Bart van Schijndel: hoe een persoonlijke aanpak succes oplevert

5 minuten

Hij studeerde rechtsgeleerdheid, maar werd horeca-ondernemer. Bart van Schijndel van Aengenaam leert bij in de praktijk en is succesvol door een persoonlijke aanpak.

 

Wie - Bart van Schijndel
Wat - Eigenaar Aengenaam Luyksgestel
Website - Aengenaam.nl
Aantal plaatsen - Maximaal 140

Je bent begonnen aan een opleiding tot jurist. Hoe ben je dan horeca-ondernemer geworden?

'Het klopt dat ik ben begonnen aan de opleiding Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit van Tilburg. Maar daarvoor heb ik jarenlang gewerkt in 't Pannenhuys. Zo heette Aengenaam hiervoor. Ik kwam tijdens mijn middelbare schooltijd binnen als afwasser, werkte aan de koude kant en vervolgens stond ik te koken. Toen ben ik gaan studeren, maar ik heb altijd gezegd dat ik nog een keer terug wilde komen. In 2014 kreeg ik het aanbod om terug te keren als eigenaar.'

Je hebt daardoor wel een andere route bewandeld dan veel van je vakgenoten. Bekijk je het vak daardoor vanuit een andere invalshoek?

'Dat weet ik wel zeker. Ik weet niet of zakelijker de juiste omschrijving is, maar ik heb natuurlijk wel geleerd op een andere manier te schrijven en te denken dan veel andere horeca-ondernemers.'

Profiteer je van je juridische achtergrond in dit vak?

'Nou, er verandert niets zo snel als het recht. Arbeidsrecht van nu ziet er zomaar anders uit dan twee jaar geleden.

Dat geldt ook voor een drank- en horecavergunning. Maar het is wel zo dat als ik bijvoorbeeld iets wil weten over vergunningen of recht, ik het antwoord met de algemene wet erbij snel kan vinden.'

Maakt dat je ook een goede ondernemer?

'Qua horeca-ondernemerskennis heb ik natuurlijk een achterstand goed te maken. En je moet natuurlijk ook geluk hebben. Ik ben ontzettend blij met het team dat ik heb. Maar ook echt met mijn huurbazen. Ik was een 23-jarige ondernemer zonder ervaring. Er zijn er genoeg die nooit met mij in zee zouden gaan, maar zij gaven mij de kans om te starten. In de afgelopen jaren heb ik veel aan hen gehad. Het zijn ervaren ondernemers, die ook de tijd namen om met mij te sparren.'

Hoe spijker jij verder je kennis bij?

'Door veel om me heen te kijken. Toen ik begon, had ik totaal geen idee van hoe ik een tafel moest indekken. Daarom heb ik veel restaurants in een iets hoger segment bezocht. Hoe wordt peper en zout gepresenteerd, welke borden gebruiken ze, enzovoort. Gaandeweg ontwikkel je zo je eigen stijl. Maar het is vooral ook leren van je fouten. Ja, die heb ik echt wel gemaakt.'

Wat is de grootste fout die je hebt gemaakt?

'Dat was in 2014 bij de start. Ik wilde per se met een maximale capaciteit starten en daar was de hele bedrijfsvoering op ingericht. Qua inkoop, qua personeel en noem het maar op. Maar dan moet die volledige bezetting er wel zijn. Aan het begin zijn mensen nieuwsgierig, dus zat de zaak vol. Maar na een tijd werd het minder. Ik proefde ook minder enthousiasme bij gasten. Een 'mwa-gevoel'. Ze waren niet ontevreden, maar ook niet heel tevreden. Toen wist ik dat het anders moest.'

Wat was de volgende stap?

'Een nieuw concept, waar we sinds vorig jaar mee werken. De schnitzel van vroeger is van de kaart. We serveren onze gasten bijzondere bereidingen voor een mooie prijs. Een 3-gangenmenu kost bijvoorbeeld 32,50 euro. We werken tegenwoordig zoveel mogelijk met verse producten. En andere producten, zoals onze bonbons, halen we uitsluitend bij topleveranciers. Verder is er nu nog meer huiskamergevoel dan vroeger.'

Vergt zo'n nieuw concept ook nieuwe vaardigheden van je personeel?

'Wel meer kennis. Mensen moeten wel weten wat ze 'verkopen', wanneer gasten hen ernaar vragen. Overigens is de kern van mijn team gewoon hetzelfde gebleven, maar we zijn er met elkaar meer mee bezig. We proeven en praten met elkaar. En er is ruimte voor eigen inbreng. Zo leren we ook met elkaar.'

Je noemde net ook huiskamergevoel.

'Marketing speelt daarin een belangrijke rol. We zijn gaan samenwerken met een reclamebureau, Mula, dat een compleet nieuwe huisstijl voor ons heeft ontwikkeld. Bij Aengenaam draait het om de persoonlijke benadering, om de inzet van het hele team. Dat komt ook terug op de website en op onze menukaart. Die bevat meer dan alleen gerechten. Onze medewerkers stellen zich voor in tekst en beeld.'

Wat levert dat op?

'Er ontstaat meer interactie. Gasten leren ons kennen en gaan gemakkelijker in gesprek met de serveerster over wie ze net op de kaart hebben gelezen. Ze genieten van het eten en van de ambiance. We creëren zo bijvoorbeeld ook een beleving rondom kerst. We hebben onze slogan 'Het restaurant waar je mond van openvalt' omgedoopt tot 'De smaak van Kerst'. Je kunt een kerstmenu presenteren. Maar bij ons vertellen onze medewerkers op Facebook hoe zij kerst ervaren en wat hun favoriete kerstgerecht is. Die passie werkt aanstekelijk.'

Sinds het nieuwe concept gaat het beter?

'We trekken inderdaad steeds meer gasten uit de omgeving, de Kempen, maar ook meer mensen uit België.'

Dus je kunt weer op meer capaciteit mikken.

'We maken tegenwoordig beter gebruik van de multifunctionele indeling van het restaurant. We kunnen de ruimte opsplitsen in meerdere compartimenten. Als het wat rustiger is, werken we vanuit een kleiner intiemer restaurant met plaats voor 30 mensen. Is het drukker, dan schuiven we een wand open en zijn er 80 plaatsen. En met het zaalgedeelte erbij kunnen we uitbreiden naar 140. Daarnaast hebben we een mooie tuin waar regelmatig huwelijken worden gesloten en ook feesten plaatsvinden. We spelen zo volledig in op de vraag.'

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.