Omdenken: meer afstand, tóch meer contact met je gast

3 minuten

Met de nieuwe richtlijnen in de horeca, lijkt het erop dat we via de 1,5 meter-regel moeten om in de nieuwe werkelijkheid terecht te kunnen komen. Of alles weer gaat worden zoals het was is door niemand te zeggen, maar wat we wel met zekerheid kunnen zeggen is dat de horeca zijn gasten heeft gemist. En andersom. En dat is maar goed ook, want straks heb je met spreiding in je zaak wellicht wel nóg meer oog voor je gasten.

Hogere gemiddelde besteding?
Een vraag die elke ondernemer momenteel bezig houdt is; hoe hou ik mijn zaak rendabel en hoe krijg ik bij de gasten die hebben gereserveerd én komen, de gemiddelde besteding omhoog? Voordat het coronavirus om zich heen greep hadden de meeste zaken in de horeca te maken met drie piekdagen, met een (bijna) volle bezetting op meestal vrijdag, zaterdag en zondag. En als we kritisch kijken naar de oude werkelijkheid was er, wanneer je zaak vol zat, niet altijd evenveel tijd voor extra verkoop/upsale aan tafel. 

Kansen
Natuurlijk weten we dat er aan de nieuwe richtlijnen ook mitsen en maren zitten, maar als we kijken naar een gemiddeld restaurant met 35 couverts zien we ook kansen. Als je stuurt op een constante (bijna halve) bezetting heb je dus niet alleen meer aandacht voor je gasten, maar heb je ook meer tafelmomenten met meer kans om extra omzet te genereren.

Hoe beperk je dan je omzetverlies?
- Je kunt wanneer je constanter draait scherper inkopen.
- Indien je ook ben gaan bezorgen betekent minder gasten in je zaak niet automatisch minder over houden onder aan de streep.
- Ga samen met de chef-kok en leverancier op zoek naar producten die marge-technisch interessant zijn. 
- Doordat er geen piekdagen meer zijn heb je op twee van de drie piekdagen geen extra oproepkracht(en) nodig.

Hoe krijg je als ondernemer op de ‘daldagen’ het gewenste aantal couverts binnen?
- Maak een mailing voor je gasten, leg hierbij deze werkwijze open en eerlijk uit.
- Geef de mensen een van de ‘legere dagen’ als alternatief als andere vol zitten. Zowel telefonisch als via je online reserveringstool. Geef een ‘second best’ optie.
- Laat je vaste gasten zo ver mogelijk van te voren reserveren, zodat je op basis van het ‘nieuwe gedrag van je gasten’ kunt kijken hoe je moet inspelen om eventuele mindere dagen. Hierin kan social media natuurlijk een belangrijke rol spelen.

Voorbeeld calculatie voor en na corona

Voorbeeld calculatie voor en na corona

 

 

 


 

Aandachtspunten
Ondanks dat je minder gasten hebt kán de gemiddelde besteding per persoon omhoog. Simpelweg omdat je meer contactmomenten aan tafel hebt en dus meer mogelijkheden tot verkoop. Natuurlijk zijn er ook enkele aandachtspunten voor deze werkwijze en is het een grote uitdaging. Kijk of je je team kunt (laten) trainen. Hoe kunnen zij op 1,5 meter toch een warme gastbeleving creëren? Denk ook eens aan je keukenpersoneel. Kijk samen naar de (kost) prijs van elk gerecht en monitor hoe deze presteren. Verhoog je winstgevendheid van je menu en laat zien waarom scherpe calculatie juist nú zo belangrijk is. 

Samen sterk
Op sligro.nl/horecaherstart vind je de komende tijd alles wat je nodig hebt om de herstart van je zaak samen succesvol te maken. Mochten er toch nog vragen zijn of wil je graag meer informatie, dan staat je vertrouwde vestiging of accountmanager uiteraard voor je klaar!
 

Ondernemerschap

23 april 2020

'Het is belangrijk dat onze mensen nu betrokken blijven'

Grand Café de Wal groeide in slechts twee jaar uit tot een favoriete locatie voor de lokale bevolking én toeristen. Eigenaar Koen Lohuis...

Lees meer
Ondernemerschap

30 oktober 2019

In 6 stappen starten met bezorgen

Gaan bezorgen voor extra omzet? Dit zijn de basics om goed te starten.

Lees meer
Social media

12 augustus 2019

3x hoe je Pinterest inzet voor jouw zaak

Hoe zet je als horecaondernemer Pinterest in voor je zaak? Lees de volgende tips en haal alles uit je 'pins'.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen