Learnings: je horecabedrijf in een veranderende wereld 

2 minuten

Elke uitdaging brengt nieuwe inzichten mee. Wat dat betreft was 2020 een leerzaam jaar. Hieronder enkele learnings voor hoe je je horecabedrijf toekomstbestendig maakt ondanks een veranderende markt. 

Bereid voor 

We leven in tijden waarin continu verandert wat je kunt en mag bieden. Net als de vraag van je gasten, die samenhangt met wat er in de maatschappij gebeurt: wie had een jaar terug kunnen indenken dat bezorgen zo’n boost zou krijgen? Het maakt het lastig inschatten hoe de toekomst er concreet uitziet. Maar dat betekent niet dat je niet vooruit kunt denken.

Veel restaurants gebruikten de (gedeeltelijke) sluiting al om hun eigen restaurant te verbeteren. Van grondige schoonmaak, nieuw interieur, nieuwe kaart tot zoeken naar een efficiëntere werkwijze. Verbeteringen die je nu aanbrengt zorgen dat je zaak straks bij heropening nóg beter en stabieler is. 

Meet, vraag, weet en leer

Zelden werden zakelijke skills van horecaondernemers zo op de proef gesteld als in dit jaar. In tijden van teruglopende omzet is het verstandig om je kosten en je marges onder de loep te nemen en te leren. Met een betere menucalculatie valt vaak veel te winnen. Vraag vooral ook input aan je team. Wellicht levert dit verrassende nieuwe inzichten op.   

Creëer overzicht

Hoe meer er verandert hoe meer behoefte er is aan houvast en duidelijkheid. Probeer in zulke gevallen vooral focus en overzicht te creëren. Met hoe meer zaken je je bezighoudt, hoe lastiger het is om op elk vlak de juiste beslissing te nemen. Vereenvoudigen kan op veel manieren. Binnen je eigen organisatie: van het verkleinen van je kaart, aanpassen van openingstijden of andere wijzigingen binnen je concept. Besef dat je er niet alleen voor staat. Je kunt terugvallen op je team (neem ze mee in het proces), maar ook intensiever samenwerken met andere ondernemers. Samen weet en kun je meestal meer dan alleen. 

Durf te proberen

Dit klinkt wellicht wat tegenstrijdig met de vorige punten, maar dat hoeft het niet te zijn. Wanneer het onduidelijk is hoe veranderingen voortzetten, is het vooral belangrijk om je bedrijf flexibeler te maken. Denk daarbij ook buiten de gebaande paden: wat kun je snel of makkelijk opzetten wat je nu nog niet doet? Van online proeverijen, nieuwe manieren van thuisbezorgen tot inzetten op een nieuwe of extra doelgroep. Als er één branche is die creatief en flexibel kan schakelen, dan is het de horeca wel.  

Meer weten?

Lees ook: 
Hoe je je keukenteam nu voorbereid op de heropening straks  
Tips over hoe je omgaat met de horecasluiting  
Tips voor een prettig werkklimaat

Ondernemerschap

22 oktober 2020

Tips die je nú in de keuken kunt oppakken

Wat kun je in deze periode al doen om straks kosten te besparen, je marges te verbeteren en je concept te versterken?

Lees meer
Social media

16 april 2020

Hoe je nú social media inzet voor je zaak

Bezorgen of nu je zaak op orde krijgen voor straks? Blijf in ieder geval in contact met je gast.

Lees meer
Ondernemerschap

20 februari 2021

Een vijfgangendiner van vijf ondernemers

Een vijfgangendiner, maar dan anders. Met Veurn & Ett’n bieden vijf restaurants elk een deel aan van het diner, waar gasten in de auto van...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen