Tips voor een onderscheidende foodtruck

3 minuten

Wil je straks na de herstart een onderscheidend foodtruckconcept lanceren? Of wil je straks een foodtruck inzetten als verlengstuk van je restaurant? Denk praktisch en durf je te onderscheiden. Kok en foodtruck-expert Najat Kaanache geeft tips. Haar restaurant NUR behoort tot de World’s 50 Best Restaurants.  

Vooraf: houd hierbij vanzelfsprekend rekening met de geldende coronarichtlijnen. 

Werk schoon

Najat: ‘Hygiëne is in de huidige tijd belangrijk, maar eigenlijk altijd. Je werkt vanuit een open keuken, onderdeel van de beleving. Zorg ook dat alles gezien mag en kan worden. Van product, bereiding tot schoonmaken. Werk altijd met handschoenen aan, zorg dat je de juiste schoonmaakartikelen mee hebt waardoor je alles wat met eten in aanraking komt makkelijk schoon kan houden. Maak regelmatig zichtbaar schoon om je gasten op hun gemak te stellen.’ 

Hou rekening met ruimte

‘Met streetfood is het belangrijk dat je rekening houdt met de minimale ruimte. In een foodtruck of -kraam heb je geen volledige keuken tot je beschikking. Benut de ruimte slim en zorg dat je alleen bij je hebt wat je echt nodig hebt. Zet klaar wat je straks nodig hebt en bereid voor zover als je voor kunt bereiden (houd hier bij je kaart ook rekening mee). Op het moment dat je gaat verkopen, hoef je dan alleen nog de paar laatste handelingen te verrichten. En daarvoor heb je dan voldoende ruimte.’ 

Probeer wat nieuws

‘Een foodtruck is dé plek om je gast kennis te laten maken met verschillende culturen. Zoek je naar inspiratie voor je nieuwe kaart? Het is vooral belangrijk dat je erop uit gaat. Het mooiste is - wanneer dat kan en verantwoord is - om naar het buitenland te gaan: kijken, proeven, ideeën opdoen. Maar ook dichterbij huis kun je je laten inspireren. Proef gerechten van mensen uit verschillende culturen, bij de boer of uit een buitenlandse supermarkt.’

Ook hier: hou rekening met dieetwensen

‘Steeds meer mensen hebben steeds meer wensen. Vegetarisch, veganistisch, koolhydraatarm, glutenvrij, koemelkvrij- of arm, biologisch. Hou met je kaart rekening met zoveel mogelijk fijnproevers door voldoende variatie te bieden of juist gerichte keuzes te maken. Dit is soms een aardige uitdaging door de beperkte ruimte, maar met een flinke dosis creativiteit kom je een heel eind.’

Zorg dat je opvalt

‘Streetfood is nog steeds hip and happening, als je het goed aanpakt tenminste. Een goed foodtruckconcept is cool, kleurrijk, uniek en eerlijk. Opvallen is één, je zichtbaarheid vergroten onder een groot publiek is minstens zo belangrijk. Laat je foodtruck zien op zoveel mogelijk verschillende plekken. Hiermee doe je niet alleen inspiratie op, je zorgt er ook voor dat je steeds beter herkend wordt.’ 

Tips voor een onderscheidende foodtruck
Najat Kaanache

 

Meer tips over hoe je start met je foodtruck? Lees ze hier.

Ondernemerschap

25 maart 2019

In deze nieuwe hotspot is elk type gast welkom

De nieuwe hotspot Mr Black and the White Ox in Utrecht is er voor verschillende doelgroepen, van zakenlui tot passenten en buurtbewoners...

Lees meer
Training
Online marketing

Training Verbeter je website

Altijd volle bak: een website die van bezoekers gasten maakt!

Bekijk training
Ondernemerschap

22 januari 2018

De Monnikendam: de uitdaging van een monumentaal pand buiten de binnenstad

De Monnikendam is de eyecatcher van Amersfoort. Een restaurant in een monumentaal pand net buiten de binnenstad. Kans of uitdaging?

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen