Shoot your food

3 minuten

Met behulp van foto’s kun je als horecaondernemer het verhaal van jouw zaak op social media of je website vertellen. De foto’s? Die maak je zelf met je smartphone. Vianne Scharloo, foodie en trainer ‘Social media’ en ‘Foodfotografie met je smartphone’ bij ZiN Inspiratielab, geeft je handige tips en tricks om met je mobiele telefoon de mooiste foto’s te maken.

Vertel het hele verhaal

Het begint met het maken van het perfecte plaatje, maar met enkel plaatjes van mooie foodschilderijtjes vertel je geen verhaal. Vertel dit dus niet alleen met foto’s van mooie gerechten. Ook de beleving maakt een zaak bijzonder. Breng naast die smaakmakende plaatjes bijvoorbeeld de bediening die een gerecht uitserveert in beeld, of de chef die bezig is met de finishing touch van een gerecht. 

#nofilterforfood 

De kant-en-klare filters op je smartphone kunnen handig zijn, behalve voor food. Gebruik dus geen filter tijdens het fotograferen of bij het nabewerken van de foto. Gebruik de bewerkingsmogelijkheid als je de foto in je album opent, een fotobewerkingsapp of de Instagram tool om je foto’s achteraf te bewerken. Hiermee kun je onder andere handmatig de belichting, het contrast, de helderheid en de kleur van de foto aanpassen, wat een veel natuurlijker effect heeft.

Natuurlijk licht

Maak bij voorkeur gebruik van natuurlijk licht, bijvoorbeeld in de buurt van een raam. Flitsen is een no-go. Het mooiste is als het licht van de zijkant of achterkant komt. Is de schaduw van het licht te hard? Houd dan aan de andere kant van je gerecht, in tegenovergestelde richting van het licht, een wit oppervlak zoals een stuk wit papier of een servet. Dit weerkaatst het licht zodat de schaduw zachter wordt. Als je niet voldoende licht hebt, kun je eventueel gebruik maken van een daglichtlampje.

Focus on food

Bij foodfotografie leg je de focus extra op je gerecht dankzij een wazige achtergrond, dit wordt scherptediepte genoemd. De aandacht gaat hierdoor naar het scherpe gedeelte van de foto uit (naar het gerecht dus). Scherptediepte kun je realiseren met een smartphone met een dubbele camera. Bij een Iphone zet je deze dan op de portretmodus en bij een Samsung kies je voor de foodmodus. Als je geen dubbele camera op je smartphone hebt of het gerecht niet in deze specifieke modus hebt gefotografeerd, kun je de achtergrond naderhand wazig maken met de optie vervagen in je nabewerkingsapp.

Bepaal je standpunt

Een gerecht in een diep bord kun je vaak het beste recht van boven fotograferen, terwijl een broodje burger door de hoogte dan weer niet goed tot zijn recht komt. Deze foto kun je beter frontaal of in een hoek van 45 graden maken, dan zie je veel meer van de componenten waarmee het broodje is belegd. Bij twijfel kun je het gerecht vanuit verschillende hoeken fotograferen: frontaal, recht van boven of in een hoek van 45 graden. Naderhand kun je bepalen op welke foto het gerecht het mooiste uitkomt.

Bepaal de positie van je onderwerp

Door je onderwerp, zoals het gerecht, de bediening of de chef, niet precies in het midden te plaatsen maak je een foto al snel spannender. Bij de meeste smartphones zie je een raster met 9 vakken in je scherm. Met behulp hiervan kun je heel makkelijk een goede positie bepalen. Wanneer het onderwerp op een kruispunt van een horizontale en een verticale lijn staat, zal je zien dat het resultaat meer aanspreekt.

Tool tips voor foodfotografie

Naast je smartphone en het eerdergenoemde witte oppervlak om licht te weerspiegelen en eventueel een daglichtlampje, zijn serviesgoed en bestek onmisbare tools. Wissel het gebruik van verschillend serviesgoed af en gebruik niet al te groot bestek. Schuur glimmend bestek licht op zodat het niet weerspiegeld. Tenslotte is een stukje textiel een must have om de lens van je smartphone schoon te vegen voordat je het perfecte plaatje gaat maken.

Social media

03 november 2017

Alles over overtuigingskracht en de invloeden van 'influencers'

De rol die influencers spelen in onze samenleving wordt steeds groter. Hoe speel je hier als horecaondernemer op in?

Lees meer
Social media

18 november 2017

Fotografie als marketingtool voor je restaurant: 6 tips

Het doel van foodfotografie is om mensen zo te overtuigen dat ze zin krijgen in het eten! Wij geven je zes tips over hoe je fotografie kan...

Lees meer
Social media

26 augustus 2019

Zo maak je jouw gerechten Instagrammable

Hoe stimuleer je de social media-gebruikers onder je gasten om jouw zaak op de kaart te zetten? Begin hiermee.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen