The Villy brengt stad en dorp samen

3 minuten

In de plint van een wooncomplex middenin Amsterdam komen dorp en stad samen. The Villy is een ontmoetingsplek waar actief verbinden en samenwerken voorop staan. 

Wie: Jeroen Veldkamp
Wat: mede-eigenaar Coffeelab
Initiatief: The Villy, in samenwerking met CBRE, Pubblik & Vos, Hanex Hospitality
Website:thevilly.com

Wat is de kracht van The Villy?

‘The Villy staat voor village living in the heart of the city. Bruisende grootstedelijke energie. Gecombineerd met de gemeenschapszin van het dorp. Bij The Villy blenden we het beste van beide werelden. Het gedachtegoed, het merk en de vertaling van dat merk -naar een interieurontwerp en de huisstijl- zijn tot in de kleinste details ontwikkeld en gerealiseerd door het team van Pubblik & Vos. Een multidisciplinair ontwerpbureau voor levendige plekken. Samen hebben we nu alles in huis: een uniek concept, de ruimte, de kennis, de power en de middelen.’

Hoe doen jullie dat?

‘Door de buurt te leren kennen en contact te leggen met de bewoners, hun stichtingen en verenigingen. Het gebouw waarin The Villy zich bevindt is gebouwd op de plek waar de moestuin van de buurt was. Omdat we er voor de buurt willen zijn, hebben we dit in overleg gedaan. ‘Wij krijgen hun plekje, zij onze keuken’. Er wonen heel veel makers in het wooncomplex. Moslims, Hindoestanen, Indische mensen… ze maken de meest lekkere gerechten, maar hebben vaak zelf de ruimte niet om veel eten te bereiden. Dat mogen ze straks in onze keuken, The Makery, doen. Zij zijn onze koks. Wat zij koken wordt ook onze daghap. De opbrengst verdelen we.’ 

Jullie zijn twee maanden open. Hoe gaat het?

‘Vanwege de maatregelen rondom corona hebben we alleen koffie to go en een deli. In de deli verkopen we eigengemaakte producten, huismerk koffieproducten en producten van andere lokale ondernemers. Zoals speciaalbier, zuivelproducten, thee en chocola. Het is nu belangrijk om gezien te worden en onder de aandacht te blijven. Dat lukt goed. Het is vooral investeren voor als we weer open mogen.’

Is het openen van een zaak in coronatijd anders dan in andere tijden?

‘Het voordeel van openen in coronatijd is dat we de rust krijgen goed om het concept echt goed uit te denken en ons concept gefaseerd kunnen implementeren. De meeste zaken gaan bij een gewone opening met veel bombarie open. Ze ontvangen heel veel gasten en daarna is het afwachten of deze gasten vaker komen, of naar een tent verderop gaan. Wij krijgen de kans een band op te bouwen met onze gasten, ze eerst goed te leren kennen voor we helemaal open mogen, en andersom. Ik ben ervan overtuigd dat dat onze zaak meer zekerheid geeft voor de toekomst.’

Hoe bereiden jullie je voor op de opening?

‘We een slimme lunchkaart klaarliggen. Omdat alleen het terras open mag, is het lastig van tevoren in te schatten wat we verkopen. Daarom hebben we een kleine kaart met ingrediënten die in meerdere gerechten terugkomen. De gerechten zijn goed à la minute te maken. Zo zorgen we voor zo min mogelijk waste.’

‘We hebben bewust van tevoren geïnvesteerd in personeel. Een bedrijfsleider en medewerkers voor in de bediening. Ze werken nu weinig, maar nu hebben we de tijd ze goed te trainen en voor te bereiden. Moet dat nog gebeuren na de opening, dan is het te laat.’ 

Wat zijn jullie doelen voor de lange termijn?

‘We willen The Villy naar nog meer steden brengen, zeker vier of vijf. Denk aan Rotterdam en Den Haag bijvoorbeeld. Dat zijn ook plaatsen met wijken waar eenzelfde wooncomplex tot zijn recht zou komen.’  

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen