Quick wins om straks meer uit je horecateam te halen

2 minuten

Je team is het belangrijkste kapitaal. Op deze manier zorg je dat je medewerkers straks bij de heropening nog meer uitblinken met je gast als grote winnaar.   

1. Minder onnodige meters

Houd er straks naast de afstandsrestricties rekening mee dat de routing van je medewerkers zo efficiënt mogelijk is. Meters staan voor tijd en dus voor marge. Richt je terras en zaak daarnaast in vanuit het idee van volledige bezetting, zodat het straks precies wel past in plaats van net niet.

Slimmer werken op je terras? Zie ook deze tips. 

2. Kennisdelen tussen de brigades 

Voor wanneer je naast de bestel- of afhaalkaart je reguliere kaart wilt vormgeven. Betrek je medewerkers bij de nieuwe kaart, zowel de witte áls de zwarte brigade. Of organiseer een proeverij. Zo kennen ze elk nieuwe gerecht van bestanddeel, herkomst tot combinaties. Ze hebben een goede basis om met een verhaal aan tafel de beleving te versterken. Maar ze kunnen met extra kennis ook gericht suggesties doen voor bijverkoop.

En daarnaast is het zo dat betrokken medewerkers meer gemotiveerd zijn. 

3. Planning: de juiste mix

Zeker in deze tijd liggen de kosten onder de loep. Toch is het ook verstandig naar de opbrengsten te kijken. Zo krijgen meer ervaren medewerkers meestal een hoger uurloon dan jonge krachten. Maar hun ervaring zorgt er wellicht ook voor dat ze sneller en efficiënter werken of gastsignalen beter herkennen. Kortom, dat ze ook meer opleveren of besparen. Het is de mix die succes oplevert.   

4. Trainen en inspireren

Vaardigheden verbeter je in de praktijk, maar trainingen, workshops en inspiratiesessies kunnen je ook verder helpen. Zowel jou als ondernemer en leidinggevende als de medewerkers op de vloer. Zo leer je bijvoorbeeld hoe je je restaurant rendabeler maakt, derving vermindert of hoe je je onderscheidt met nog meer kwaliteit.  

5. Bereid samen voor

Bespreek met je team de doelstellingen voor de komende periode. Wat worden de uitdagingen? En hoe gaan jullie daarmee om? Blijf je bezorgen; hoe gaan jullie de processen combineren? En hoe vaak en hoe gaan jullie evalueren? Kortom, denk na hoe je samen het sterkst en meest flexibel de nieuwe periode ingaat. Een goede voorbereiding is het halve werk. 

Meer voorbereiden? Zie ook deze trainingen:

Training service & upselling  
Gastvrijheid begint bij jezelf 

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen