Recap: horecalessen rondom de heropening 

3 minuten

Horeca-ondernemers laten zich juist nu van hun meest creatieve kant zien. Inmiddels deelden een tiental ondernemers hun ervaringen en lessen van net voor en na de heropening. Bijvoorbeeld: wel of geen tijdslot? En hoe in te spelen op de veranderende markt. Hieronder enkele hoogtepunten uit die weekendinterviews (deel 1). 

Tijdslot: wel of niet? 

De term waar we in de afgelopen maanden niet omheen konden: tijdslot. Sommige zaken kozen er bewust voor om zo ondanks de beperkte aantallen toch voldoende gasten te kunnen bedienen, terwijl anderen er niet aan begonnen of ervan afstapten. De grote uitdaging: hoe behoud je de typische, ontspannen horecabeleving terwijl je gasten aan tijd gebonden zijn? 

Zelfbedacht systeem
Jaap de Vriend van Restaurant de Vriend bedacht zijn eigen flexibele reserveringssysteem. Hij werkt niet met vaste tijdsloten, maar met tijdsloten op basis van de daadwerkelijke reserveringen van die dag. ‘Reserveert een gast voor 18.30u, dan weten we dat deze tafel tot een uurtje of 20.30 bezet is. Wil je reserveren, maar zitten we voor dat moment volledig volgeboekt? Dan geeft het systeem een alternatief: misschien is er een half uur of een uur later wel plek. Gasten die online reserveren, krijgen een uur van tevoren nog een mailtje met de vraag of er nog wijzigingen zijn. Zo kunnen we ver meedenken met elke gast. En het ontlast onze medewerkers.’

Meer aandacht
Andere horeca-ondernemers besloten toch af te stappen of zien van het werken met een tijdslot. Want dat betekent nóg meer aandacht voor elke gast. Rik Jansma van Basiliek vertelde daarover: ‘De bediening heeft meer tijd voor de gasten en de keuken meer tijd voor hun gerechten. Het tempo ligt lager, elk gerecht krijgt nóg meer aandacht. Elk bordje kan dan nóg mooier worden opgemaakt. Daarnaast geeft het ons tijd om ook te werken aan andere concepten.’ 

Rudy van Meijel van De Heere van Meijel besloot vooral te stoppen met tijdsloten, omdat het hem en zijn medewerkers geen goed gevoel gaf. Hij heeft er geen spijt van. ‘Ik merk nu dat het zoveel omzet eigenlijk niet scheelt. Mensen tafelen langer en de jongens uit de keuken kunnen eerder stoppen. Dat scheelt hen lange dagen en mij personeelskosten.’ Bij Restaurant Zwiers vinden gasten uit eten zonder eindtijd ook fijner, vertelde Andreas Zwiers. ‘Niet alleen omdat ze langer willen tafelen, ook omdat veel mensen zich veiliger voelen als er minder mensen op één avond komen eten.’ 

Maar blijf communiceren

Pleuni Gesthuizen van Jan & Jan merkt nu vooral dat het belangrijk is om gasten duidelijkheid te bieden: ‘Want waar we vroeger nagenoeg alleen passanten hadden, hebben we nu alleen maar reserveringen. Reserveren is sinds juli niet meer verplicht, maar gasten lijken dat nog niet te beseffen. Dat is jammer, want hierdoor heb je minder doorloop.’ Kortom, zeker op dit moment is het belangrijk om in contact te blijven met je gasten en te blijven inspelen op veranderende verwachtingen. Vraag het Mark Minkman van LETS maar. Hij zorgde er door ‘herrie te maken’ mee dat zijn zaak al snel was volgeboekt. 

Meer weten over hoe horeca-ondernemers succes boeken dankzij verbouwingen en aanpassingen aan de menukaart? Volgende week lees je deel 2: succesvolle conceptwijzigingen. 

Ondernemerschap

19 december 2020

Liemès Food District helpt chefs ondernemen

Met elf wereldkeukens onder één dak biedt Liemès Food District gasten een grote keuze in gezond eten, en chefs een kans ondernemer te worden...

Lees meer
Ondernemerschap

02 april 2020

‘Onze vaste gasten helpen ons hier doorheen’

Trivio Del Villagio (top 100 beste Italiaanse restaurants) profiteert nu van de reputatie die het voor tijden van corona heeft opgebouwd.

Lees meer
Ondernemerschap

30 april 2020

Je menukaart na de herstart: enkele aandachtspunten

We zetten een aantal aandachtspunten voor je op een rij voor het samenstellen van je nieuwe menukaart.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen