zelfs ons exclusieve mastiek mee. Van te voren stemmen we met de gasten alles af: hoeveel gangen, welke gerechten, welke wijnen, of we rekening moeten houden met allergieën. Zo weten we zeker dat we alles bij ons hebben op de betreffende avond en geen onnodige spullen meebrengen. We hebben nu drie reserveringen. We hopen natuurlijk dat meer mensen van deze mogelijkheid gebruik maken om zo met een groter aantal mensen thuis uit eten te gaan, met de kwaliteit van Basiliek.’ 

‘Het derde concept is twaalf uur Basiliek voor twee personen: Smikkelboxen voor €95,00. Er zit ontbijt in, een “elfuurtje”, lunch, iets hartigs voor de middag, een driegangendiner en voor ‘s avonds een kaasplankje. In de box voor vlees- en viseters kan bijvoorbeeld ganzenleverpaté, kort geschroeide tonijn, Black Angus biefstuk of lamsbout zitten. In de vegetarische box hummus, quiche en ravioli van peterselie en paddenstoel. We maken de boxen bij speciale gelegenheden. Met moederdag verkochten we 275 boxen. Het was een succes en dus voor herhaling vatbaar.’ 

Hoe gaan jullie de toekomst in?

‘Plannen is nu lastig. Daar zijn we druk over aan het brainstormen. Wanneer kun je alles weer ‘normaal’ oppakken? Moeten we alternatieven bedenken voor bijvoorbeeld zomervakantie en kerstdiners? We weten het niet en dat maakt het soms spannend. We volgen zoveel mogelijk ons gevoel en hopen natuurlijk dat iedereen zijn gezonde verstand gebruikt en zich aan de maatregelen houdt. Dan moet het goedkomen.’

 

 

Ondernemerschap

03 juli 2020

70% omzet voor mijn horecabedrijf is nu goed

Rudy van Meijel vertelt hoe het hem lukte zo’n 70 procent van zijn reguliere horeca-omzet te draaien. Nog voordat de maatregelingen weer...

Lees meer
Ondernemerschap

27 maart 2020

Eugène van Angelbeek: 'Juist nu moeten we anderen ondersteunen'

Nu zijn restaurants gesloten zijn, zet Eugène van Angelbeek zich samen met compagnon Arjen Kräwinkel, Ron Blaauw en vele anderen in voor het...

Lees meer
Ondernemerschap

28 november 2017

In 4 stappen de perfecte online menukaart

In dit artikel worden de 4 stappen uitgelegd hoe je een goede en duidelijke online menukaart maakt.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen