Hoe je nú social media inzet voor je zaak

4 minuten

Of je nu bezig bent met bezorgen of deze periode pakt om je zaak op orde te krijgen voor straks; in alle situaties is het belangrijk om juist nu in contact te blijven met je gasten. Trainer Vianne Scharloo geeft tips en aandachtspunten. ‘Het is nu vooral belangrijk dát je zichtbaar bent; zeker nu je je gasten niet fysiek kunt ontmoeten.’

Wie: Vianne Scharloo
Wat: geeft al jaren trainingen op het vlak van social media en is een enthousiaste foodie.
Website: viannescharloo.nl

Wat is je basisadvies voor elke ondernemer?

‘Laat je zien via social media. Daarmee creëer je een gunfactor. Dat was al belangrijk, maar is het nu nóg meer. Ben je nu onzichtbaar en iemand anders omarmt je gasten wel, dan loop je het risico dat je hem of haar straks kwijt bent. Bezorg je maaltijden? Laat het zien. Knap je je zaak op of zit je juist thuis? Laat het zien. Op Facebook bereik je natuurlijk een grote doelgroep, maar kijk ook naar de mogelijkheden op Instagram. Zeker als je daar nog niet heel actief aanwezig bent. Zeker in deze tijd waarin meer gasten dan ooit online actief zijn. Het is nu het allerbelangrijkst dat je érgens zichtbaar bent.’

Hoe is de horeca momenteel actief op social media?

‘We zien nu dat horeca steeds meer als één en hetzelfde wordt genoemd, maar binnen horeca zijn er natuurlijk ook tal van verschillen. Zo ook op het vlak van hoe ondernemers actief zijn op social media. Grof onderverdeeld zie je nu drie groepen. De eerste groep bestaat uit ondernemers wiens zaken niet alleen fysiek gesloten zijn, maar ook online gesloten, en die je dus niet ziet. Daarnaast heb je mensen die zo goed mogelijk met de huidige situatie om proberen te gaan en dat delen met hun volgers. En je hebt een groep die redelijk pessimistisch is en alleen maar over corona post.’ 

Welke van die aanpakken is het beste?

‘Het belangrijkste is authenticiteit. De kracht van kwetsbaarheid is goed. Je mag laten zien waar je tegenaan loopt en wat je uitdagingen zijn, maar zorg dat je niet doorslaat. Aan de andere kant hebben mensen namelijk veel waardering voor degenen die van deze lastige situatie iets weten te maken. De beste aanpak is er één met de juiste balans.’

Wat zeg je tegen degenen die twijfelen?

‘Het hoeft er niet zo gelikt uit te zien. Ik zie voorbeelden voorbij komen van chefs die instructievideo’s posten waarmee gasten thuis zelf hun gerecht kunnen samenstellen. Dat levert natuurlijk veel leuke foto’s op van mensen thuis. Daarmee kom je nog het meeste in de buurt van de gerechten die je als een schilderij vaak op Instagram voorbij ziet komen. Maar dat is niet voor elke zaak en elke gast weggelegd. Er is een grote groep mensen die er niet op zit te wachten om zelf nog aan de slag te gaan met hun bestelling, maar die het hoogstens wil opwarmen. Als chef heb je in zulke gevallen minder controle op hoe het gerecht er bij je gast thuis uiteindelijk uitziet. De lat op social media mag nu best wat lager liggen, als het maar écht is wat je laat zien. Zorg dat je gasten je taggen als ze bij jou hebben besteld en een foto posten. Dan kun je hun berichten weer delen in je Instagram stories of Facebook verhalen.’   

5 tips om nu én straks via social media meer te halen uit je zaak:

1. Stel een doel vast. Bijvoorbeeld: plaats drie story’s per dag op Facebook of Instagram. Daarmee zorg je dat actief met social media aan de slag gaat en voorkom je dat je het voor je uitschuift. 

2. Gebruik deze periode om te ontdekken en te leren. De meeste professionals hebben nu meer tijd om zich te verdiepen in social media. Stel een plan op voor straks wanneer het weer drukker is, zodat je social media dan ook kunt blijven inzetten en het niet als eerste weer verdwijnt. 

3. Meet en weet. Het voordeel van social media is dat je heel direct kunt meten: van het aantal bestellingen via Facebook tot het aantal likes op Instagram. Gebruik die kennis om bij te sturen. Overweeg ook te adverteren via social media voor nog meer zichtbaarheid. 

4. Brainstorm met anderen. Je ziet nu in samenwerkingen tussen branches de meest creatieve ideeën ontstaan. Kijk ook buiten je muren om zoveel mogelijk uit je social media en zaak te halen. 

5. Vraag je gasten via social media om input. Hoe beviel het of wat willen jullie? Zo kun je zelfs als je bezorgt ervoor zorgen dat wat je bezorgt, volledig aansluit bij wat je gasten willen.  

Sligro staat voor je klaar in deze moeilijke periode. Onze vestigingen blijven open en we leveren indien gewenst. We zullen alle hulp bieden waar mogelijk. Ook in de vorm van tips en inspiratie op dit platform.

Ondernemerschap

11 april 2020

'Wij hebben afspraken gemaakt voor een stapsgewijze opstart'

De corona-aanpak van Vermaat? Nieuwe initiatieven, andere keuzes in assortiment en nu al dagelijks bezig zijn met de herstart straks.

Lees meer
Social media

28 maart 2019

Inspiratie: deze 4 restaurants doen het goed op Instagram

Een beetje restaurant is tegenwoordig 'instagrammable'. We zetten enkele van de beste voorbeelden uit hotspot Londen voor je op een rij.

Lees meer
Horeca Kengetallen

14 mei 2020

Horeca kengetallen: maak je klaar; iedereen wil straks jouw terras op

Mark Tamsma ondersteunt horecaondernemers als accountant en adviseur. Hij weet als geen ander met welke lastige bedrijfseconomische...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen