Recap: omgaan met de horecasluiting

2 minuten

De uitdaging voor de horeca is groter dan ooit, nu de deuren weer gesloten blijven. Wat kun je doen in de tijd tot je heropening? We helpen je op weg met een overzicht van tips en inspiratie die eerder op ons platform voorbij kwamen.  

 

Je gasten: blijf in contact

Je wil dat wanneer je deuren weer opengaan, je gasten direct terugkeren. Dé manier om in contact te blijven met je gasten, is zichtbaar blijven via social media. Eerder gaf expert Vianne Scharloo hierover de volgende tips. ‘Bezorg je maaltijden? Laat het zien. Knap je je zaak op of zit je juist thuis? Laat het zien. Op Facebook bereik je natuurlijk een grote doelgroep, maar kijk ook naar de mogelijkheden op Instagram. Zeker als je daar (nog) niet heel actief aanwezig bent. Zeker in deze tijd waarin meer gasten dan ooit online actief zijn. Het is nu het allerbelangrijkst dat je érgens zichtbaar bent.’ 

Je omzet: inzetten op iets anders?

Wanneer je eerder bent gestart met bezorgen, kun je daarmee verder gaan. Maar ben je gestopt of bezorgde je nog niet, vraag jezelf dan af: is het zinvol om alsnog te beginnen met bezorgen? Houd rekening met een opstarttijd. En met deze factoren. Daarnaast zijn er ook andere ideeën zoals het verkopen van cadeaubonnen die je gasten later kunnen inleveren, waarmee je je liquiditeit verbetert. Houd er wel rekening mee dat je hiermee omzet draait voordat je de kosten maakt. Je gasten ruilen de bon immers later in.    

Je personeel: bied duidelijkheid

Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan: duidelijkheid bieden in onzekere tijden. Maar neem je medewerkers mee in de keuzes die je maakt. In ieder geval voordat je gasten daarvan op de hoogte zijn. Zo voelen ze zich vertrouwd en gewaardeerd. Of betrek ze bij het keuzeproces.  

Je kaart: finetunen

Gebruik deze weken om te finetunen. Is je kaart al klaar voor het najaar? Laat je inspireren door alle mogelijkheden die het herfstseizoen biedt. Van wild, najaarsgroenten en paddenstoelen tot vis uit het seizoen. Hoe de toekomst eruit ziet, is nog onbekend. Maar oriënteer je ook op andere mogelijkheden. Wellicht is het voor straks interessanter om meer waarde te halen uit het lunchmoment, zoals deze ondernemer deed om minder last te hebben van de vervroegde sluitingstijd. 

Zie verder ook deze veelgestelde vragen met antwoorden van de Rijksoverheid mét verwijzing naar financiële regelingen. 

Sligro staat voor je klaar in deze uitdagende periode. Onze vestigingen blijven open en we leveren indien gewenst. We zullen alle hulp bieden waar mogelijk. Ook in de vorm van tips en inspiratie op dit platform.

Ondernemerschap

30 april 2020

Je menukaart na de herstart: enkele aandachtspunten

We zetten een aantal aandachtspunten voor je op een rij voor het samenstellen van je nieuwe menukaart.

Lees meer
Ondernemerschap

22 april 2021

6 tips voor de herstart: haal het maximale uit je terras

Hoe je in kortere tijd meer uit je terras haalt? We helpen je op weg.

Lees meer
Ondernemerschap

19 november 2020

Extra beleving (voor thuis) tijdens de feestdagen

Wil je tijdens de feestdagen nét wat meer beleving voor thuis bieden? Daarvoor zijn tal van mogelijkheden. Denk vooral interactief of in...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen