Partycatering, corona en dark kitchens 

4 minuten

De passie blijft partycatering, maar XO Food Group mikt mede door de huidige tijd op ‘meerdere schaakborden’. Robert-Jan Steenhagen vertelt over hun nieuwe masterplan voor een culinaire totaalbeleving.   

Wie: Robert-Jan Steenhagen
Zaak: XO Food Group (Brood met Spelen, Bordes Marakech, De Fabriekstuin, Proeftuin, Boot zonder Pannenkoek, 7e hemel)
Site: xo-foodgroup.nl

Wat is de kracht van XO Food Group?

‘XO Food Group is de holding achter onze labels, waarvan Brood met Spelen de voornaamste is. We bieden onze gasten wat de keizers vroeger hun volk boden: eten en plezier. Met name via full service partycatering. Dat wil zeggen dat we compleet ontzorgen. Van catering, vermaak tot aankleding en techniek. En van ingetogen tuinfeest tot grootschalig bedrijfsfeest voor duizenden mensen.’

Voordat we verder gaan met hoe jullie omgaan met de huidige situatie, hoe schakelden jullie tijdens de eerste richtlijnen in maart? 

‘In januari hadden we een pop-up restaurant, Bordes Marakech, geopend. Daar kwamen 6000 gasten op af, maar 15 maart moest de stekker eruit. Onze partycatering werd natuurlijk ook hard geraakt. Dan kun je bij de pakken neer gaan zitten, maar dat is niet hoe we zijn. Ook in coronatijd is het ontzettend belangrijk dat we aan de eerste levensbehoeften van eten en drinken konden blijven voldoen. We zijn toen direct gaan nadenken over wat nog wel kan, wat leidde tot een drietal nieuwe schaakborden.’

Hoe zagen die drie schaakborden eruit? 

‘Ten eerste openden we een ‘dark kitchen’ van waaruit we maaltijden gingen bezorgen in Amsterdam en Almelo onder de noemer Thuis met Spelen. Maar dat ging veel verder dan de standaard bezorgmaaltijd. Gasten kregen een foodbox thuisbezorgd met een 5-gangengerecht. Op onze website plaatsten we per gerecht een video waarin onze chef uitlegt hoe je de gerechten in vijf minuten bereidt. Er was zelfs een eigen Spotify-list die de beleving verder versterkte. Dan hoorde je tijdens het eten bijvoorbeeld een ober vragen of je plat of bruisend water wilde, er was een pubquiz en we boden nog veel meer content. Alsof je thuis toch een avondje weg was. De reacties waren laaiend enthousiast. Het tweede schaakbord was ‘Van afstand naar dichtbij’. Daarmee maakte we het mogelijk om via de iPad samen te koken.’

En het laatste schaakbord?

‘In de zomermaanden openden we een nieuw pop-up restaurant: Er was eens… Daar ontvingen we gasten in een sprookjesachtige omgeving. Elk gerecht had een thema wat verwees naar een sprookje. Gasten waren tijdens het eten aan het raden naar het sprookje. Na afloop verklapten we om welk sprookje het ging. In twee maanden tijd ontvingen we 7000 gasten.’

Hoe gaat XO Food Group om met de horecarestricties? 

‘Partycatering blijft onze kern, en datgene wat we het meeste missen. Het creëren, het optuigen, de dynamiek, het opbreken en vervolgens alles weer herhalen. Maar voorlopig zullen er restricties blijven gelden. Om die reden hebben we een nieuw masterplan gelanceerd. Thuis met Spelen moet voorlopig de grootste klapper worden, delivery 3.0. We zijn nu bezig om een aantal nieuwe foodboxen te ontwikkelen. Waaronder de ‘1,5 meter box’. Bedrijven kunnen die vullen met wat ze maar willen, hun eigen logo erop plaatsen en visueel verwijst hij naar de 1,5 meter.’ 

Wat houdt dat masterplan verder in? 

‘Naast Thuis met Spelen, lanceren we de komende tijd enkele nieuwe diensten. Zoals XO bedrijfscatering. De grote bedrijven zullen voorlopig op kleinere schaal blijven denken. In plaats van bijeenkomsten voor duizenden mensen, zullen wij ons ook gaan richten op een duurzame en gezonde maaltijd voor honderden mensen in bedrijfskantines. Daarnaast lanceren we binnenkort XO Hospitality, een uitzendconcept voor goede horecakrachten. En in januari openen we een nieuw pop-uprestaurant: Madame XO. In het thema van Parijs, de stad der liefde. Gerechten uit de Franse keuken en een romantische sfeer. Storytelling als vanouds.’ 

Wat is jullie ambitie? 

‘We willen een landelijk actief en toonaangevend cateringbedrijf zijn. Inmiddels hebben we locaties in Almelo en Amsterdam, en dus meerdere concepten uitgerold. Maar ons doel zal ongeacht de vorm altijd hetzelfde zijn: een culinaire totaalbeleving creëren. Daarvoor hoeven we niet per se de grootste te zijn. Zolang we maar weten te verwonderen.’

Tot slot: wat is de belangrijkste les die jullie van ondernemen in coronatijd hebben geleerd? 

‘Tijd is je grootste vriend. De verleiding is zeker nu wellicht groot, maar ga niet ad hoc handelen. Zoek met je team naar creatieve oplossingen: wat kun je en wat is er nog meer mogelijk. En toon vooral ook lef. Vertrouw op je bedrijf en op je mensen. De eerste levensbehoefte is eten en drinken. De tweede levensbehoefte is veiligheid. Binnen de horeca hebben we de kennis en creativiteit om aan beide te blijven voldoen.’

Drank

10 mei 2020

Cocktails als margemaker in de bezorging

Bartender Chi-Ho Ta, mede-eigenaar van cocktailbar Calaboose, licht de kracht van dit out of the box-concept en van samenwerken toe en...

Lees meer
Ondernemerschap

02 juli 2020

Welke online tools kun je het beste inzetten voor je zaak?

We hebben daarom een aantal online tools, waarvan wij denken dat ze je leven makkelijker kunnen maken, speciaal voor je op een rijtje gezet.

Lees meer
Ondernemerschap

20 februari 2021

Een vijfgangendiner van vijf ondernemers

Een vijfgangendiner, maar dan anders. Met Veurn & Ett’n bieden vijf restaurants elk een deel aan van het diner, waar gasten in de auto van...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen