
Hoe kun je nog omzet maken als je nog maar de helft van de tijd open mag zijn? Hoe houd je je team enthousiast? En hoe blijf je in contact met je gastsen? In dit artikel geven we je een aantal tips, als steuntje in de rug.
1 Bezorgen, afhalen en menuboxen voor thuis
Ondanks dat jij en je team waarschijnlijk het meeste energie krijgen van het ontvangen van gasten in jouw zaak, ontkom je haast niet meer aan bezorgen, afhalen en menuboxen voor thuis. Net even wat anders maar het kan toch inkomsten generen. Je kunt voor je vaste gasten blijven koken en welicht bereik je er zelfs nieuwe gasten mee die je op den duur live kunt verwelkomen? Bovendien: je restaurant blijft onder de aandacht en je blijft als team samen bezig, dat is ook wat waard.
Extra tip: Stimuleer je gasten die gebruik maken van bezorgen om afhalen om, zodra het weer kan, live naar je zaak te komen door middel van een onweerstaanbare actie.
2 Zorg ervoor dat je overdag het onderste uit de kan haalt
Stimuleer je team in upselling en het succesvol adviseren van de gasten die overdag komen. Het resultaat? Blije gasten, een hogere omzet en meer werkplezier! Voel je niet bezwaard: gasten zijn blij dat ze nog bij je terecht kunnen en willen tijdens hun bezoek graag extra verwend worden, zeker nu. Denk ook na over extra activiteiten overdag, waarmee je gasten kunt trekken. Houd hierbij uiteraard rekening met wat binnen de maatregelen verantwoord is en laat via social media, je nieuwsbrief en je website weten wat je doet.
3 Overweeg de verkoop van cadeaubonnen
Met het oog op de feestdagen kun je overwegen om cadeaubonnen te verkopen die je gasten op een later moment kunnen inleveren. Houd er wel rekening mee dat je hiermee omzet draait voordat je de kosten maakt. Je gasten ruilen de bon immers later in. Door de verkoop van cadeaubonnen houd je gasten verbonden met je restaurant en kun je ervan uitgaan dat je ze op een later moment mag verwelkomen.
Wist je dat één op de vijf cadeaubonnen (19%) niet wordt ingewisseld?
https://www.emerce.nl/wire/cadeaubonnen-blijven-vaak-ongebruikt-la-liggen
4 Zorg voor een goede & positieve spirit in het team
Nu er een groot tekort aan personeel is in de branche, is het des te belangrijker om je medewerkers aan je te binden. Gebruik de avond voor de ontwikkeling van je team en teambuilding. Jullie bevinden je met elkaar in een bizarre tijd. Het is goed om hier met elkaar bij stil te staan en om toch met elkaar vooruit te kijken. Er is ook wel altijd weer iemand in het team met een goed idee voor deze bittere periode. Gebruik de input van het hele team en laat merken dat iedere teamlid belangrijk is voor het succes van de zaak. Dit vergroot de loyaliteit van medewerkers.
5 Blijf in contact met je gasten
Het is heel belangrijk om nu in contact te blijven met je gasten zodat je top of mind blijft. Deel je nieuwe initiatieven en alles wat je bezighoudt op social media zodat je (potentiële) gasten van je blijven horen.