Waarom gastvrijheid belangrijker is dan ervaring

4 minuten

Als de maatregelen het toelaten, gaat het theaterseizoen in september van start. Wout Deterink ziet het positief in en vertelt hoe DeLamar zich voorbereidt op de heropening van het grand café van het Amsterdamse theater.

Wie: Wout Deterink
Wat: Manager Public Service & Horeca DeLaMar Theater
Website: delamar.nl

Wat betekenen de huidige maatregelen voor jullie?

'We hebben geen terras en het theater mag nog niet open. Dat houdt voor ons in dat ons grand café nog niet open kan. Mocht het zo zijn dat horecagelegenheden na versoepelingen gasten binnen mogen verwelkomen, maar theaters nog niet, dan kiezen wij ervoor het grand café nog gesloten te houden. Het theater en grand café zijn een aanvulling op elkaar. We bereiden ons voor op de heropening van beide.'

Hoe bereiden jullie je voor op de heropening?

'We zijn druk bezig met een marketingstrategie voor het nieuwe theaterseizoen. Maar ook met -voor zover dat mogelijk is- menukaarten samenstellen en een campagne opzetten om nieuw personeel te werven. Alle vaste medewerkers zijn nog in dienst, maar de flexkrachten jammer genoeg niet meer. Als we weer open mogen, hebben we flink wat nieuwe krachten nodig.'

Hoe zet je de wervingscampagne op?

'De uitdaging is vooral goede timing. Wanneer lanceren we de campagne? We willen niet te vroeg zijn, want dan lopen we het risico wel personeel te hebben, maar geen werk. Als we de campagne te laat lanceren vissen we misschien achter het net. Doordat we niet weten wanneer we weer open mogen, is dat echt even zoeken. We lanceren de campagne op onze vaste kanalen, sociale media en vacaturesites, maar kijken ook naar externe kanalen. Kunnen we bijvoorbeeld weer flyeren op de Uitmarkt? En als dat kan, zijn er dan niet nog tig ondernemers die er staan? Om dit soort zaken uit te zoeken hebben we een extern bureau ingeschakeld.'

Hoe ziet de wervingscampagne eruit?

'We dragen met de campagne het gevoel van DeLaMar uit. We willen vooral onder de aandacht brengen dat de medewerkers van DeLaMar een afspiegeling zijn van Amsterdam. Wat betekent dat we een gevarieerd team hebben. We zijn niet per se op zoek naar mensen met horeca ervaring, maar naar mensen met een hart voor cultuur en gastvrijheid. Bij onboarding vinden we hostmanship heel belangrijk, de rest is te leren. Hiervoor bedenken we een goed inwerktraject.'

Hoe managen jullie de huidige ontwikkelingen richting jullie vaste team?

'Gelukkig wordt het theater af en toe nog verhuurd voor tv opnames of repetities, dan verzorgen wij de catering en nemen we sneltesten af. Toch wordt het steeds moeilijker om medewerkers te motiveren. Het is belangrijk in contact te blijven. Dat doen we bijvoorbeeld door af en toe online te borrelen met elkaar, maar ook door samen te komen. Dan bespreken we de ontwikkelingen rondom corona, wat nieuwe maatregelen of versoepelingen voor ons betekenen. Soms hebben we wat kleinere werkzaamheden of sparren we over hoe de nieuwe menukaart eruit komt te zien.'

Hoe bepaal je nu al hoe de menukaart eruit ziet?

'Dat is heel lastig. We kunnen nu wel een mooi gerecht met asperges bedenken, maar daar kunnen we na de zomer natuurlijk niks mee. We richten ons dus vooral op de grote lijnen. Hierbij kijken we naar de voorstellingen. Onze menukaart hangt altijd samen met de voorstellingen en de bezoekers hiervan. Zo weten we uit ervaring dat gasten bij een cabaretvoorstelling over het algemeen snel een hoofdgerecht eten met een biertje en een kop koffie. In tegenstelling tot gasten die een musical bezoeken. Zij eten vaak uitgebreid, drie gangen met bijpassende wijntjes. Soms stemmen we de kaart of een gerecht af, op het onderwerp van een voorstelling. In september gaat bij ons de musical Diana & Zonen in première, dan verzorgen we -buiten de menukaart om- in het grand café een high tea geheel in stijl.'

Hoe kijk je naar de toekomst?

'In de lockdown is het belang van horeca en cultuur mooi bewezen. Mensen hebben heel veel zin om weer uit te gaan, leuke activiteiten te ondernemen en geld uit te geven. Het geeft me een positief gevoel dat het er sterk op lijkt dat de roaring twenties voor de deur staan. DeLaMar is nog niet aan de beurt, maar elke versoepeling is een stap in de goede richting.'

Ondernemerschap

23 april 2020

Checklist: wat te doen in de komende drie weken?

Hieronder enkele checks waarmee je bij de herstart niet voor verrassingen komt te staan.

Lees meer
Ondernemerschap

22 april 2021

6 tips voor de herstart: haal het maximale uit je terras

Hoe je in kortere tijd meer uit je terras haalt? We helpen je op weg.

Lees meer
Trends & Travel

06 augustus 2020

5x creatief afstand houden in het buitenland

Ook in het buitenland laten horeca-ondernemers zich nu van hun meest creatieve kant zien. Enkele voorbeelden.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen