Laat geen omzet liggen: de basics van bijverkoop

2 minuten

Met bijverkoop kun je optimaal inspelen op wat je gast wil. En er zelf meer omzet mee pakken. Maar denk altijd vanuit de behoefte! Waar je begint? Dit zijn de basics.   

Noem ook de luxere alternatieven

Vraagt je gast om een koffie of cappuccino, geef dan aan dan hij of zij ook kan kiezen uit luxere koffies (als dat bij jou kan natuurlijk). Daarmee geef je aan dat er meer te kiezen is. Zoals een latte macchiato, cortado of andere koffiespecialiteit. Of is er een gezelschap dat om een biertje vraagt, noem dan de keuze tussen meerdere formaten glazen. Of de speciaalbieren als alternatief. 

Stimuleer pairing

Een passend wijnarrangement aanbieden bij een meergangenmenu is niet nieuw. Maar denk ook creatiever: zo kun je inspelen op nieuwsgierigheid met een passend bierarrangement. Andersom kan natuurlijk ook. Vraagt je gast om een wijntje, vraag dan of hij of zij er een kaasplankje, een borrelplank of andere hapjes daarbij wil. Zorg natuurlijk wel dat beide werelden elkaar daadwerkelijk versterken. Combinaties promoten op de kaart zorgt ervoor dat gasten ze ook eerder willen proberen.

Speel in op het moment

Rond lunchtijd is de kans groter dat je gasten best een hapje willen blijven eten. Dus bied de lunchkaart aan als gasten wat de drinken bestellen of wanneer ze na enkele drankjes nog steeds gezellig aan tafel zitten. En bij het koffiemoment in de ochtend smaakt een stuk appeltaart toch wel lekker, zeker als hij huisgemaakt is. Presenteer dit ook actief op tafel met een tafelkaartje of aan de muur op bijvoorbeeld een krijtbord. 

Weet wat je aanbiedt

Investeer in producttrainingen of organiseer interne kennissessies zodat je bedieningsmedewerkers alles weten van wat op de kaart staat. Over wat de verschillende dranken en gerechten zo bijzonder maakt. Qua smaak of wellicht qua herkomst. Zorg dat je medewerkers aan tafel overkomen als expert en vol enthousiasme kunnen vertellen over de mogelijkheden; dat overtuigt een stuk meer.

Verleid met beeld

En dan gaat het niet alleen om een Instagrammable presentatie van je gerecht. Zorg dat je pairings samen terugkomen in beeld op je menukaart, je social media kanalen of op een tafelkaartje. Dus niet alleen een glas wijn op tafel, maar een glas wijn met een kaasplank bijvoorbeeld. Goed voorbeeld doet volgen!

Ondernemerschap

16 mei 2019

Ik durf nu meer de keuken uit te komen

Na zijn opleiding besloot Jan van Hout op jonge leeftijd voor het ondernemerschap te kiezen. Nu, op zijn 26ste, runt hij zijn eigen zaak...

Lees meer
Ondernemerschap

24 februari 2018

Trammmhuys Voorburg werkt zonder menukaart en heeft geen vaste prijzen

Bobby van Galen is zo succesvol met Hoftrammm dat hij, opnieuw in samenwerking met Pierre Wind, een tweede restaraurant is begonnen...

Lees meer
Ondernemerschap

07 mei 2019

'Een goede inrichting van de koffiehoek zorgt voor een hogere omzet'

De koffiehoek wordt vaak vergeten bij de inrichting van de bar, terwijl koffie een goede margepakker is. Een goede inrichting van je...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen