Voorkom dat je zaken elkaar concurreren

5 minuten

Een heldere missie. Een duidelijke rolverdeling. Enes, Freek en Bas zijn op weg in korte tijd hun derde zaak in Breda te openen.

Drie vrienden bundelden hun krachten om de ideale horecazaak in Breda te openen. Een uniek concept in een historisch pand waar shared dining, cocktails en dj’s samenkomen. In februari 2019 opende De Botanist haar deuren. En met succes. Avond na avond volle bak smaakt naar meer. Dus openden Bas, Freek en Enes in juni een tweede zaak. En na Lokaal Flipse zal een derde zaak niet lang op zich laten wachten. 

Naam: Freek Sprangers, Bas Remie
Zaak: De Botanist, Lokaal Flipse, MOUT!
Website: www.debotanistbreda.nl www.lokaalflipse.nl

Wat kenmerkt De Botanist?

Freek: ‘We wilden iets neerzetten waar wij zelf graag naartoe zouden gaan. Iets dat we misten in Breda. De Botanist is een combinatie van een restaurant, cocktailbar en bar. En de sfeer is uniek. We hebben heel veel hout en groen gebruikt in het interieur. Behang met bladeren wat zelfs doorloopt op het plafond, kruiden zichtbaar bij de bar en heel veel planten. Dat het De Botanist heet is natuurlijk geen toeval. Maar het is niet alleen een knipoog naar het interieur. In onze cocktails en gerechten verwerken we veel ‘botanicals’ als smaakmaker. Enes houdt van klassiekers met een 'botanical touch'. Zo serveren wij de Rosemary Old fashioned. Een klassieke cocktail op basis van Bourbon Whiskey en Angostura bitters, maar dan met huisgemaakte rozemarijnsiroop.’ 

Wat kenmerkt de kaart?

Bas:‘Shared dining in de vorm van plateaus met vier elementen. Je kan van de kaart kiezen uit bijvoorbeeld een Oosters plateau of Amerikaans, maar ook vegetarisch. De gerechten variëren van Rendang en Loempia tot Picanha en Koningszwam. Voor ieder wat wils. De hele grote eters kunnen de plateaus eventueel aanvullen met side dishes.’ 

Wie bepaalt er wat er op de kaart komt?

Bas: ‘Dat doe ik met onze chef-kok. Freek mag alleen naar de kaart kijken om de spelfouten eruit te halen, haha!’

Freek: ‘Enes, Bas en ik hebben een duidelijke rolverdeling. Ik heb een financiële achtergrond. Ik heb wel bijbaantjes in de horeca gehad en hier altijd een passie voor gehad. Een logisch gevolg met mijn achtergrond is dat ik ook binnen onze bedrijven de financiële kant op me neem. Enes is de man van de cocktails. Niet alleen staat hij achter de bar. Hij houdt ook alle trends bij om zo steeds weer verrassende nieuwe cocktails neer te zetten. De cocktailindustrie neemt de laatste jaren alleen maar toe en wordt steeds creatiever. De bartenders uit de sector weten elkaar gemakkelijk te vinden en inspireren elkaar door onder andere social media en evenementen. Er wordt steeds meer ingespeeld op het combineren van food en cocktails. We organiseren bij de Botanist regelmatig een brunch waarbij we mooie gerechten op tafel zetten met bijpassende cocktails. Bas regelt het meest op de vloer en in de keuken. Hij heeft van ons de meeste horeca-ervaring. Vandaar dat hij zaken zoals het regelen van menukaarten en sollicitaties op zich neemt.’ 

Wat is jullie manier om personeel te werven?

Freek: ‘Vanaf het begin hebben we veel personeel. Zowel bij De Botanist als bij Lokaal Flipse. Wij hebben de luxe dat we met z’n drieën een groot netwerk hebben. Via via kwamen we al aan aardig wat personeel. We zetten een oproepje op Facebook en we hadden binnen no time enorm veel reacties. Alle openstaande functies raken op deze manier altijd snel vervuld. Dat is echt heel fijn.’ 

Hoe houd je medewerkers vervolgens binnen?

Bas: ‘We koesteren ons personeel wel en proberen ze gedreven te houden. Één procent van onze omzet gaat naar onze medewerkers. Dit wordt verdeeld naar het aantal uren dat iedereen gewerkt heeft. Hoe meer je werkt, hoe groter jouw deel is. Het motiveert ons personeel om veel te werken én om veel te verkopen. Zo is de bediening extra scherp op lege glazen en up selling.’

Jullie noemen Facebook. Hoe belangrijk is social media voor jullie?

Bas: ‘Het is vooral in de beginfase een deel van het succes. Wij zijn van mening dat als je iets post, je dat ook goed moet doen. Het hoort bij je imago. Hierom hebben wij het uitbesteed aan vriend van ons. Hij is expert op gebied van social media, dus is hij er natuurlijk veel beter in dan wij. Nu hoeven we vanuit De Botanist steeds minder te posten, want de gasten doen dat massaal. Wij zeggen af en toe: ‘Leuke foto? Tag ons in je locatie!’ Het lijkt nu wel een sport te zijn voor onze gasten bij ons in te checken en een zo mooi mogelijke foto te plaatsen. En zo wordt het bereik steeds groter.’

Hoe gaat het met Lokaal Flipse?

Freek: ‘Dat gaat ook echt heel erg goed. Het is een totaal ander concept dan de Botanist. Bij Lokaal Flipse kun je zeven dagen per week terecht voor een stadshap voor een schappelijke prijs. In onze ogen is dat niet perse saté of een hamburger met friet. Dus vind je bij Lokaal Flipse onder andere Risotto, Gado Gado en Curry’s  op de kaart. Betaalbare stadshap op een hoger niveau met een goed geprijsd klassiek biertje. Dat slaat aan.’ 

En er staat een derde zaak op de planning. 

Bas: ’Dat klopt. MOUT! Het wordt een unieke borrelspot aan het water, ook in Breda. Vrijdagmiddag lekker speciaalbiertjes drinken met borrelhappen of ambachtelijk pub food Daar willen we buiten naar binnen halen. Er is wel een terras, met plek voor 120 gasten. Maar binnen willen we picknicktafels en bomen neerzetten. Zodat je je ook in de winter op een terras waant.’

Wat is de rode draad tussen jullie zaken?

Freek: ‘We zoeken naar verschillende concepten en focussen ons tot nu toe op Breda. Maar het is daarbij belangrijk dat we niet met onszelf gaat concurreren. Zeker omdat in het stadscentrum alles op loopafstand is. We verzinnen dus concepten waarbij we zelf graag zouden langskomen, maar differentiëren op gelegenheid en het moment van bezoek van een bepaalde zaak.’ 

Ondernemerschap

13 april 2019

We houden de merken bewust gescheiden

Een interview met Jean-Marc Beaumont, een van de eigenaars van Twin Peaks Hospitality, over het combineren van meerdere concepten...

Lees meer
Ondernemerschap

08 april 2019

Extra aandacht voor kinderen

Restaurant Herberg Jan is een paradijs voor jonge gezinnen. Eigenaresse Marjolein Bosch vertelt wat deze kindvriendelijkheid haar oplevert.

Lees meer
Ondernemerschap

21 juli 2018

Danny treedt bij Het Bosch Amsterdam in voetsporen vader Ferry

Danny is de nieuwe eigenaar van Het Bosch bij the @Waterfront in Amsterdam. Na 38 jaar neemt hij in het restaurant aan de jachthaven het...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen