‘Een pop-up creëert saamhorigheid’

4 minuten

Een investering van een ton, een uitdaging qua personeel en een stormloop van gasten. Het Zomerterras van De Kuip groeide in korte tijd uit tot een groot succes. Bart Kuijpers vertelt over de succesfactoren.

Wie: Bart Kuijpers
Wat: Manager Hospitality De Kuip
Website: dekuip.nl

Hoe ontstond het idee van een pop-up terras in De Kuip?

‘Het zomerterras is uit nood geboren. De zomerstop in De Kuip duurt normaal gesproken drie tot vier weken, door de situatie rondom corona zouden we zeker drie maanden geen inkomsten vergaren van vaste bezoekers en supporters. Financieel een flinke dreun. We staken de koppen bij elkaar om een manier te verzinnen hoe we in deze periode toch geld konden verdienen. De ideeën gingen alle kanten op, zo kwamen er ook ideeën als camperplaatsen en drive-in bioscopen naar boven. Maar we gingen voor het zomerterras. Dat lag toch het dichtst bij onszelf. Horeca is niet onze enige inkomstenstroom, maar wel de meest relevante.’

Wat moest er gebeuren om dit te realiseren?

‘Heel veel in een hele korte tijd. Een ton te investeren zonder garantie op succes is natuurlijk geen makkelijke beslissing. Na het overtuigen van de interne stakeholders en directie was het de beurt aan de gemeente Rotterdam. Zij moesten ons een fiat geven voor de vergunningaanvraag. Gelukkig verliep dit allemaal vlotjes en kregen we toestemming voor achthonderd vierkante meter terras. Met heel veel hulp van onder meer eigen medewerkers en leveranciers hadden we binnen twee weken een looproute met entree door de spelerstunnel, een reserveringssysteem, een vijf pagina’s tellende menukaart, smokers en Green Eggs en ga zo maar door. En het belangrijkste: een terras op de tribune van ‘Vak X’ met ruim honderdtachtig zitplaatsen, overkapt door zo’n zeshonderd vierkante meter aan stretchtenten.’

Hoe kwamen jullie aan personeel?

‘In eerste instantie hebben we zoveel mogelijk gebruik gemaakt van eigen medewerkers. Vanwege het ongekende succes bleken we echter meer medewerkers nodig te hebben dan verwacht. Ons eigen uitzendbureau CREW Hospitality Services heeft veel horecamedewerkers in hun bestand, maar heel veel mensen bleken in de tussentijd overgestapt naar andere branches. Waar ze medewerkers juist keihard nodig hadden. Door met de mensen die we wél hadden de krachten te bundelen en keihard te werken lukte het ons toch een goede bezetting neer te zetten. Binnen onze organisatie waren ook medewerkers die tijdelijk minder of geen werk hadden. Zij zetten zich nu in op het Zomerterras. Niet direct hun expertise, maar wij waren blij dat we hen in deze onzekere periode werk konden bieden en zij waren op hun beurt blij dat ze niet thuis hoefden te zitten.’

‘Daarbij brengt een samenwerking als deze en een prachtig gevoel van saamhorigheid en dynamiek in het team. Het Zomerterras was zeven dagen per week van 10.00 uur tot 23.00 uur open, daar heb je gewoon heel veel mensen voor nodig. Na de opening zijn we doorgegaan met het werven van personeel. Hierdoor stonden we na drie weken sterker, konden onze medewerkers net even wat gas terugnemen en lag de werkdruk iets lager. Maar het bleef keihard werken en schouders eronder met z’n allen.’

Waar liepen jullie nog meer tegenaan?

‘Er werden onverwacht twee voetbalwedstrijden aangekondigd. Er kwam vijfhonderd man per dag eten, wat betekende dat we zo’n duizend mensen moesten teleurstellen die gereserveerd hadden op het terras. We hebben met iedereen contact opgenomen en hen op een reservelijst gezet. Als we annuleringen hadden, gingen we meteen de reservelijst af. Dit deden we ook als we zeker waren van mooi weer. Dan creëerden we extra zitplaatsen, die niet onder stretchtenten stonden. Gelukkig is het op deze manier gelukt om de meeste mensen op een ander moment toch te verwelkomen. Van de mensen waarbij dit écht niet lukte, had het gros gelukkig begrip voor de situatie. Zomaar verplaatsen naar een andere dag was geen optie, we waren alle dagen volgeboekt.’

Wat deden jullie aan promotie?

‘Er was een marketingcampagne opgezet op voorhand, waarbij we gebruik konden maken van de Feyenoord-kanalen. We waren blij verrast toen na het eerste bericht op Facebook de reserveringen binnen stroomden. We hoefden er zelf weinig meer aan te doen nadien. De vele positieve recensies en het feit dat het Zomerterras bij The Fork de ‘meest gereserveerde locatie van Nederland’ was, is natuurlijk hele goede reclame. Iets waar we, indirect, toch zelf voor hebben gezorgd. De niet gebruikte marketingbronnen zetten we in de kast voor andere plannen.’

Welke plannen liggen er op de plank?

‘Er liggen altijd plannen klaar voor kleinschalige evenementen binnen De Kuip. Een groot evenement als het Zomerterras brengt een enorm financieel risico met zich mee. Maar het succes maakt dat we willen onderzoeken of dit in de toekomst ook haalbaar is. Dat zal dan in een andere vorm zijn, want uiteindelijk willen we natuurlijk het liefst dat alle 51.000 stoeltjes weer bezet zijn met voetbalsupporters.’

Ondernemerschap

24 mei 2017

Divino werkt het liefst met fulltimers en dit is waarom

Fulltimers kosten meer, maar leveren ook meer op. Je vak verstaan, overzicht houden en behoeftes aanvoelen. Dat is ervaring

Lees meer
Ondernemerschap

01 december 2017

Jermain de Rozario kookt met het motto: 'Als je uniek wil zijn, moet je koken vanuit je eigen ik'.

Jonge chef-kok/ondernemer Jermain de Rozario schitterde in de NPO serie 'Nieuwe Garde'. Belangrijk voor hem? Kijk naar anderen en voorkom...

Lees meer
Ondernemerschap

27 september 2018

4 tips van Theo Burger over verbouwen

Theo Burger stond 22 jaar lang aan het roer van De Beurs in Utrecht, en toen ze gingen verbouwen veranderde niet alleen het interieur. Hij...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen